|
|

2007-08-08, 23:34
|
Reg.datum: jul 2007
Rykte: 0
|
kamelritt
hej,vi tänkte åka på sahara turen,men vi är lite rädda för att ramla av kamelen, vad håller man sig i, eller kan kamelen skena iväg med en, vi är bara lite rädda men vill iväg på sahara turen
|
|
|

2007-08-08, 23:41
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Man håller i sig i sadeln, om jag inte minns fel så var det ett ''handtag'' att hålla i. Det kändes inte det minsta otäckt i alla fall (och jag är höjdrädd  ). Och nej, de där kamelerna skenar inte. De har vana kamelskötare med sig och man rider liksom inte på egen hand, utan kamelskötaren håller i kamelerna hela tiden.
Om man absolut inte vågar rida så brukar det finnas en åsna som drar en vagn som man kan åka med. Men kamelritten är minnesvärd, så även om ni är rädda - prova!
|

2007-08-09, 00:03
|
Reg.datum: jul 2007
Rykte: 0
|
självklart så måste vi prova på sahara turen, vi vill inte åka någon åsnevagn,det ska bli jätte spännande,vi längtar till sista september
|
|
|

2007-08-09, 10:49
|
Reg.datum: apr 2006
|
Kamelerna som fraktar turister kan sitt jobb! De vet precis var de ska gå och de har sin ordning i karavanen, så det är hur lugnt som helst!
De är oftast ganska coola och lunkar på i sin takt, och om ni blir erbjudna att mata dem med en bit bröd/kaktus från din mun till deras, så gör det, de nappar den med läpparna och bits inte.
Det blir ju något att berätta för dina vänner att du pussat en kamel....
(De luktar heller inte värre än en häst)
|
|
|

2007-09-04, 19:15
|
|
|
Dromedar
För det första, det finns inga kameler i Tunisien, dock en massa dromedarer och det är dromedarer man får rida på. (dromedarer har en puckel, kameler två)
Saharaturen var väldigt rolig! Dock väldigt långa avstånd till saker! Det som var bäst var självklart själva ridandet på dromedarerna!
Vi åkte en bra bit ut i öknen för att se saltsjön chott el Jerid, det var en liten röd pöl, kändes lite ovärt måste jag säga... Och inspelningen av star wars var ett skämt...
Men dromedarerna! Det var det roligaste jag gjort! De lunkar på... Man får ta på sig en dräkt som är vääldigt turistig, men den behövs! det är som en stor klänning och en turban. Sanden tar sig in överallt ändå, kan bara tänka mig utan den!
Man ska tänka att ta med sig mycket vatten och lite snacks, jag fick värmeslag mitt i sahara och höll på att svimma... Men det gick bra! Drack lite vatten och så ordnade det hela upp sig...
|
|
|

2007-09-04, 19:23
|
|
|
Det funkar utmärkt med egna kläder oxå.
Solglasögon och en sjal för ansiktet kan vara bra att ha, likaså långärmad tröja.
Vi var bara en timme i öknen under Saharaturen.
|
|
|

2007-09-04, 20:40
|
Reg.datum: feb 2006
|
Chott el jerid ligger inte i öknen, utan norr om Sahara, inne i landet, mot algeriet till.
|

2007-09-06, 03:50
|
|
|
Sahara tur
Vi höll i oss i handtag, dromedarerna va vana.
Min va lite bångstyrig och vi gick i lite karavan att dom knöt fast kamelerna i varann
3-4 st. Och en som ansvarade.
Men det gick bra. Jag satt och spände mej va lite skrajsen. Hande träningsvärk dagen efter.
Men sahara turen är ett måste om man åker,
okeeej starwars grejjen va lite bluff men matmata va otroooligt å se.
Vi red i sahara vid solnedgången och åkte till sjön vid soluppgången...tidiga mornar men det är det värt.
Sjön va som att vara på månen - tror jag. Eller en annan planet.
Och se solen gå upp där blev kanon, lägger in bilder sen...
Har inte smält allt det hände så mycke men ska göra en reseskildring me foton osv sen.
Tog ca 1500 kort så har lite att gå igenom.
Men ett minne för livet.
Tips, ta me en tom vatten flaska och fyll me sand. Bra billig sovenir.
Och akta för att få en cola i handen direkt när du kliver av dromedaren tro det eller ej.
Det finns försäljare ute i öknen åxå....
De e bara säja la och akta händerna så dom inte trycker in något som du ej vill köpa i dom.
Fast visst om man vill kan man köpa en cola för 4 dinarer i sahara, ta me den hem fyll me sand och gör en ljusstake, tex. Det är små söta cola flaskor i glas inte som hemma.
/Canilla
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|