ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-06, 14:20

isolde

Nykomling
isolde är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard sedlar och mynt?
Hej! Undrar över hur valutan är fördelad? Alltså används det mkt sedlar, stora pappers grejer, eller använder man mest mynt?

Kanske är en märklig fråga men jag funderar på vilken plånbok jag ska packa ner. Åker onsdag morgon till Sousse...
Svara med citat

Gammal 2007-08-06, 15:28

Standard
det är väl som här i sverige....
både ock.... kan inte säga att man har mer sedlar el mynt. när man ämtar ut pengar... alltid gjort i bankomat så får man ju sedlar men sen när man handlar så får man ju både mynt o sedlat tillbaka
Svara med citat

Gammal 2007-08-06, 19:20

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag tycker att det blir ganska mycket mynt... men det är också en hel del sedlar. Man måste ha ganska "mycket" pengar ( i mängd räknat, ej i summa) då största sedeln är 30 tnd och är ca 165 kr. 1 och 5 tnd är vanliga i mynt, vilket ju är ca 5.50 och 27.50. Sen så finns det otroligt små mynt också, som knappt går att räkna om till svenska för att de är värda så lite. De brukar jag lägga med dricksen till städerskan... (alltså ett par dinar plus dessa småmynt)

Gammal 2007-08-06, 22:27

Standard
En plånbok till mynt är bra att ha med sig
Då det kan bli mycket mynt och tillex.i cafeterior ,supermarkets (de mindre ) taxin uppskattas de .
Om man ej har sedlar som ej är allt för stora : )
Då de oftast i taxin tillex.ej kan växla , har vart med om det många gånger : )

1 tdn.eller 5 tdn . mynt är de mest vanliga , sen finns millim , det går 1000millim på 1 tdn.

Men om ni tar med er en myntplånbok och en sedelplånbok kan bli bra : )
Själv tycker jag det är rätt bra att ha mynt till hands . Men dock ej BARA mynt nu , då blir det alldeles TOO MUTCH !!!

Ha en riktigt bra resa
Svara med citat

Gammal 2007-08-06, 22:29

Standard
"1 tdn.eller 5 tdn . mynt är de mest vanliga "
Menar att man har till hands och betalar med .Finns också de mindre mynten man kan ha : )
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8