ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-22, 21:34

Paul

Standard Strandförsäljare
Fy fan säger jag bara, komm hem från sousse idag. De flesta tunnisier där var trevliga o så med ett stort fett undantag. Strandförsäljarn. De spred en olustig stämmning. En försökte lura mig på pengar, jag avslöjade honnom o han blev kränkt, en annan kollade mig djup i ögonen och frågade vad tusan jag gjorde på semester om jag inte ville köpa hans skit. Efter de första dagarna har hadde man lärt sig att undvika dem. Men en dag på stranden när jag gick med min flickvän så var det en ciggaretförsäljare som sprang efter o skulle sälja cigareter, jag sket i han som jag brukade men då trycke han till mig i huvet med en knuten näve. jag blev helt ställd av fräckheten... Så då blir man ställd. skiter man i dem så kan de ju bli våldsamma, säger man nej börjar de fråga varifrån man kommer ect o sen blir de efterhängsna. Och ett varningens finger, förök att undvika maneterna när ni badar. Det fanns en hel del när jag var där o de bränner illa om man får dem på sig, inget man inte överlever men de gör ondare ju högre upp på kroppen de bränner dig. Kan ju säga att Marabout är ett jättefint hotel. Sevicen är jättebra och det är mycket fina o fräsha lokaler. Sakande dock vatten i 3 timmar första dagen då vi checkat in.. asså varken handfat eller toalletspoling.. killen i disken sa att vattnet var slut... men förutom det funkade allt bra. Köper ni mat, vatten eller något annat utanför hottelet får ni smuggla in det annars blir de inte glada.. Inga plastflaskor på rummet heller, även om ni köper dem på hotelet. fast det sket vi i´. och ps. ta inte emot de små blommorna pojkarna sätter i handen på er om ni inte vill ge dem pengar, det är bara ett fint sätt att tigga på. Och ha en inställning när ni tänker köpa något att de alla försöker köra er i r**en så blir ni på er vakt. Alltså jättefint land o hotell, trevliga tunisier på hottelet och på vissa resturanger. Det fanns säkert fler tuniser som är trevliga och inte jobbar med buss hotel o returang, synd bara att jag inte träffa någon.
Svara med citat

Gammal 2007-08-22, 21:52

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Efter åtskilliga års erfarenhet av strandförsäljare i Sousse så kan jag hålla med om att:
Ja, de flesta är tjatiga, de kan fråga om man vill köpa samma vara varje dag tre veckor i sträck, men jag har aldrig behövt göra mer än att säga nej eller bara ignorera dem som försöker sälja något när jag är på väg ner i vattnet (var sjutton tror de jag förvarar pengarna då någonstans?? :lol: )
Våldsamheter mot turister är väldigt ovanligt, däremot har jag hört turister skrika både ett och annat till försäljarna, uttryck som ingen borde vare sig höra eller säga. Det brukar faktiskt räcka med ett tydligt NEJ, både första och femtonde dagen...

Maneterna är otrevliga, och de små elaka som bränns, syns inte alltid. I mitt sällskap krävdes både penicillin och salva för att läka.

Det går alldeles utmärkt att ha dryck du har köpt på hotellet inne på rummet, man kan be i baren att de inte öppnar ölen. Vad skulle man annars ha i kylskåpen man hyr?
Svara med citat

Gammal 2007-08-22, 21:58

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Låter inte som att du hade en så trevlig resa!

Trist att höra om strandförsäljarnas aggresivitet. På de stränder jag har legat och solat på så har det inte varit tillåtet med strandförsäljare. De har bara fått gå precis vid vattenbrynet. Vi tittade någon gång på något, men köpte aldrig något och det var inget problem.

Cigarettförsäljarna har jag aldrig haft något problem med - bara sagt att jag inte röker.

Man får också förstå att det är deras överlevnad det handlar om. Samtidigt så har jag full förståelse för att man inte blir så glad av en knytnäve i huvudet... Jag skulle ha sagt några väl valda ord om jag blev utsatt för det... :?

Tråkigt att det negativa speglar din reseskildring!

