ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-14, 17:32

Nyfiken

Standard tunisisk tnd ??
Undrar hur mycket 1 tunisisk tnd är ???

har även hört att man måste växla pengar på plats...är de bäst att växla från svenska ? eller euro kanske? :roll:

Är de billigt med maten i sousse, typ lite croassainter ( el hur de stavas ) glass, och sånt som man kan äta på stranden ?
eller det finns kanske mat stånd på stränderna ? vad finns isåfall och vad kostar de?

tack !
Svara med citat

Gammal 2007-07-14, 17:53

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag vet inte exakt vad dinaren ligger i nu, men runt 5.30 tror jag. Jag räknar med att 1 tnd är 5.50. Dels blir det lättare att räkna, dels så gör man iaf inte av med mer än vad man tror.

Det är bäst att växla från svenska kronor. Växla lite i taget så slipper du förlora på att växla tillbaka om du skulle behöva göra det. Man kan bara växla tillbaka på flygplatsen och man måste spara alla växlingskvitton. Jag tar med mig kontanter så jag tror att jag klarar mig, och så har jag VISA-kort i reserv.

Det finns flera restauranger i närheten av stranden. Om ni lämnar handduken tex och säger till strandkillen att ni ska iväg och äta lunch så är det inget problem. Iaf kaisers strand hade lunchservice. Man beställde och betalade på stranden, och nån halvtimme-timme senare kom lunchen i form av baguetter eller pizza.

Gammal 2007-07-14, 22:04

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
På de flesta hotellstränder finns små barer där man kan köpa vatten, läsk, pizza, baguetter och liknande. En baguette med fyllning kan kosta 2,5-4 dinarer och en läsk ca 1,5.

www.oanda.com/converter/classic kan du se senaste kurs på TND om du vill veta exakt. (I skrivande stund 5,26)
Svara med citat

Gammal 2007-07-15, 13:12

gästen..

Standard
Tun.är ett billigt land att turista i fortfarande : )
Sen kan ni ju kanske köpa med en påse crossianter från supermarketen och ta med er till stranden .Eller ta med er en bagett på vägen o ta me sig .
Och beställa kaffe eller dyl.på straden ; )
En del tycker säkert att de kan vara lite läbbigt med en bagett som kanske ligger ett par timmar innan man äter den,men fråga strandkillarna om de kan lägga in den i deras "kyl"under tiden så har ni den relativt färsk då ni vill ha den : ))

Någon strand har oxå couscous man kan bet.dagen innan.
Vet att Karawan stranden har haft så tidigare år ; )

Man beställer den då , säger till om man vill ha den veg.eller med kyckling/kött , betalar och så kommer man till stranden nästa dag o får den till lunchtid .Kostar runt 8-10 tdn.inkl.dricka, melon , fruk efter maten .
Det var då "bossens"fru (som hade hyrde stranden det år då de olika personer som hyr i princip vaje år )som lagade ordning denna sen hämtade de den själva : ) så då fick man "färsk"mat o "äkta" couscous .
Det är en liten x-tra service de hade vilket var mkt.uppskattat : )
Svara med citat

Gammal 2007-07-15, 14:03

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Oftast har jag handlat i strandbarerna på Samara och Marabout och det har verkligen inte varit tal om färdigmat eller färdigpaketerat där! De har kockar som lagar maten på strandbaren, varorna kånkas ner från hotellet vid 11-tiden och baguetterna görs efter beställning, så färskare kan det inte bli!

Jag handlar fortfarande mat på Samaras strandbar även om jag bor på Marabout, helt enkelt för att jag vet att det är fräscht och gott. En baguette med kyckling eller tonfisk med sallad o tomat kostar max 3 dinarer (det var 2,5 förra året i alla fall)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8