ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack (1) Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-24, 19:19

Elina

Standard
Panika: Oki tack men då gör vi oxå så att vi tar med kronor och växlar där nere...

Å snoka det får du verkligen göra Ta reda på så mycket som du har tid till det skulle vara jätte snällt..

Safo: Jag tänkte på det där med taxfree på flygplatsen. Fanns det tid att gå in där och handla? Alltså efter man har landat? Och hur är det med taxfree på tillbakavägen hem till sverige är det samma priser?
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 22:55

Sa fo

Standard
Det fanns ingen möjlighet att handla taxfree på Djerba när man kommer dit (iaf inte vad vi såg) Men man kan ju köpa i Sverige eller på flyget...

Det jag nämnde gällde på hemresan :-)
Jag kollade mest på parfymer, å där låg de väl på samma priser som sverige eller lite dyrare (eftersom jag bara köper parfymer på taxfree, vet jag inte vad de låg på jämfört med "vanliga" priser)

När det gäller växling, tog vi ut lite euro på landvetter "utifall att", men det visade sig inte behövas, så vi hade med oss samma euros tillbaka...

Såg också att jag missat frågan om billiga tunisiska restauranger. Där kan jag inte vara till så mkt hjälp, eftersom vi inte orkade leta upp sådana. Men ett tips som vi fick var att kolla efter ställen som INTE säljer alkohol, de är billigare. Ett ställe som apollo rekommenderade och där lokalbefolkningen också äter heter Touareg och ligger i Zone Turistique.

Men man skall tänka på att det var de franska kolonisatörerna som tog restaurangkulturen till Tunisien, att äta ute är inte alls lika vanligt för lokalbefolkningen som här i Sverige.
Svara med citat

Gammal 2007-08-25, 11:28

Standard
"Vi fick rådet från apollo/exchange att vi skulle växla till euro eller dollar och i Djerba växla till deras pengar..
Vad är bästa att göra. "

Elina , jag förstår inte riktigt varför chaterbolagen (+ forex mm.)rek.att växla till euro först :shock:
Enda jag kan komma på är att det är bankerna som vill tjäna "det lilla x-tra" på växlingen
För i Tun.har man ej ngn.växlings avg.vilket man har då man växlar på forex, banker osv.

Och som ngn.skrev i detta inlägg så funkar det utmärkt att växla skr . - tdn !!
Enda problem kan vara att när man växlar tillbaka till skr.att det är SLUT på dem :? på växlingskontoren .
Vilket stämmer mkt.väl , då de bara har en viss summa skr.men de tar ju slut ngn.gång : /
Har varit med om det själv, så fått växla till euro istället sen till skr i sv.
Men o andra sidan har vi en hel del tdn.som ligger hemma efter varje resa dit som v ej brytt oss om att växla : :wink:
För det är ju till användning nästa gång vi åker och det ej första och sista gången :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-08-25, 21:44

Elina

Standard
Hmm... Apollo sa till oss att det inte finns någon försälning på planet då sa hon att man kunde handla på taxfree när man landat på Djerba då. Hade ju vart kul att kika iallafall...

Safo: Tänkte fråga om du kollade något på kryddor?
Svara med citat

Gammal 2007-08-25, 22:39

Sa fo

Standard
Konstigt med taxfree, antingen var vi trötta och halvblinda efter flyget, men jag såg inget mellan flygplan och tull som såg ut att ens kunna rymma någon taxfree, det var mest kliniskt vita väggar och stora salar..

På flyget sålde de taxfree, men det kanske de slutar med när högsäsongen slutar? Jag vet inte..

Om man åkte med utflykten "Djerbas hemligheter" fick man besöka kryddmarknaden i Houmt Souk, men man kan ju självklart ta sig dit på egen hand också.

Vi köpte inga kryddor, men det såg väldigt inbjudande ut. Enligt guiden var det oftast det angivna priset som gällde, men att man kunde försöka pruta om man ville.
Svara med citat

Gammal 2007-08-26, 05:39

Panika

Wink
Angående taxfree etc. på nerresan, tror jag att det är beroende på var man åker ifrån. Jag fkyger från Köpenhamn klockan 21 och landar där nere 00.30 - och jag säger bara Gud nåde den som som försenar bussen till hotellet....Där är inget öppet på flygplatsen mitt i natten...Man kan inte ens köpa vatten, så det rekommenderar dom att man tar med sig i väskan...
Verkar som att ska man handla på nervägen från Köpenhamn, så får det bli på Kastrup...
Jag har hittills inte lyckas logga in på Nouvair för att beställa varor på flyget...Fast de (Apollo) kanske tänker att eftersom vi ska tillbringa hela dan på hemresan just resande (mellanlanda i Oslo), så har vi gott om tid att handla då...
Svara med citat

Gammal 2007-08-29, 18:27

DJERBA

Standard Djerba
Hejsan allihop!

Jag ska åka ill Djerba den 4 sep. Eftersom vi är ett gäng tjejer på 18-19 år undrar jag om det finns något nattliv. Billiga restauranger är också viktigt, jag har fått intrycket av att det nästan är Sverige priser på det. Några tips?
Finns det roliga aktiviteter som vattensporter och sånt? Dessutom har jag hört mycket om maneterna hur är det med dom? Finns det någon rolig och billig shopping på bland annat orientaliska kläder och saker?

