|
|

2007-08-22, 22:47
|
|
|
Åker till Djerba 11/9
Åker till Djerba den 11/9 med apollo... Vi tog ospec. Så vi hoppas på att vi får ett bra hotell.
Jag har suttit och läst ganska mycket om Djerba. Det lockar en ganska mycket men skrämmer en mycket oxå. Jag vet att alla har olika uppfattningar osv.
Men det där med maten, jag och min sambo är ganska kännsliga med olika maträtter tex: äter inte stark mat, äter bara kyckling file osv.
Jag har förstått att det inte rekomenderas att man ska äta i T. zone (stavning).
Vart (by?) ska man åka för att äta go mat som inte är rånet?
Vart ska man handla presenter?
Är det svår att komunisera med tunisier om man inte kan någon franska?
Har oxå läst lite skrämmande historier om "strand försäljarna".
MVH // Elina
|
|
|

2007-08-22, 23:50
|
|
|
Hej!
Jag åker ner nu den 28:e och kommer hem den 11:e
Det var så stora rabatter på danska Apollo, så jag köpte hotell, och ska bo på Abir...
Kollade idag på sista minuten den 28 och jämförde med bokningssidorna och såg att alla resor var utsålda, så jag är också jättenyfiken på var man hamnar om man åker ospec.
Har ingen aning om huruvida det finns tillgång till internet där, men om det finns så berättar jag var de hamnar som åker ner den 28:e...
Jag tror inte att det går att hamna på avkrokar där...antar att Zone T är enda alternativet...
Trevlig resa!
|
|
|

2007-08-22, 23:56
|
|
|
|

2007-08-23, 01:32
|
|
|
Å tack så mycket för länken
Jo hittar du internetcafe så får du jätte gärna skriva hur det går och så.
Jo jag längtar att åka dit sitter och söker på google på dom underbara bilderna på Djerba :P
Ha det så jätte trevligt på din resa
|
|
|

2007-08-23, 15:23
|
|
|
Har aldrig varit på Djerba men i stora delar av tunisein. Kyckling är en av huvudrätterna och finns där ett :Roti express: på ön så är det som vår McDonalds fast man serverar bara kycklinghalvor grillade med pommes och grönsaker samt bröd. Jättegott för en mycket billig peng, Internet café finns där man betalar per timme för att få surfa. Ca 2-3 dinarer i timmen (10-17 kr). Handla antar jag att man precis som i övriga landet gör bäst i så kallade Fix price affärer där behöver man inte pruta utan prislapp gäller som här hemma. Annars kan man nog ta sig till fastlandet med buss och shoppa.
|
|
|

2007-08-23, 15:25
|
|
|
De flesta tunisier på turistorter klarar engelska ganska hyfsat så det klarar man sig långt på. Angående stranförsöljare så är det bara att be dem gå och inte bry sig om att de blir sura , de är upp till 10 ggr dyrare än i affärerna med till ex frukt. Dessa försöljare är de enda otrevliga tunisier jag har träffat på
|
|
|

2007-08-23, 15:45
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
De flesta tunisier på turistorter klarar engelska ganska hyfsat så det klarar man sig långt på. Angående stranförsöljare så är det bara att be dem gå och inte bry sig om att de blir sura , de är upp till 10 ggr dyrare än i affärerna med till ex frukt. Dessa försöljare är de enda otrevliga tunisier jag har träffat på
|
Sant det du säger. Tunisierna är mycket vänliga och tillmötesgående överlag, oftast är det försäljare som kan uppfattas som "sura" och otrevliga, men oftast är det nog bara försäljningsstrategi för att ge en dåligt samvete och trots allt köpa, det är deras jobb.
|
|
|

