ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-14, 06:54

Standard reskassa till djerba
:-D Äntligen bokat och betalt!
Hotell Abir med halvpension, för säkerhets skull...
Jag har inte mycket pengar att prata om, så nu vet jag iallafall att vi kommer att ha mat. Och om där är billigt, så är man ju inte tvungen att äta på hotellet.
Köpte resan på danska Apollo = 2150 sKr billigare än svenska...Helt otrolig skillnad....Vi ska åka med samma plan, äta samma mat, bo på samma hotell...2150...Mycket bra :lol:

Hej, ni som varit på Djerba!
Jag åker med min snart fyraåring. Bryr mig inte det minsta om alkohol eller nattliv...Bara kryddor, marknader, stranden etc...

Vad kostar det att äta ute där? På stranden t ex.
Glass?
Hotell Abir?
Hur mycket är en rimlig reskassa för en definitivt inte shoppinggalen människa?

Detta ska bli helt underbart!
Svara med citat

Gammal 2007-08-14, 06:58

Standard Ojdå...
Glömde skriva att två veckor ska vi vara där :-D
Svara med citat

Gammal 2007-08-15, 12:50

lovis5

Nykomling
lovis5 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till lovis5
Standard
Jag hade 2000 kr för en vecka är inte heller shoping galen .Åt ute 1 ggr per dag och drack ett par goda öl om dagen.
Glassen är inte billig som hemma ungefär Hottel Abir vet jag inget.
Men det är en helt underbar ö ,jag har varit här 3 ggr älskar denna ö.
Ha en trevlig resa och njut av lungnet för det är ingen fest ö.
Kram Elke
Svara med citat

Gammal 2007-08-17, 08:31

Panika

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av lovis5

Jag hade 2000 kr för en vecka är inte heller shoping galen .Åt ute 1 ggr per dag och drack ett par goda öl om dagen.
Glassen är inte billig som hemma ungefär Hottel Abir vet jag inget.
Men det är en helt underbar ö ,jag har varit här 3 ggr älskar denna ö.
Ha en trevlig resa och njut av lungnet för det är ingen fest ö.
Kram Elke
Tvåtusen låter kanon i mina öron
Har sett i annat inlägg av dej att du varit på krokodilfarmen, taxi och marknader - Ingick det i de två tusen? Eller det var utöver?
Anledningen till att jag är lite orolig, är att jag inte är innehavare av något betalkort...Så det jag tar med mig är det jag har...
Men det ska bli så sköööönt
Hotell Abir har fått kanonrecentioner i andra länders reseforum, speciellt maten...Och det ser alldeles skönt ut!
Tack snälla för svar!
Ps. Jag bor också i Hbg
Svara med citat

Gammal 2007-08-17, 12:23

lovis5

Nykomling
lovis5 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till lovis5
Standard
Hej .krokidilfarmen ingick ej men taxi gjorde.Nu köpte jag inte något speciellt på maknaden typ 2 tunikor som jag pruta rejält på ca,70 kr gav jag i Svenska pengar omvandlat alltså.
När ska du åka till Djerba ?
Skoj bor att du åkså bor i Hbg.
Vår fina stad.

Ha en jätte bra resa .
Kram Elke
Svara med citat

Gammal 2007-08-17, 16:01

Standard
Hej!
Tack snälla
Jag åker med min lilla flica, som ämnar fylla 4 där nere...
Vi åker den 28:e och stannar borta två veckor.
Berätta gärna mer
Svara med citat

Gammal 2007-08-18, 21:31

Canilla

Standard Resekassa
Jag har budgeterat idag..och de må va överbudgeterat men iaf.
Lagt in sahara turen, mat 200kr per dag och person, lite resor, och nöjjen... Köpa lite kryddor bara .. Men vi är 2 st som åker och ska på ett lägenhetshotell i hammamet. Så vi fixar frukost själva iaf. Men lär spendera ca 12000 låter de rimligt. Då har jag även lagt in 1 limpa cigg och snus från taxfreen så han överlever.

Åker på onsdag! Ska bli såå nice me lite semester.
Svara med citat

Gammal 2007-08-18, 23:35

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag tror att ni klarar er och kommer att leva gott! Man kan leva riktigt billigt i Tunisien, men jag gillar att slippa tänka på pengar när jag är i Tunisien, så jag brukar göra av med ganska mkt mer än vad vissa skriver att de har gjort av med. Jag tycker att 6000 inkl Saharaturen låter rimligt per person! Ni kan säkert få en slant över också, men hellre det än att behöva snåla!

