ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-18, 23:55

Annakaffepanna

Standard Pengar
Nu är det inte många dagar kvar tills vi åker till Tunisien. Har aldrig varit där förut, men har läst rätt så mycket här på forumet den senaste tiden och efter vad jag har förstått så går det att växla svenska pengar direkt till Tnd där nere. Nu blev jag dock lite orolig ändå eftersom alla andra i mitt resesällskap har växlat till euro. När jag sa att jag då inte tänker göra det så tittade de på mig som att jag hade en skruv lös. Inte kan man väl växla svenska pengar där heller tyckte de.

Så, vågar jag resa ner med endast svenska pengar + visakort eller kommer jag då inte att kunna använda de pengar jag har med mig i kontanter?

Riktigt orolig nu för fredag är sista dagen jag har möjlighet att hämta ut pengar innan vi reser.
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 06:44

Standard
Hej!
Jag ska också dit på fredag. Har aldrig varit där förut så inte vet jag vad som är bäst. På forex rekommenderade de att växla lite till euro som säkerhet, samt att ta med svenska kontanter. Tror säkert att det går utmärkt att bara ha med svenska också.
Syns på planet /M
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 09:24

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Forex och banker rekommenderar säkert euro - annars så tjänar ju inte de något om man inte växlar.

Det går utmärkt att ta med svenska pengar och växla! Växla antingen på växlingskontoret på flygplatsen, hotellet eller banker. Inga som helst problem! Ta med visa-kort som reserv (om kontanterna inte räcker).

Att växla till euro är totalt onödigt! Man förlorar garanterat på det!

Min pojkvän är tunisier och åker dit flera gånger per år och har aldrig med annat än svenska pengar (förutom en gång som jag snart ska skriva om). Jag har varit där tre ggr och har också med mig svenska pengar.

Första gången vi åkte tillsammans, så hörde jag också att det är bäst med euro (inte från vana resenärer, utan från tex forex o liknande). Han sa att det inte behövs, men jag var envis... Min mamma växlade åt oss och eftersom hon jobbar på bank så har hon dels lite bättre kurs, dels ingen växlingsavgitft - men, vi förlorade ändå på det! Det var inte så många kronor vi förlorade, men vi förlorade... och det är ju inte meningen. Så i fortsättningen är det bara svenska som gäller!

Trevlig resa!!

Gammal 2007-07-19, 13:51

Annakaffepanna

Standard
Tack för svar. Då kör vi på svenska pengar och visakort så får de andra i sällskapet ha med sina euro..

Nu har jag dock en till fråga: Hur mycket ska man ta med sig i kontanter (2 personer i 2 veckor, äter all mat ute). Jag tycker att vi kan ta med rätt så mkt för att slippa göra uttag annat än i nödfall, medan sambon tycker att vi bara ska ta med lite pengar (8- 10 000) och hellre göra uttag där om det behövs sen. Han är rädd att vi ska bli bestulna på våra pengar.. Men nog måste det väl finnas någonstans där man kan förvara dem säkert? Brukar det finnas någon slags värdeförvaring på hotell eller kan man bara lämna pengarna på rummet utan risk? Eller ska vi göra som sambon vill och bara ta med lite och sen ta ut om vi behöver mer?
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 14:18

Paul

Standard
HAHA..... jo , jag brukar säga samma sak till min flickvänn. Även om du inte blir bestulen i landet kan du bli det på flygplatsen både här o där, där det springer omkring en massa människor, och garanterat några snattare. Sen kan det hända saker med bagage, men jag tror du tänkte ha pengarna på dig? Hursom, finns det baknomat kan jag inte tänka mig att man aggerar securitas vakt och går omkring och oroar sig för att man konstant har uppsikt på alla sina pengar. Ta med så det räcker precis om kortet försvinner, men förvara inte kortet o kontaterna tillsammans så blir nog allt bra MvH Paul.
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 16:53

Annakaffepanna

Standard
Ok, då blir det nog som min sambo säger då, vi tar bara med lite.. Men hur ska man veta hur mkt man behöver ha med sig för att klara sig ifall kortet försvinner? Haha, jag har aldrig varit utanför norden förut så det är så himla svårt att ens försöka tänka sig hur mycket allt kommer att kosta.. Hur mkt pengar kan det tänkas gå åt för oss på två veckor? Och hur mkt är minimum för att överhuvudtaget överleva i två veckor (om det nu skulle hända att kortet förloras)?
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 20:34

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jag brukar ta med mig det mesta i kontanter, och jag förvarar både svenska och tunisiska kontanter i min låsta resväska. Dumt, jag vet, men jag har aldrig råkat ut för någon stöld på hotellet, så jag gör väl så till något ev händer...

Det finns safetyboxar att hyra på de allra flesta hotell.

10.000 kan ni nog klara er på i två veckor, två personer. Det är många som klarar sig på mycket mindre, och många gör av med mer... Jag har för mig att jag gjorde av med sextusen ca när jag var i Sousse i två veckor. Men då hade jag MASSA skor och väskor med mig hem, stor vattenpipa och två sittkuddar i skinn, plus att vi var på Saharaturen. Men jag drack ingen alkohol alls den gången. Gör man det så kan det ju dra iväg lite (beroende på vad man dricker).

Det är sååå svårt att råda någon hur mycket pengar som går åt, då man ju lever så olika! Jag tycker att man kan äta riktigt bra lunch om middag för ca 25 tnd per dag. Det är ca 140 kr (lite mindre). Vissa dagar gör jag av med mycket mindre (kanske 10 tnd på både lunch o middag) och andra dagar mer...

Men 10.000 för två pers och kort som reserv låter klokt!! växla lite i taget, så att ni inte behöver växla tillbaka något (för det förlorar man lite på). Det finns maxuttag i uttagsautomaterna per gång. Minns inte om det var 300 eller 500 tnd. 500 är ca 2750 kr, så det är ju inte massor av pengar...

Gammal 2007-07-19, 20:57

Annakaffepanna

Standard
Tack så mycket!! Det blir så vi gör, vi tar med oss 10 000 i kontanter och så har vi kort i reserv. Bra att veta att man iaf kan överleva på de pengarna ifall kortet skulle komma bort.. Då får man väl kanske int handla nåt, men får iaf mat i magen.
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 21:47

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jag tycker att man kan äta bra, och betala för solsängar, vattenflaskor etc på ca 200 kr per dag. Det är ju 2800 per person i två veckor. Så jodå, ni kan shoppa på 5000 kr per person!

Tunisien är billigt att turista i! Men det är ju alltid bra att ha mer pengar än vad man behöver, än att behöva snåla sig igenom semestern.

Gammal 2007-07-19, 22:55

KrissKross

Standard Tunis
Sofia du är best for svar tack Kriss :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-07-19, 23:30

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Tack Kriss!

Gammal 2007-07-19, 23:32

Annakaffepanna

Standard
Ja, jättetack Sofia. Har läst många trådar där du skrivit och försökt lägga mycket av det på minnet. Nu är det bara att hoppas på att allt går bra under resan!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8