2007-08-23, 20:32
|
|
|
Hej!
Jag och min sambo är nyss hemkomna från Djerba.
Sammanfattningsvis kan man säga att det var sol, bad, god mat och lugn som gällde för oss, och det var precis det vi sökte, så vi är hur nöjda som helst.
Vi var bara på en utflykt, "djerbas hemligheter" som kostade 60 TDN (ca 300 kr/person) Där man fick se olika delar av än, och om historia, levnadsförhållanden samt besöka olika verksamheter, så som marknad, keramikverkstad m.m. Det var väl värt pengarna, även om man kände sig lite runtkörd för att shoppa så mkt som möjligt på olika ställen.
Hotellet vi bodde på var Abir, vilket var jättebra. Mkt trevlig personal, särskilt vår städare. Ett tips är att ge en eller två dinarer i dricks per dag, så får man vackra överraskningar när man kommer tillbaka på rummet i form av olika fantasifulla kreationer med bäddning och handdukar.
De har lunch och middagsbuffe på hotellet, för 13 TDN per person. Det är stora bufféer med mycket mat att välja bland. Särskilt mycket goda sallader. Dessutom finns det ett livsfarligt gott efterrättsbuffe både till lunchen och middagen.
Någon gång i veckan anordnas dessutom en Barbaque i det fria, med ännu fler rätter att välja mellan. Tyvärr missade vi det, eftersom vi inte visste om det, men det såg VÄLDIGT gott ut.
En varning måste vi dock nog utfärda för den sk underhållningen på hotellet. Inget direkt klass på det...om man säger så..
Poolen är väldigt bra, den var såpass stor att man kunde köra kortare motionssim, och kändes ganska ren.
Det var en bit att promenera till stranden, men det var det värt. Det kostar ca 3 TDN att hyra solsängar under parasoll. Ett tips är att gå till stranden på förmiddagen då det är färre folk, och färre båtar/scootrar/surfbrädor.
Dricks uppskattas mycket. Städaren berättade att hans lön låg på 150 TDN i månaden, vilket är ca 750 kr. Då förstår ni hur lönerna ligger. Lägg minst en dinar i dricks, till städare, servitörer, busschaffören på utflykten, taxichafförer m. fl.
När det gäller prutning, så verkar det vara det som gäller på marknader, hantverksaffärer och souvenirbutiker. Ställena man inte behöver pruta på är markerade med "fixed price".
Ett tips jag verkligen rekommenderar är:
Om ni vill ha något, kolla in vad varan kostar i en fixed priceaffärar, INNAN ni ger er in i prutandets värd. Då vet ni någorlunda hur priset ligger, vilket underlättar prutandet rejält. Det är även bra att besöka en fixedpricebutik före ev. arrangerade utflykter för att kolla upp prisläget.
I huvudsak så är Tunisien ett ganska välordnat land, mycket är reglerat och styrt, vilket är ganska skönt. Växlingskurserna är vad vi förstod, centralt reglerade, vilket gör att svarta-börsväxlare var något vi inte såg överhuvudtaget.
Det finns mkt få gathundar/katter jämfört med vissa ställen i södra europa. Och vi såg under vår vistelse enbart två kackerlackor, varav en död.
När det gäller restaurangerna utanför hotellet, kan vi, om man är lika bekväma och lata som vi, rekommendera restaurangkortet som Apollo säljer, och som kostar 10 TDN (ca 50 kr) för två personer. Den ger mellan 10-25% rabatt på sex olika restauranger på Djerba, och betalar av sig fort.
Vi ville äta riktigt gott, så vi käkade ofta två eller trerätters. och summan för två personer på dessa ställen låg mellan 47 (250kr )-80 (400 kr) TDN, men observera att det var fina restaauranger, det fanns självklart mkt billigare ställen också, där man kunde äta för ca 10 TDN per person.
Språket som gäller främst är ju franska och arabiska. Men det går alltid att göra sig förstådd på ett eller annat sätt. Ofta pratade vi en blandning av franska, engelska, tyska och spanska, kryddat med de få arabiska ord vi kan, i ett och samma samtal.
Hoppas den här redogörelsen är lite till hjälp för er som skall ner, eller er som funderar på att resa ner.
Vi trivdes jättebra, och det var en väldigt avkopplande resa där allt praktiskt gick på räls, och reseledarna från Apollo, särskilt en vid namn Charlotte, var helt underbara.
|
|
|

