ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-15, 00:41

Annakaffepanna

Standard Ett land att förälska sig i och att älska
Tänkte att jag väl måste skriva några rader om min vistelse i Tunisien efter att ha fått många tips och svar på frågor här på reseforumet.

Vi bodde alltså två veckor på Kanta residence i Port el kantaoui och jag kan bara säga att det var två helt otroligt underbara veckor. Hotellet var jättefint, maten just på hotellet gillade dock varken jag eller någon annan i mitt resesällskap speciellt vidare. Åt middagsbuffé där en kväll samt frukost en morgon, men att prova en gång räckte tyckte jag.

Stranden var jättefin, dock ganska mycket skräp i vattnet vissa dagar. Det är ju dock sådant som kommer in och finns väl int så mkt att göra åt annat än att vi alla kan tänka på att skräpa ner mindre. På själva stranden var det annars jätterent.

Människorna där är hur trevliga som helst, var lite rädd för en del man läst om hur man i det närmaste blir insläpad i affärer, men något sånt märkte då inte vi av. Sa man bara ett vänligt nej så godtogs det i de flesta fall och annars var det bara att gå därifrån.

Maten var bra, även om man kände att man blev rätt less på att äta ute hela tiden, hade man bara idats så hade man ju kunnat laga något själv, men det var iaf vi för lata för att göra. Dock så saknade jag salt otroligt mycket.. Folk måste ha trott att vi var helt galna för vi saltade allt, till och med brödet när vi åt.. :lol:

Vi åt alltså ute varje kväll + att vi åt lunch i strandbaren varje dag och dessutom hade jag med mej lite väskor, skor och annat hem och jag och sambon slösade ganska precis 12000 på två veckor. Nu tyckte ju dessutom jag så synd om allt och alla och tänkte att det ändå är så lite pengar så jag dricksade 3-5 dinar typ överallt.. Städerskan, tuk-tuken till stranden osv.. 3-5 dinar om dagen till ett par personer blir ju ganska mycket under två veckor så en hel del har gått åt i dricks.. Man kan nog leva bra mycket billigare än vi gjorde..

Höjdpunkten på vår resa var Sahara-turen. Det är definitivt värt en hel del bussåkande! Haha, dessutom var det något fel på utblåsen (airconditionen) just på vår plats i bussen, men det fattade inte vi förrän vi var tillbaka i PEK. Vi tyckte under hela turen att det var så skönt när bussen stannade så vi fick komma ut och svalka oss i solen en stund.. Vi bytte buss när vi hade en liten bit kvar till PEK och tänkte att så här bra aircondition skulle vi ha haft hela resan. När vi sedan sa detta till andra i vårt resesällskap fick vi höra att de minsann haft det så svalt att de varit tvungna att stänga utblåsen ibland för att inte frysa!! :shock: Trots detta var Sahara-turen värd all tid i bussen samt vartenda öre den kostade.

Var så sorgligt sista dagen när man fick säga hej då till alla och det kändes bara som att man ville stanna där för evigt.. Kommer garanterat att åka tillbaka till Tunisien igen, om jag hade fått bestämma så hade nästa resa gått dit. Sambon vill dock prova på något annat ställe nästa gång, men han är under bearbetning just nu!! :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 09:12

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Kul att läsa din berättelse, det är ju ofta de små anekdoterna som stannar kvar i minnet....
AC är ju på gott och ont, skönt att ha, men man kan vakna mitt i natten på rummet och frysa rejält om man somnat med högsta läget på, för att inte tala om bronkiten som åtminstone jag alltid drar på mig......

Tills din nästa resa rekommenderar jag att du tar med en STOR påse saltgodis! Det är lika obligatorisk i min packning som badkläderna och godare än att hälla en massa salt på maten! :lol:

Sambor/makar kan gå bra att övertala till fler Tunisienresor, det lyckades jag med och nu kan han inte tänka sig annat.....Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 11:36

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vad härligt att läsa din reseberättelse! Det får mig att längta ännu mer till nästa gång jag kommer dit!

Kram, Sofia

Gammal 2007-08-15, 12:41

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
va härligt o läsa att fler lär sig älska landet
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 12:46

lovis5

Nykomling
lovis5 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till lovis5
Standard
Skoj att läsa om att du tyckte om er resa .
Tunisien är ju fint och vänligt folk.
Jag är själv förälskad i detta land.
Elke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8