ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-20, 22:57

djuiciee

Standard Hammam i Hammamet?
Hej

Jag läste inlägget om hamam och jag undrar var i Hammamet kan jag hitta en sån amam som Sofia berättar om?

Ska åka på onsdag och skulle vilja gå på en sån behandling innan jag ska sola.

MVH
Svara med citat

Gammal 2007-08-20, 23:57

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Fråga på hotellet så kan dom garanterat visa dig till närmsta hamam!

Jag o min kille bodde på Emira i Hammamet 2004 och blev rekommenderade ett hamam en liten bit från hotellet. Ordet "hamam" stod på arabiska, och jag hade aldrig listat ut att det låg ett hamam bakom dessa dörrar. Killen "beställde" vad jag skulle ha och betalade för mig innan jag gick in (han är tunisier). Jag klarade mig ensam med hjälp av teckenspråk, arabiska, franska och tyska... Haha, av nån anledning så pratade dem tyska med mig, som jag inte förstår många ord av... Funkade bra i alla fall.

Min kille betalade 5 tnd för besöket, vilket var ca 30 kr då, nu är det precis över 25 kr. Medan jag låg där och blev skrubbad så kom en annan kund fram och pratade på engelska med mig (tvätterskan hade först sagt nåt till henne på arabiska, som hon skulle framföra till mig) och sa att jag gärna kan betala lite dricks till den som tvättar mig, för annars får hon inte mkt. Jag hade bara en 5 tnd på mig så jag gav henne den (eller ja, jag hade den ju bland mina kläder, så jag hämtade den när jag var klar och gav den till henne). Gissar att det "gjorde hennes dag". Mig blev det ju ändå billigt för! Killen skrattade såklart lite åt mig och sa att jag blivit "lurad". Men han höll ju med - 60 kr totalt är ju inte mkt för mig, och dessa 30 kr jag betalade i dricks var ju massor för den damen som skrubbade mig.

Gammal 2007-08-21, 08:56

Canilla

Standard
Jag ska nog gå på torsdag! Hoppas jag kan lyckas beställa nån behandlig...?! -10- utan att bli allt för blåst.
Va på hamam i Marocko.. och de jag minns av den upplevelsen va att dom hällde vatten över mitt huvud... och att jag höll på tuppa av i värmen. Men vill ändå prova igen!!!
Svara med citat

Gammal 2007-09-06, 04:18

Gäst,canilla

Smile Hammam
Gå på ett riktigt hammam...
Fråga lokalbefolkningen om råd.
Nu menar jag inte dom som säjjer att dom jobbar på ditt hotell när ni kliver ur taxin.
Utan en taxi chaffis, dörrvakt, reception.
Vi ville gå på hammam och vart skickade på spa.
'typ' För 150 dinarer styck. Ca 700 kr.
Fick sitta i en ångbastu, typ turkisk,
skrubbade, men inte så braa i bastun.
Sen massage, jag fick massage av en kille och min kille fick massage av en tjej.
Kändes konstigt och fel....
Fick känslan att de va de vi ville ha men hade gärna bytt....
Taxi chaffisen asgarva åt oss, även hans fru som vi plocka upp längs vägen.
Vilken blåsning och det va faktist resguiden som inte tyckte vi skulle gå på ett riktigt hammam och bokade in oss på hotellet me spat.
Men en sån behandling hemma kostar nog mer men vi va ändå ganska blåsta.
Men blåst blir man alltid på de ena eller andra sättet...
Det är rätt kul att prata om alla blåsningar iaf.
Tipset är shoppa inte första dagarna.. är du där 2 veckor gör det den andra när du fått lite färg. Och frågar nån så har du varit där i en vecka redan och har koll på läget.
Bestäm själv. Och va ettrig!
Pruta 80-90% Jämför priser.
Prutning är en lek, en kamp. Och kom ihåg är försäljaren glad när du går så har du blivit lurad. Är han arg och nästan kastar ut dig har du gjort en bra affär.
Svara med citat

Gammal 2007-09-06, 13:16

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Åh, jösses!! 700 kr!! Ja, jag blev ju "lurad" på 30 kr när jag var på hamam (en tnd var ungefär 6 kr då). Men hoppas att det var en bra och skön behandling iaf.

Gammal 2007-09-06, 13:27

Gäst, canilla

Standard blåsta
Jorå de va helt okej men skrubbningen va lite mesig hade ju hud kvar efteråt..
Inte så många smutskorvar....
Så kände man sig lite lurad...
Men äsch hade de varit här hemma så hade de kostat mer...och de va en upplevelse..

Riktigt förtjust i landet... vi börja prata lite om å köpa lägenhet osv.. så bra var det!
Men får se hur det blir.. Kommer göra en försäljning på en lägenhet och får pengar som ska investeras så funderade på å köpa där.. Men man måste ju ha kontakter osv.
Isf blir de nog hammamet... Eller i närheten.... Men det kanske rinner ut i sanden..
Mycke pappers arbete osv.
Tänkte ha den för oss 1 månad per år sen hyra ut den... typ... får se hur det blir..
Blir man blåst på hammam så hur blåst kan man inte bli på lägenhet.?
hihi... Men tanken finns... billigt just nu ... och när nya flygplatsen är klar 2009 eller 10 så är det nog väl investerade pengar..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8