2007-08-23, 20:48
|
|
|
Hej Safo!
Tack snälla för att du berättar så omtänksamt
Jag och min dotter åker ner till Abir på Tisdag....två veckor. Så skönt!!!!
Tänkte ställa några frågor till, som jag hoppas att du kan svara på:
Var där många barn på Abir? - Ska dit med min fyraåring...
Var där många brännmaneter i vattnet nu? - Läst om att där är mycket i norr nu...
Internetcafé?
Var lägger man dricksen till städerskan?
Lyxproblem
 .....
Men tacksam för svar iallafall
|
|
|

2007-08-23, 21:06
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Dricksen till städerskan - lägg den på sängen.
|

2007-08-23, 21:08
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
...eller ge henne den lite diskret om du möter henne i hotellkorridoren....
|
|
|

2007-08-24, 00:06
|
|
|
Panika: Det var ganska mycket barn. Det finns någon slags barnklubb med personal som verkar väldigt barnvänlig, något som verkade vara lite klätterställningar och gungor (utforskade inte så noga) samt en barnpool.
Dessutom uppträder barnen för föräldrarna och andra intresserade ett par gånger i veckan vid scenen.
Personalen var väldigt barnvänlig, så det kommer nog gå bra, även om det dominerande språket är franska.
Några brännmaneter såg vi inte alls, de enda djuren i havet jag såg var ett litet fiskstim av småfisk. Någon dag hade det blåst in lite tång men det var inte mycket. De övriga dagarna var det fri sikt och trevlig sandbotten.
Internetcafé - vet jag inte. Eftersom jag sitter så extremt mkt vid dator på jobbet och hemma, valde vi bort att ens kolla upp möjligheten att koppla upp sig, men det skall finnas. Det kan även finnas på hotell abir, men när vi var där låg deras internet nere. (4 dinarer för 30 min kostade det där)
Vi la dricksen på sängen, det funkade bra :-) Vi lade allt mellan 1,200 TDN (Alltså en dinar och 200 millimer, deras "ören" är uppdelade på 1 dinar=1000 millimer) och 5 dinarer..
Till vänster om baren som ligger på samma våningsplan som receptionen finns det ett litet rum där datorn finns. Där finns också en bra pärm med massa information från Apollo som man läsa igenom.
Jag kan rekommendera välkomstmötet som är dagen efter man anländer, där finns matnyttig information. (Men se till att sätt er nära scenen, för när reseledarna sedan går runt och tar emot anmälningar till utflykter och svarar på frågor, genom att gå runt mellan borden, tar det en evighet för de att komma fram till en om man satt sig längre bak...)
|
|
|

2007-08-24, 05:48
|
|
|
Tack snälla Safo
Skönt att höra att maneterna inte är där. Hoppas att det är för varmt för dem...
Hahaha...ja detta internet...Jag använder det inte i jobbet alls, men har en 21 årig dotter som tyvärr inte kan följa med ner, så hon kräver lite uppdateringar om hur hennes lillasyster har det där nere...
Tack igen för jättebra information!!!
Det är tid att börja tänka på att tvätta och packa.... :-D
|
|
|

2007-08-24, 07:18
|
|
|
Glömde en sak när det gäller barnen. Det finns en krokodilfarm på djerba som man kan besöka. Vi fick tips om att bästa tiden att besöka den var runt 17-tiden, då krokodilerna får mat.
Besök på andra tider kommenterades "hur kul är det att se 300 sovande krokodiler?"
|
|
|

