|
|

2007-07-24, 10:25
|
|
|
ska man vaccineras?
Undrar om man behöver vaccineras innan sin resa ner till Tunisien?
Hur gör ni?
har ni klarar er eller blivit smittat av något?
|
|
|

2007-07-24, 10:36
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Jag har vaccinerat mig med Havrix, som skyddar mot hepatit A. Det finns många som aldrig blivit smittade, men "nästa gång" kanske oturen är framme!
Jag tycker att det är ett billigt skydd för att slippa vara sjuk uppmot ett år om man drabbas.
Jag har även tagit dukoral mot turistdiarré och det har funkat superbra för mig. Men det finns många olika åsikter om just vaccinationer.  Jag anser att man aldrig kan råda någon att inte vaccinera sig, för är oturen framme så blir man ju smittad.
|

2007-07-24, 16:37
|
|
|
Hur långt iförväg måste man ha tagit havrix innan man åker?
|
|
|

2007-07-24, 16:44
|
|
Jag kommer inte ihåg hur långt i förväg man måste ta havrix... det bästa är nog att ringa vårdcentralen/vaccinationscentralen...
|

2007-07-24, 21:57
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Jag håller på att ta Twinrix (både Hepatit A och B, prisskillnaden var så liten, så...). Första sprutan skulle jag ta minst en månad innan avresan, och nästa spruta ska jag ta en vecka innan avresan.
Sen ska jag ta en om ett halvår-år igen, sen tror jag att man är klar för 20 år, om jag minns rätt.
Men har för mig att någon tidigare kontaktade sin vårdcentral för sent och inte hann få Havrix, och fick då något alternativ som inte höll lika länge (och kanske var lite sämre? Nej, det jag vet inte).
Så är det väldigt snart ni reser är det kanske inte kört ändå.
Hör med er vårdcentral/vaccinationsmottagning.
// ~bf~
|
|
|

2007-07-25, 08:55
|
Reg.datum: apr 2007
|
Skall man vaccineras??
Du måste ha fått fel information av din vårdcentral ang Twinrix (eller kan det vara jag som har fått det :?: )
Första sprutan skall man ta 6 månader innan man reser, spruta nr 2 en månad efter den första o den tredje sprutan 5 månader efter att du har tagit den första sprutan.
Det var iaf den informationen jag fick.
Citat:
|
Ursprungligen postat av ~Bf~
Jag håller på att ta Twinrix (både Hepatit A och B, prisskillnaden var så liten, så...). Första sprutan skulle jag ta minst en månad innan avresan, och nästa spruta ska jag ta en vecka innan avresan.
Sen ska jag ta en om ett halvår-år igen, sen tror jag att man är klar för 20 år, om jag minns rätt.
Men har för mig att någon tidigare kontaktade sin vårdcentral för sent och inte hann få Havrix, och fick då något alternativ som inte höll lika länge (och kanske var lite sämre? Nej, det jag vet inte).
Så är det väldigt snart ni reser är det kanske inte kört ändå.
Hör med er vårdcentral/vaccinationsmottagning.
// ~bf~
|
|
|
|

2007-07-25, 10:11
|
|
|
Re: Skall man vaccineras??
[quote="mikri"]Du måste ha fått fel information av din vårdcentral ang Twinrix (eller kan det vara jag som har fått det :?: )
Första sprutan skall man ta 6 månader innan man reser, spruta nr 2 en månad efter den första o den tredje sprutan 5 månader efter att du har tagit den första sprutan.
Det var iaf den informationen jag fick.
JAG HAR OCKSÅ FÅTT SAMMA INFORMATION SOM OVAN! Vaccinerade mej för ca 1 år sedan enligt ovan, dock med den skillnaden att tredje sprutan 6 mån efter 2 sprutan.
|
|
|

2007-07-25, 10:54
|
Reg.datum: maj 2007
|
Mikri:
Det är du som har fått fel information. Jag blev osäker och googlade, och enligt FASS för vårdpersonal är det så som jag sagt:
"Standardschema för primärvaccinering med Twinrix Vuxen består av tre doser, den första administreras vid ett bestämt datum, den andra en månad senare och den tredje sex månader efter den första dosen.
I undantagsfall för vuxna, när en resa planeras inom 1 månad eller mer efter att vaccinationsprogrammet påbörjats och otillräcklig tid finns för att standardprogrammet, 0, 1, 6 månader kan fullföljas, kan ett schema med 3 intramuskulära injektioner vid 0, 7 och 21 dagar användas. Om detta schema används rekommenderas en fjärde dos 12 månader efter den första dosen."
Men eftersom jag åker precis under en månad efter första sprutan så hann jag precis, sa de på vaccinationskliniken.
// ~bf~
|
|
|

2007-07-25, 14:07
|
|
Informationen kring såna sprutor brukar förändras med åren.
Jag tog havrix våren 2004 och skulle sen ta nästa spruta inom fem år för att få fullgott skydd i ca 20 år. Jag var och tog nästa nu i våras, och hon sa att ja visst, det stämmer att spruta nr två ska tas inom fem år, men då är man oskyddad under en del av tiden där emellan. Och så sa hon att "när du ringer om ca 20 år och vill förnya vaccinet, så säger vi förmodligen att det inte behövs, utan att du redan har livslångt skydd".
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|