ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-20, 12:52

Gunnar - Norge

Standard Ramadan
Hvordan er det under ramadan (i år fra 12.september)? Hva er åpent og hva er stengt da? Får vi som ikke-muslimer og turister spise ute før solnedgang?
Svara med citat

Gammal 2007-07-20, 16:48

gästen...

Standard
Under ramadan så är det öppet som vanligt i princip vid turistorterna :wink:
Så utan mat behöver man inte vara : ))
Det man kan märka av är att det är lite fördraget eller att det hänger skynken för fönstrena och vissa ställen tar in sina utemöbler från serveringen .

Dock ej alla nu , men vissa gör det , pga tunisierna som fastar ej ska bli frestade och sugna på mat och dyl .
Men på vissa ställen kan man ändå se tunisier som "fuskar"då de står gömda bakom ngt.skynke eller dyl.inuti rest./cafet och tar sig en bit mat,kaffe eller ngt. :wink:
Men de "gömmer"sig för att försöka dölja det lite :wink:
Och att det är mkt.mkt.lugnare på gator/torg och överallt då det är ramadan
Man kan se en del tunisier äta "normalt"oxå dagtid, men det är de som "får lov"att äta under ramadan , tex.havande kvinnor,de som har mens , gamla / sjuka människor ..
Men för övrigt så märker man av ett lugn dagtid .
Sen på kvällen när solen gått ner, hör man ett skottliknande ljud, då är det dags o äta för muslimerna .
Man ser mkt.folk ute då , så ni kommer att märka en skillnad på dag/kvällstid : )
Men hungriga , nej då ni behöver ej oroa er
Ha en riktigt bra semester :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-07-21, 12:00

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag har aldrig varit i Tunisien kring Ramadan, men däremot läst på olika reseforum i ungefär fyra års tid. Det förändrades kring Ramadan för ett eller två år sen (minnet är kort) och det blev svårt att köpa alkohol även för turister. Tidigare år så har det varit "som vanligt", som turist märkte man ingen skillnad. Men sen så läste jag att "systembolagen" höll stängt under Ramadan tex, även för turister.

Vet inte med egna erfarenheter hur det är, men detta är vad andra skrivit som varit där under Ramadan förra och/eller förrförra året.

Gammal 2007-08-06, 14:27

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
Jag var nere för 2år sedan o döm om min förvåning när det första jag träffar på är en massa tunisier som står på shell macken i monastir o äter för fullt. :shock:

Jag som icke muslim kan o får äta precis som jag vill. jag försökte dock låta bli att äta under dagarna eftersom jag tyckte synd om svärmor som inte får äta men måste laga mat t mig
Svara med citat

Gammal 2007-08-09, 11:05

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Bland tunisier har jag sett/hört många varianter på hur man följer Ramadan. En del röker/dricker vatten, men äter inte, en del struntar i att följa den alls, en del följer den stenhårt.

Som turist har jag upplevt att det är fler ställen som är stängda dagtid(oftast inte turistrestaurangerna), men servicen är långsammare eftersom personalen av naturliga skäl är långsammare eftersom de blir tröttare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8