Jättetacksam för alla svar jag kan få!!
Svara med citat

Gammal 2007-08-30, 09:28

--sara--

Nykomling
--sara-- är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Rykte: 0

Exclamation
hejsan djerba, du som skrev inlägget innan

jag och min sambo, också i 20-års åldern, ska åka till djerba den 4 sep från landvetter. vilket hotell ska ni bo på+

jag har hittat jättemkt info här och på Travelpix.nu - Reseforum, bilder, fakta, kartor från populära resmål. Boka resor, flyg och hotell. där har de ett jättebra forum också där man kan få mkt hjälp av alla snälla resenärer som har svarat på frågor sen innan.
Senast redigerad av --sara-- den 2007-08-30 klockan 09:33.
Svara med citat

Gammal 2007-08-30, 10:11

Panika

Standard
Hej Elina!
Nu ar vi pa Djerba=)
Inga maneter=), fantastiskt skont och bra pa alla satt=)=)=)
De som aker ospec. hamnar i princip alltid pa ett hotell som heter Andalusia. Det ar ett litet familjehotell, ca 40 rum och en liten pool. De som bor dar tycker att det ar mysigt och trevligt. Nara restauranger. Ligger en bit fran stranden, fast granne med hotell Abir. Vi akte hast och vagn ner till stranden igar - helt enkelt for hett for att ga...
Ta med myggspray!!!! De bits har...I Sverige avskyr de mig, har alskar de mig...
Har ar billigt! Allt annat forstar jag inte var det kommer ifran....
KOP INTE FRUKT PA STRANDEN!!! Sag nagra igar som kopte tre bananer och en klase vindruvor - 42 tnd = 200 Skr...Roligare kan man ha...
Har inte varit runt och atiti an, men aterkommer...
Ingen taxfree pa flygplatsen...och maten pa planet - at innan ni aker!
Och slapp alla tankar med vaxling - det gor man pa hotellet!!! Fick 91 Tnd, drygt, for 500 Skr. Bankomat finns pa Isis, soàm ocksa ligger granne med Abir.
Aterkommer om mat etc...
Svara med citat

Gammal 2007-08-30, 14:51

Elina

Standard
Awwwwww va skönt du verkar ha det.... Sitter här och ryser och bara föreställer mig när det blir min och sambons tur att åka

Tack så hemskt mycket för tippsen. Nu behöver jag inte oroa mig.

Hoppas du och din dotter får en underbar semester ihop.

MVH: Elina
Svara med citat

Gammal 2007-09-10, 23:33

Elina

Standard
Japp då börjar det kännas lite i magen (Lite oroande kännsla)

Ska bli så skönt att komma bort...
Skriver så fort jag är tillbaka

Hade så bra alla ni som blir kvar i Sverige
Svara med citat

Gammal 2007-09-10, 23:53

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hoppas att ni får en jättetrevlig resa!!

Kram, Sofia

Gammal 2007-09-15, 18:37

Gäst

Standard Hur mycket pengar?
Hej på er, massa bra tips här. Jag och en kompis ska åka till Djerba på tisdag, en tvåveckors resa med all-inclusive. Vet inte hur mycket vi kommer att nyttja det, men vad tror ni om pengar, hur mycket behöver man i snitt ha med sig för varje dag? Ja för vatten, mat, frukt och sådant. Vad har ni gjort av med i snitt per dag och per person?

/Johanna
Svara med citat

Gammal 2007-09-16, 15:57

Panika

Talking
Ja...Hur mycket pengar?...

Jag var där, kom hem den elfte september, med min fyra-åriga dotter...Vi gjorde av med 5000, inkl. Sahara en dagstur och Beduinfest...
Bor ni allinclusive så är maten kanon - det är dit reseledarna går för att äta ...
KÖP INTE FRUKT PÅ STRANDEN!!! - Ni blir grundlurade hur billigt ni än tycker att det verkar vara - förresten finns det gott om frukt på hotellet...

Vatten, läsk och kaffe - En liter kostar exakt lika som små flaskor och burkar...

Det som kostade var dricks och innan man fattade hur saker och ting funkade...

Myggen är ett helvete...- de är betydligt agressivare där och man får stora blåmärken av betten - Taxi till och från apoteket kostar 4 dinar, och myggmedel och antiseptisk salva kostade 8-9 dinarer.

Handla väskor, souvenirer etc. INNAN taxfreen på hemvägen - en läderväska en kompis köpte på marknaden för 30 dinarer, exakt likadan, kostade 40 euro på taxfreen...

Ha en riktigt skön semester och njut!!! Där är så fantastiskt skönt på stranden, och vill man koppla av - ja, då har man sökt sig till rätt ställe =)

Och glöm inte att krama reseledarna - de är fantastiska och gör verkligen allt vad som står i deras makt - men tunisierna(typ busschafförerna) - råder de inte på...men tro mig - de försöker dygnet runt, med varierande resultat.
De är verkligen värda all beröm =)
Svara med citat

Gammal 2007-09-16, 16:02

Panika

Standard
Ojdå...glömde svara på frågan hur mycket pengar om dagen...

Om ni äter på hotellet och inte dricker en massa öl, så har jag svårt att tänka mig att ni skulle kunna göra av med mer än max 18 dinarer (100 kr.) om dagen, tillsammans...Inklusive dricks och taxi men exkl. ren shopping...
Svara med citat

Gammal 2009-09-02, 11:45

Coach

Nykomling
Coach är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Smile Mygg??
Kom hem igår från Djerba Beach och vi har då inte sett till en enda mygga på dessa 14 dgr.
Om ni handlar på supermarkets med "fixed price" testa att pruta i alla fall de är nästan aldrig omedgörliga :-).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reseforum.se/forum/tunisien/13902-aker-till-djerba-11-9-a.html
Postat av For Type Datum
Travelpix reseforum ~ - Djerba Palace 4 sep-11 sep This thread Refback 2007-08-28 14:52

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8