2007-08-24, 07:31
|
|
|
Ytterligare ett par tips, nu gällande pengar.
Det är ont om bankomater på djerba. MEN om man man bor på Abir har man tur, för på hotellet bredvid, Isis, finns det en bankomat :-)
Spara uttagskvittorna, för om man vill växla tillbaka pengarna man får över, så måste man ha dem. (man får växla tillbaka 30% av det man tagit ut/växlat in, men max 100 TDN per person)
Det gick utmärkt att växla svenska pengar till dinarer på hotellet. Däremot gick det inte bra att växla tillbaka till svenska på hemresan, men det finns, om jag fattade rätt, ett växlingskontor på flygplatsen som har öppet när man åker hem.
Just det, hemresan. Flyget går ju 05:30 och vid 02:30 kommer bussen och hämtar en. Vi var framme vid flygplatsen ca 03:15. Förvånande nog var alla affärer öppna i taxfreeområdet (efter säkerhetskontrollerna och incheckning) Fanns taxfree, souvenirshop, caféer och sånt öppet. Dock dyrt som satan.
När man sitter på flyget ner till Djerba får man fylla i sk inresekort med en massa uppgifter om sig själv. Spara det här kortet, så går det snabbare vid poliskontrollen när man åker hem. Eftersom om man inte har kvar det, måste man fylla i det på nytt när man åker hem.
|
|
|

2007-08-24, 08:41
|
|
|
 Härligt med nyttiga tips!
Och därför kom jag givetvis också på nån till:
Min dotter har redan bestämt att hon ska se poolen från rummet...
- Är det så mycket liv åt det hållet på kvällarna att det är riktigt störigt, eller är det människor som är känsliga som varnat för det?
Som jag har förstått det, finns det alltså barn och vuxen-priser på utflykterna, har du någon hum om vad det kostade att åka 2-dagarsturen till Sahara?
Finns det någon billig vatten/frukt och sånt-affär i närheten till hotellet?
Billiga restauranger med tuninsisk mat?
Sen har jag verkligen täckt allt av frågor... Jag lovar :wink:
|
|
|

2007-08-24, 12:40
|
|
|
Underhållningen runt poolområdet håller på fram till ca 24, och det är ganska hög volym (och dåliga 90-talshits) Efter kl 24 är det väldigt lugnt.
Vi hade vårt rum mot poolen, men en bit ifrån. Man hörde underhållningen ordentligt, men jag hade inga problem att sova, min sambo däremot behövde öronproppar vissa kvällar när vi lade oss tidigt.
Japp, barn under 12 åker på utflykt för halva priset, tvådagarsturen till Sahara kostar 150 TDN (ca 750 kr) för vuxen och 75 TDN för barn. Om man vill rida kamel i öknen (tror det var 1 timme) tillkommer 15 TDN
Vatten finns på hotellet, en 1,5 litersflaska kostade 2 TDN. Om man vill ha kolsyrat vatten kostade det 2 TDN för 1 liter. Frukt kollade vi inte ens, men det finns flera affärer där man borde kunna köpa sådant, antingen tvärs över vägen, eller på vägen mot stranden.
Det är bara att fråga på, jag försöker svara så gott jag kan :-)
|
|
|

2007-08-24, 16:29
|
|
|
Tack så jätte mycket Safo och ni alla andra. Nu känns det ändå som att man har fått lite "kött på benen" =D
Men jag tänkte på en sak pengar:
Vi fick rådet från apollo/exchange att vi skulle växla till euro eller dollar och i Djerba växla till deras pengar..
Vad är bästa att göra. Vill ju egentligen inte använda visa kortet...
|
|
|

2007-08-24, 18:44
|
|
|
Hej Elina!
Jag har väldigt svårt att förstå rimligheten i att växla två gånger...
Jag menar, det går alldeles utmärkt att växla svenska kronor till tunisiska dinarer på hotellet eller banken - varför då krångla med euro eller dollar?
Jag har inget Visakort, så jag kommer att ta med mig svenska kontanter och växla på hotellet.
Kurserna på valutaomvandlar-sidorna visar inga som helst tecken på att man skulle tjäna något på att handla med olika valutor... :roll:
|
|
|

2007-08-24, 18:46
|
|
|
Förresten!
Fick veta att de har internetcafé på hotell Isis, som ligger brevid Abir...
Så jag snokar på Tisdag när vi kommer ner och berättar innan veckan är slut var de som åkte ospec. hamnade...
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|