ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-18, 21:38

Sofia K

Standard Adapter och Saharaturen??
Hej!
Vi har två frågor inför vår semester till Tunisien!

1. Behöver man adapter för att kunna använda eluttagen på hotellen?
2. Vi kommer bara att vara 6 dagar på semester. Det vi funderar på är om det är värt att lägga två av dessa på Saharaturen? Är det en så grym upplevelse?

Tack!
Sofia
Svara med citat

Gammal 2007-08-18, 23:32

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hej!

Adapter behövs ej. Samma sorts uttag som hemma, även om de ser en aning annorlunda ut.

Saharaturen... svår fråga! Det beror helt klart på vad man prioriterar. Jag skulle nog inte ha åkt på den om jag bara var där i en vecka. Men å andra sidan så vet jag ju att jag kommer till Tunisien fler gånger (om man lever och har hälsan ). Om jag visste/trodde att det var min enda resa till Tunisien så skulle jag ha åkt på Saharaturen. Iaf med den erfarehet jag har nu efter att ha varit på turen... Jag vet ju att jag tycker att det är värt det så att säga!

Jag tycker att Saharaturen är en fantastisk upplevelse, och jag kan faktiskt inte minnas att jag har läst eller hört om någon som har varit besviken på den.

Lycka till med ert val!

//Sofia

Gammal 2007-08-19, 09:43

Fröken Prym

Standard
Hejsan!

Vi åkte med Detur sista veckan i maj (ca 6,5 dag) och Saharaturen var det bästa på vår resa. Vi fick se en helt annan sida av landet än i turistorten. Allt var välordnat med många roliga sevärdheter.

Vi åkte 100 mil och fick bland annat se alla dessa olivlundar, fikonkatusar, dadelpalmsfält - där folk satt vid vägkanten och sålde dadelsaft, såg saltöken, Matmatabergen (där Stjärnornas krig spelades in), såg när får blev slaktade efter vägarna och upphängda mot Mecka, såg den otroligt snabba soluppgången, red dromedar (frivilligt) i Saharaöknen, fick åka Landrover upp till Atlasbergen, El Jem (amfiteater), såg nomader som bodde efter vägarna och en massa mer. Hela resan var intressant. Roligt att bara titta ut genom fönstren i bussen, för det hände så mycket utanför som man inte hade sett tidigare.

Bussen var luftkonditionerad, men utan toalett. Ett tips kan vara att ta med flera flaskor vatten och lite egen fika som frukt och bröd, för de tog hutlöst betalt vid fikastoppen. (D v s ungefär samma priser som i Sverige.)

Det man kan förbereda sig på är att det är mycket påstridiga försäljare överallt, som kan slänga på folk huvuddukar och försöka ta folk i hand samt om man handlar något försöker de ta växeln och ändra priset. Kan vara bra att växla sina sedlar till mynt innan och ge försäljarna exakt den summa som ni har gjort upp om.

Om man ska ta Saharturen beror lite på vad man vill ha ut av sin semester oxå. Vissa vill uppleva landet, andra vill enbart vara på hotellet och sola och bada. Ni kan möjligen bestämma er när ni är där oxå, för det gjorde vi och det gick bra. Anmälde oss första dagen på en informationsträff.

Trevlig resa!

Fröken Prym
Svara med citat

Gammal 2007-08-19, 10:02

Canilla

Standard
8) Sahara turen låter ju kanon. Kan man välja vilken dag man vill åka eller är det bestämda innan? Jag vart pink nödig direkt nu när jag fick höra att de ej fanns toa på bussen. Men de löser sig nog? Vill åka NU!!!
Men åker ju på onsdag!2 Härliga veckor! :smt004 Canilla
Svara med citat

Gammal 2007-08-19, 10:20

Fröken Prym

Standard
Detur hade en fast dag som startdag då vi åkte. Är du där i två veckor så bör du ha två olika tillfällen att välja på.

Det var två 9: or på skolresa med bussen och tonårspojkarna behövde kisspauser ofta. :-D Det var bra för då kunde man smita ut i en buske, men annars så stannade vi ungefär varannan timme på något ställe där det fanns toalett. (Våtservetter, bakteriedödande tvål (finns på apoteket) och eget toalettpapper kan vara bra att ha med.)

Det du skulle kunna göra är att höra med ditt resebolag om vilken veckodag de har turen.

Fröken Prym
Svara med citat

Gammal 2007-08-19, 10:28

Canilla

Standard
Snott 2 flaskor aclogel från jobbet! Och toa papper- vet! Varit i marocko. Även om dom har toa papper brukar de va rätt oskönt toa papper! Så en rulle åker alltid med! :lol: Får höra mig för när jag är där! Vill ju typ boka in turen NUUUU! Gärna sitta på bussen åxå... Men sitter framför burken å längtar mig bort.. Och glömt bort frukosten! :roll: :roll:
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8