Första
sidan
Rese
forum
Sök i
forumet
Res
bilder
Resmåls
fakta
Logga
in
Förstasidan
Reseforum
Afrika
Tunisien
Sousse- mina Tips
Sousse- mina Tips
Användarnamn
Lösenord
LinkBack
Ämnesverktyg
2007-07-18, 16:44
Angela
Sousse- mina Tips
Hej
Jag kom hem från Tunisien - Sousse nyligen. Och efter att jag blivit kär i landet vill jag dela med mig av lite tips.
För oss var det första gången i ett arabland. Så de första dagarna var en chock, kulturellt.
Säljarna som sliter tag i en, ställer sig i vägen osv. Vi tyckte det var skitjobbigt. Det vi gjorde som de flesta gör i början är att svara när de ställer frågor. Att svara, stanna och/eller att fästa blicken på deras varor gör att de tror man skall handla.
Tricket är att titta på det man vill titta på, på långt avstånd. Om man inte vill handla skall man sen gå förbi utan att titta mera. Har man mörka solglasögon går det bra ändå, då kan man snegla från sidan 8)
De sista dagarna av resan, när vi lärt oss knepen, kunde vi gå i stort sett obesvärade på värsta turistgatorna. När de frågade sina tusen frågor, så log vi bara och gick långsamt vidare i vår egen takt.
Vi blev bekanta med flera tunisier. Och tillslut hembjudna till en tunisisk familj på landet och fick äta hemlagad cous-cous.
Det är ett otroligt gästfritt folk, och kommer man dem nära så får man uppleva en helt annan än den vanliga turistsemestern.
En liten varning bara för de som vill beställa sahararesan på 2 dagar. Vissa resebolag tar ut mer pengar än andra. Man måste inte åka med sitt eget resebolag. Det går bra att boka med ett annat. Priserna varierar 140-175 dinarer och dromedarritten 5-15 dinarer.
Detour har inte så kunniga guider, de berättar inte speciellt mycket tyvärr.
Ta med en tom vattenflaska om ni vill ta med Saharasand hem. Och i Saltöken kan det vara kul att ta med salt för fotbadet hemma.(ej ätbart)
Angela
2007-07-25, 18:29
Tack! Ska till Sousse om ett par veckor så tipsen var toppen!!!
«
ska man vaccineras?
|
bo i lägenhet
»
Ämnesverktyg
Visa utskriftsvänlig version
E-posta den här sidan
Arkiv
-
Topp
Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by
vBSEO
3.0.0 RC8
LinkBack
LinkBack URL
About LinkBacks
Bookmark & Share
Digg this Thread!
Add Thread to del.icio.us