En ganska vanlig månadslön i Tunisien kan ligga på mellan 1000-2000 kr per månad, även om många tjänar väldigt mycket mer än så. Men det är i alla fall en liten hint om vad man KAN klara sig på... (fast då lever man ju inte turistliv precis ).

Gammal 2007-08-19, 09:05

Panika

Standard
Canilla

Ja, några tolv tusen har då verkligen inte jag...till mig och min dotter...Jag har snarare 6 tusen - till båda...men då har jag garderat mig innan och köpt halvpension..
Hade jag haft 12 000 hade jag inte haft några funderingar på om jag skulle klara mig....Men jag förstår att ni kommer att klara er fint
Vad jag har förstått, från de som varit på Djerba, så är där dyrare än uppe i norr...Namnet ger ju en liten hint - Zone Touristiqe...
Ha en riktigt trevlig resa
Svara med citat

Gammal 2007-08-19, 09:34

Canilla

Standard
:roll: :roll: Enligt min lilla budget så räknade jag att allt skulle gå på 12 tusen. Eller det blev en stor budget. Det är nog lite resenerverna som gör att man planerar allt. Börjat skriva packlista och planera vilka dagar vi ska göra vad? Men naturligt vis blir det lite flexibelt. :P Vi har ju faktist SEMSTER! Men sagt till killen att han inte kommer få såå många långaaaa sovmornar för jag vill göra saker!!
Har tidigare varit i Marocko men då var man överbeskyddad och nu får man röra sig lite fritt! Hammamet verkar fint men vi ska nog besöka nabul,tunis och sousse. Men mycke sola bada.
Lite orolig för att bli blåst. Man är ju blond.. men de betyder ju inte att jag e dum - har ju bara otur när jag tänker :roll: :roll:
HA EN JÄTTE FIN RESA!!! PS Själv är jag redan i tunisien, varit där ett par dar mentalt. Åker ju snart bara 2 Dagar kvar!!! Men bäst att skynda på för snart är jag hemma i tvättstugan (mentalt) åxå
Canilla
Svara med citat

Gammal 2007-08-19, 10:36

Fröken Prym

Standard
Tror inte det blir några problem alls att klara sig på 6000 kr för två veckor.
Prisnivåerna är billigare än i Sverige.

1,5 liter vatten kostade 1 dinar = 5.50 kr på vårt hotell.
Glassen kostade 1-2 dinarer.

Taxi var MYCKET billigt. 1-3 dinarer oftast för ca 1,5-2 km.
Ta taxameter det blir billigast.

Frukt, bröd och läsk kan köpas billigt på något supermarket.

Pizza eller lasagne kan kosta 3,5-5,5 dinar.

Det som är väldigt billigt är snabbmaten. Nu minns jag inte namnet, men det finns ett slags pitabröd med tonfisk, ägg och chilisås. Vi köpte en varsin och 1,5 liter vatten till en totalkostnad av ca 3-3,5 dinarer.

Hotellbuffén på kvällen med ca 3 rätter inklusive efterrätt kostade 8 dinarer + extra för drycken.

Fröken Prym
Svara med citat

Gammal 2007-08-23, 22:35

ZAMAzama

Standard priser djerba hotel abir
6000 tusen räcker for mig and min sambo for två veckor for mat dricka lunch och middag och på kvälen några öl och koktel utan alkohol 4500kr plus vi har ätit vid poolen ochmassa minta te.afferor rakt ner från hote abir på höger sida du 50 meter du har biligt afer for frukt dricka for barn och for jätte billigt plus biligt restoran 5m från affer 5 meter byby. Heja BOIS--------zama zama är hit i TUNISIEN du kommer att höra de eller du kan läta på you tube zamazama
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 07:48

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Låten du refererar till, Zaama Zaama av Takfarenas har spelats massor i Tunisien i 3-4 år nu, jag antar att det är en sommarhit som överlevt.....
Svara med citat

Gammal 2007-08-24, 09:10

Panika

Standard
ZAMAzama:

:-D Tack snälla!!!!
Nu vet jag ALLT jag behöver för att kunna slappna av helt inför resan och hugga in med strykjärn och börja packa....

SÅ HÄRLIGT!!!

:-D :-D :-D
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8