ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-14, 16:40

Paul

Standard tunisien kasst?
jag tycker det är märkligt att man på nästan alla andra forum kan läsa om hur hemskt tunisien är, men på den här sidan är alla kommentarer uteslutande posetiva ( möjligen inte detours resor då). Ska till marabout i sousse den 15 augusti med flickvännen o hoppas att folk på det här forumet är mer insatta i hur det faktiskt är och inte bara överdriver för att de har haft en dålig upplevevelse, något som jag tror är fallet med de kritiska rösterna jag läst om tafsande araber och tjuvaktiga handlare.
Svara med citat

Gammal 2007-07-14, 17:50

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Vad skönt att du har hittat hit, så att du har fått läsa lite positiva röster om Tunisien!

Ibland så tror jag att dem som skriver ner ett land totalt inte ens har varit där. Eller så är det resenärer som egentligen inte borde ha lämnat trygga Sverige.

Hoppas att du får en toppenresa!

Gammal 2007-07-14, 21:57

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Tyvärr ligger det i mångas natur att man är väldigt snabb med att klaga, när något är fel eller att man är missnöjd med något, medan det verkar vara väldigt svårt att ge beröm eller uttrycka sin glädje över något man tycker om........

Många av oss som tipsar här delar med oss av våra egna erfarenheter, bra som dåliga, men lämnar till den blivande resenären att själv bilda sig en egen uppfattning och det är ju så att Tunisien som resmål passar väldigt många men inte alla, det finns det ju inget ställe på jorden som gör heller.

Jag hoppas att du kommer att trivas på Marabout, jag åker dit på onsdag igen, det ska bli härligt!

Ha en skön semester!
Svara med citat

Gammal 2007-07-18, 12:03

Standard
Jag blev helt betuttad av Tunisien när jag var där i juni! Jag hade förutfattade meningar om landet, men blev verkligen positivt överraskad och tänker åka tillbaka så snart jag har möjlighet! Maten är fantastiskt god, dessutom är Tunisien noga med att vårda sina turister, det har hänt mycket där de senaste 20 åren, och det är inga problem att hitta alkohol på restauranger och det finns även på flera kaféer. Grannländerna har betydligt mer strikt syn på alkoholen. jag tyckte inte det var speciellt dyrt att äta, vi åt ofta trerätters med vin och öl till maten, och trots att vi var fyra personer gick notan sällan över 700 kr. Jag upplevde inte heller försäljarna som speciellt jobbiga, sa man ifrån att man inte var intresserad av något så tjatade de inte mer. Jag upplevde däremot tunisierna som vänliga och varma, med stor respekt för turister. Det är fantastiskt billigt att resa inrikes, både med flyg och tåg, jag kombinerade resan med Tunis, Hammamet och Djerba under en vecka och tycker jag hann se mängder med vackra saker. Sidi Bou Said utanför Tunis får man ju bara inte missa, det är ett mindre paradis, Hammamet har en otroligt vacker folkets park, kostar ungefär 15 kr att gå in, men det är värt allt, man kan gå och strosa i fantastiska fruktträdgårdar, titta på vackert hus, kolla teater vid havet. Se till att snoka upp rätt saker så kommer ni att bli förälskade i landet! Nästa mål: tälta i Saharaöknen.
Svara med citat

Gammal 2007-07-18, 14:55

Steff

Standard
Hejsan !
Har varit i Monastir för ca 6-7 år sedan. Hotellområdet fint o bra på alla sätt men utanför murarna var det som en stor jäkla soptipp. Fd lastbilar ,kylskåp,däck ,påsar dvs all bråte o dynga som man kan slänga
utomhus. Dottern då 15 fick inte vara i fred vi andra blev nästan hotade då vi inte var intresserade av deras krimskrams. Var man än gick så dök det upp nån som skulle "guida" o ha betalt. Saluhallen ska man inte prata om :cry: Hundar,katter,flugor o elände. Vi bestämd på stående fot att aldrig mer att vi reser till ett arabland inte ens under pistolhot.
Kan bara hoppas att det blivit mycket bättre nu för de som ska dit.

Lycka till !
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 13:11

Gäst

Smile Tunisien - mitt andra hemland !!
Jag har rest till Tunisien i 20 års tid...det är som att komma hem !!
Vänliga människor, spännande kultur, härligt vatten och långa sandstränder...vad kan man mer begära ??
Nu ska jag ner igen om 2 veckor...denna gång till Sousse, Nabeul och det fantastiska
Sidi Bou Said...beläget högt över havet med utsikt över president palatset...det slår det mesta !!
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 14:18

Panika

Medlem
Panika är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 5

Standard
Man är ju olika som människor, så det är inte konstigt att man upplever saker/ställen olika...
I Sverige blir jag varje gång jag varit på krogen antastad av påträngande svarttaxi-chaufförer, vilket jag avskyr. Detsamma många försäljare på festivaler. De beter sig exakt likadant som vissa i Tunisien, fast i Malmö, på Gotland eller andra stadsfestivaler...
I Tunisien är det inget tvång att gå på marknader o dyl. - Vill man inte, men ändå vill handla, så är det bara att gå till FixedPrice - väldigt enkelt...

En sak jag tycker känns konstigt är, att i Sverige trånar väldigt många kvinnor/flickr efter positiv uppmärksamhet, och blir alldeles till sig om någon visslar efter dem på gatan - i Tunisien avskyr dom det, med tillägg som "araberna" och "muslimerna" samt "arabland"...
Om man köper en resa till Tunisien, hamnar man osökt i ett muslimskt land, det är ömöjligt att förbise.
Jag har väldigt svårt att förstå varför man väljer att åka dit, om man på förhand har rasistiska åsikter etc. - Det kan ju inte sluta annat än konstigt...