Gammal 2007-08-22, 23:20

Paul

Standard
Missförstå mig inte, förutom det jag skrev var det en av mina bästa resor, mycket bättre än turkiet m.m . Jag upplevde mycket som var härlig o roligt. Det jag enda jag ogillade var det jag skrev. Jag åker gärna till marabout igen. Men den falska stolthet som försäljarna visa upp var jobbig. Om jag inte vill gå in i någons butik eller returang bara för att jag passerar (försöken att dra in mig är okej så funkar det) det acepter jag. Men att kasta ur sig nån spydighet bara för att jag inte visar intresse för för deras skit tycker jag är onödigt. Jag kan inte tänka mig att detta bettende är acepterat eller prakticerat bland den inhemska befolkningen. Jag är inte snål med driks eller otrevlig och köper mat o saker för ett betydligt högre pris en vad en tunisier är villig att betala. Det är inte min skyldighet att köpa allt skit som lägs vid mina fötter. Att de ser turister som blekfeta grisar som skiter guld bara man klämmer lite på dem är troligtvis en av anledningarna till att allt färre skandinaviska turister reser dit. Jag sammtalade med en av de trevlig tuniser som jobbade på hotelet o han undrade varför det blir fler ryssar o tyskar o färre skandinvier. Anledningen är den jag nämnde över. Men det är synd, väldigt synd. För det är den vackraste och skönaste strand jag någonsin har badat vid, perfekt tempererat vatten (förutom manterna såklart). Torrt o skönt i luften vilket gör den nästan perfekta temperaturen på ca 33 grader skönt. Goda billiga viner och god mat till ett billigt pris, vackra byggnader och skikliga hantverkare. Men det är inte landet folk har klagat på, varken här eller på något annat forum. Det är tunisier, enskilda individer som i sin brist av respekt kan förstöra intrycket av ett annars så fint land. Som får en att dömma en hel befolkningm, en form av turism rasism. Men så länge tunisien är ett billigt land att turista i kommer det också vara ett fattigt land. Och ett fattigt land har en fattig befolkning. Därav den onda cirkeln. Men är man bara medveten om det så går det nog fint. Jag vill jättegärna återvända till marabout igen, men jag tänker alldrig ströva omkring i sousse igen. Det blir taxi till centrum osv. Men men. Hoppas inte nästa semester får en lika dålig start, men att den blir lika trevlig som den senn blev när man lärt sig hålla borta från vissa ställen.
Svara med citat

Gammal 2007-08-23, 12:30

Rikki

Standard
Även jag är nyss hemkommen och din reseskildring speglar även en del utav mina egna upplevelser. Jag är av den åsikten att om man åker till ett land där man vet det råder en annan kultur får man vara beredd på vissa kulturkrockar annars hade man lika gärna kunnat åka till Gotland.

Men, och då menar jag verkligen MEN - oavsett var man hamnar och oavsett vilken skillnad i mentalitet det finns mellan folk i olika länder så ska man visa respekt för varandra. De flesta Tunisier vi mötte var skämtsamma och trevliga att föra en konversation med och i slutet pratade vi med olika försäljare och "indrivare" som vi stött på under vår vistelse, vi visade varandra ömsesidig respekt fast vi inte handlade av dem då de accepterade att vi inte ville ha deras varor men uppskattade att prata med dem "privat".

Tyvärr så stötte vi på en del individer som visade väldigt dålig respekt. Jag vet att de behöver sina pengar och la alltid rikligt med dricks även om man var missnöjd med service och mat osv. så kostade vi på oss att ge dricks. Men när försäljare blir otrevliga bara för att man inte handlar av dem och blir tvärsura för att man nekar ett köp och när folk går helt ogenerat och raggar på ens flickvän och skriker på oss när vi badar då blir man tyvärr dömande för stunden. Tyvärr upplevde jag och tjejen detta lite för ofta och lite väl onda ögon på oss "rika turister" när vi gick mer inåt city.

Visst att man kan tycka en tjej är vacker även om hon inte är singel och även säga detta på ett vänligt sätt det är helt okej, men att öppet och ogenerat skrika enbart för att provocera det är väldigt kränkande och respeklöst och det är därför jag aldrig kommer att resa till Tunisien igen och jag har läst på många forum att många kör samma resonemang. Det är synd för Tunisien som annars var ett intressant land med väldigt många trevliga människor, men tyvärr så sätter säg dåliga intryck ofta djupare än goda. Men jag är glad för att jag gjorde resan och träffade de trevliga människor vi ändå gjorde och uttflykterna till södra Tunisien och Sahara och Kartago och Djurparken var minnesvärda upplevelser.
Svara med citat

Gammal 2007-09-06, 09:54

Gäst, Canilla

Thumbs up
Strandförsäljare i hammamet.
Vi låg mest på hotellets del av stranden i deras stolar.
Då va det ganska lungt fanns en personal som inte lät dom tracka oss för mycke.
Bara om man var intresserad. Bra ide är att köpa med sig egen frukt.
Eller ha en påse som man har frukt i.
Vi råka ut för en frukt försäljare som satte en ödla på min pojkvän utan att fråga.
Då lacka jag ur. Strandvakten slängde då all hans frukt i havet när han var på några andra.
Det vart tjafsigt mellan dom men löste sig nog tillslut?
Dålig taktik...
Endast 2 ggr vart jag riktigt irriterad på försäljarna.
Det va första gången och andra gången var i stan då sa jag dra åt helvete på arabiska åt han och han blev riktitgt förnämnad.. Men jag va så trött och less då...
Så står för det! Men det va inte så jätte bra...gjort av mej.. men lessna tillslut.
MEN jag rekomenderar verkligen tunisien... Det va kanon En av dom bättre semestrana..
Har att jämföra med malta, italien, turkiet, marocko och kanarieöarna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8