Hotellet på Djerba jag ska bo på detta året, är ett allinclusive. När jag gogglade det, kom jag till en sida med bedömningar fd gäster gjort. De flesta var positiva, inte överdrivet, men helt ok.
Där fanns också bilder resenärer skickat in, flertalet inskickade av en kvinna (fransk), som givit hotellet betyg 0. Bilderna vissar lite ärg på kranen i badrummet, lite hack på ramen på spegeln samt, hör och häpna:
Det hade flagnat lite färg från kanten på bordet i rummet!!!!

Och detta på ett tre-stjärnigt hotell!!!
Hon måtte ha suttit på det rummet från ankomst till avresa...och missat stranden utanför...

För mig är det helt ofattbart, att man kan låta några visslande män eller påträngande försäljare ha sådan makt över ens tillvaro, eller lite saknad färg på en bordskant för den delen, att man kan låta det förstöra en hel semester....
Det är helt absurt!!!
När man sedan, i sina förklaringar till varför man inte tyckt om det, markerar med "araber" etc. - Ja, då förlorar man all respekt hos mig...Det har liksom inte med saken att göra, utan visar bara vem man är själv och vilken syn man har på andra människor...
Jag har också träffat på rena idioter i Tunisien, men det har jag gjort på busshållsplatsen här hemma också - och jag gillar Sverige iallafall.

Förövrigt tycker jag att det värsta med Tunisien är myggen - och de är varken reseledare, araber eller försäljare.
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 14:24

MiaJohn

Nykomling
MiaJohn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 0

Standard
En del är mer känsliga än andra, som jag skrev i mitt inlägg här, visst kan invånarna vara på, då i Medinerna/butikerna, men sen beror det på hur man är som person. Vi lästeockså om hur negativt det kunde vara, då efter att vi hade beställt. man blev lite skraj....
Vi upplevde bara possitivt, bara att ignorera....

Hoppas att Ni kommer att få en underbar resa, för det hade verkligen vi!!
Titta gärna in på fritidsresors sida, där vi lagt upp lite bilder från vår resa, vi kom hem bara för 2 dagar sedan.....Kolla under Tunisien/Hammamet/Maria Skoog, där får Ni en liten inblick..

Ha de gott!
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 19:23

jane

Världsvan
jane är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Rykte: 0

Standard
"Panika" kan nog hålla med dig om de du skriver om tjejer i Sv.och då de åker till Tn.Visst e de så att de blir alldeles förfärade av all uppmärksamhet i Tn.av grabbarna.Men i sv.så ojojoj då e de ngt.helt annorlunda!
Sen att det oftast skrivs "arber"att de e de som gör att det blir negativt e ju tråkigt!
För lyssanr man generllt på folk i sv.om va de anser just om araber så är det kanske inte positiva saker man hör...
Men o andra sidan beror de ju helt på hur man är som människa och hur pass intr.man e för de finns faktist damer/kvinnor/tjejer som åker till Tn.och har en semesterfllirt därnere så de e ju inte BARA arbernas fel att synen på kvinnor blivit sådan.
Det har ju till viss del oxå med med turistbrudar att göra,då tunisier får en syn av turisterna som kommer dit o tror då generellt att alla kvinnor (även grabbar,då de finns turister,gays som åker för att hitta en tn.grabb att vara med)är såna att de e ute efter en flirt under semestern.Nu e inte alla såna vill jag påpeka,vare sig tunisier eller turister men därifrån tror jag de fått den synen på turister.
Sen är det ju ett faktum att det är ett muslimskt land då kvinnosynen är annorlunda än den vi har i det västerländska samhället.

Tn.generllet är ett bra land att åka till om man vill uppleva en ANNORLUNDA kultur,menatlitet,historia än den vi har här.
Skillnadenmellan dessa länder kan ibland bli chockerande för den som åker o tror att denne ska åka til ett "ala kanarieöarna "etc.
En turist som åker bör vara beredd på att det inte är som ett av de ställen som jag tex.nämnde nu utan vara förberedd på att det är ett muslimskt land oxå och att de har en annorlunda syn på de västerländska vi lever i.
Sen är det ju så att det beror på vad man har för förväntningar av sin resa,ta de som det kommer istället och var mottaglig för det annorlunda!
Precis som "panika"skrev tex.om en bordskanten som kanske saknar färg,oj oj oj vilken förskräckelse!
Nej då tycker jag man ska stanna hemma istället för Tn.KAN ej jämföras med Sv.att de är si o så i Sv.så ska det vara så även i Tn.

Det tråkiga med hela kråksången är ju då att det negativa OFTAST genomsyrar det positiva och har man en gång upptäckt ngt.negativt så är det väldigt svårt att se det positiva i hela situationen och då e de ju självklart att man bara har en negativ resa!
HAde en bror med mig till Tn.på sem.och säger det ALDRIG MER HAN!!! för han var typisk försvenksad att han klagade på det ena efter det andra efter de 3dje TROTS att jag förklarat för honom att det är anorlunda o de inte sv.vi befinner oss i.
Så de var en "klagomurs resa"den gången vilket inte var så nice utan jag gav upp till slut o lät han fördriva tiden på hotellet mestadels..

Bara man e öppen och en mottaglig person så klarar man sig långt !!!
Sen är det ju krasst så att Tn.passar ej alla,vissa älskar det vissa avskyr det.Själv älskade jag landet första gången jag satte min fot på Tn.mark för mer än 10 år sen : )
Kände mig hemma direkt vilket jag sa till min syrra som var med vid det tillfället o hennes kommentar va"tror att du har rätt fast du aldrig vart här"

Önskar er en bra resa och hoppas ni får en positiv upplevelse av Tn.!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8