ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-13, 16:53

Nyfiken

Standard Tunisier?
nu undrar jag lite till.... är så kul att veta innan resan , vilket är snaaart

Hur är tunisierna? har inga fördomar eller så men vill bara veta

Är dom efterhängsna på turister? (har nämlingen varit i turkiet.. )
hur är de med 2 blonda / ljusbruna tjejer ( jag & min kompis)
är dom väldigt "på"?
Kan väl vara trevligt i viss mäng men tyvärr blir de lätt jobbigt o påfrestande och man vill ju inte vara otrevlig !

När man är ute, på stranden, käkar, shoppar , festar o så...är dom vänliga o så och vill gärna hjälpa o så?

tack för era superdupera bra tips här
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 18:56

gästen...

Standard
Nu talar jag för mig och vad jag tycker och tänker om tunisier , sedan finns alltid folk med andra åsikter .
Smaken är ju som baken , delad :wink:
Tunisierna generellt är ett mkt.trevligt och hjälpsamt folk : )
Man känner att de är hjälpsamma och varma människor .
Det tror jag allafall att alla vi som känner till en del tunsier

Men som överallt annars så kan de vara väldigt efterhängsna.Beror mkt.på hur man själv är .
Om man tex.hejar på ngn som säger "hi scottsi "(tror jag de stavas) då tror de dieekt att man är intr.och då e de hela fadderullan : /

Men som sagt , de handlar mer om sunt förnuft och kanske att man ej tittar och skrattar mot alla som hejar , "tsssar"(mkt.vanligt ljud fr.tunisier mot tjejer/turister)
Sen gäller att man säger till vänligt men skarpt,för vissa ger sig ej :?

Men nu är det mer vanligt med turister än det var då turismen började komma dit för ca 30-40 år sen . Då var det ett himla halloa .
Visst kan de tjoa,vissla nu med men ej i samma utsräckning alls .
Så den delen är ju jobbig,men annars är de ett helt annorlunda folk än i Sv.
En HELT annan menatlitet,en annan värme,hjälpsamhet och mkt.mer än här .
Man märker skillnad mellan nu och fr.första gången ,trots att de är ca 10år sen :wink:

Sen att ni är blonda/ljusbruna , i Tun.tjoar de på alla,kort,tjock,blond,brun . gammal,ung,ALLT !!
Ett tips är att de kan köra med ett knep,de säger "bor du ej på tex.Kaiser,jag jobbar där,har sett dig där " osv.
Just för att kunna få en första kontakt med tjejen .

Men rätt självklart :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 18:57

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hej!

Jag har också varit i Turkiet, Alanya, och tyckte att turkarna var jobbiare än tunisierna, men ja, dom är ganska jobbiga!!! Det är helt klart värre i turistorterna (men det är ju också där man är som turist). Jag tycker inte att det spelar någon roll om man är blond eller brunett, tjock eller smal, gammal eller ung, de visar ändå sin uppskattning!

Mina tips är att klä sig respektabelt. Men för den skull inte heltäckande. Lämna de allra kortaste kjolarna och mest urringade toparna den/de dagar ni ska till medinan. Bikini hör till badstranden och inte till stan, etc. Men helt vanlig sommarklädsel går jättebra!

Vill man inte ha uppmärksamhet, så titta rakt fram eller neråt, sök inte ögonkontakt och le inte så mycket. Man lär sig!

Tunisierna är väldigt vänliga och hjälpsamma och ni kommer säkert att få en toppensemester!

Gammal 2007-07-13, 19:36

gästen...

Standard
Var oxå i Turkiet
Och det var lite det jag jämförde med om Tun.
Men tyckte väl att de var jobbigar i Turkiet än Tun.
Vet ej men de kanske var för att jag var med min pappa där , då skulle alla heja på honom och fråga om de fick tillåtelse att gå ut med mig ..
Fast å andra sidan tycker man att det borde vara lugnare då man är med sina föräldrar ..

Sen det andra var vi rätt överrens om Sofia,(och säkert de flesta som varit i Tun.ngr.ggr.)då du hade i princip samma åsikter som jag :wink: :wink: om den tunisiska befolkningen .
Så generellt är tunisierna ett vänligt folk som ställer upp till 1000 %
Och tror oxå att ni komemr att få en kanonsemester !!!
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 19:53

Jack.S

Standard helou
Lisna inte på Sofia hon är tilsamanss med e tunis man och darfor ska man klä som de vill ,inte lisna på henne.
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 20:55

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Tunisier är generellt trevliga och hjälpsamma, men de som faller under kategorin försäljare,strandraggare och diskocasanovas kan vara nog så jobbiga, så det gäller att göra klart om man inte är intresserad, det går liksom inte att le vackert och viska ett försiktigt nej, utan man får se lite stram ut och ignorera och säga nej tydligt och bara gå därifrån.

Klädseln är nog så viktigt i ett muslimsk land som det faktiskt är,trots att det är mer västerländsk påverkan där än i andra muslimska länder.
De kan ju inte förstå att tjejer som badar topless o i string tycker att det är "sååå jobbigt" med uppmärksamhet och kommentarer, utan det ser ju snarare ut som om det är det de är ute efter.

Jag har sett en turistkarl gåendes i medinan endast iförd badbyxor och tofflor, vilket jag tyckte var väldigt osmakligt, badkläder hör hemma på stranden!

Så för att göra det så enkelt för sig som möjligt om man nu vill slippa ovälkommen uppmärksamhet, så bör man inte välja de mest minimala kläderna i stan eller utanför turistorterna.
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 22:09

gästen...

Standard
Ang.kläder i medinan, så är det ju självklart sunt förnuft som gäller helt o hållet !
Menar i Sv. går man då med badkläder till stan då man ska ut o shoppa ??
Njae , tänke väl de :wink:

Dessa discocasanovas , strandraggare mm,så är de ju så att man får säga till vänligt men bestämmt !
Men de är ej endast dessa som "raggar"o är på turisterna .
Fast de är ju de som syns/hörs mest då de är ute hela tiden , vissa kanske ej ens har ett hem i Sousse,utan kommer fr.en helt annan stad i Tun.för att finna lyckan .
Och tex.killen i receptionen gör samma sak fast på ett snyggare sätt :wink:
Alla gör det ej , men många .
Tom.rika , fina affärsmän /högre uppsatta herrar :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 22:12

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av gästen...

Ang.kläder i medinan, så är det ju självklart sunt förnuft som gäller helt o hållet !
Menar i Sv. går man då med badkläder till stan då man ska ut o shoppa ??
Njae , tänke väl de :wink:

Dessa discocasanovas , strandraggare mm,så är de ju så att man får säga till vänligt men bestämmt !
Men de är ej endast dessa som "raggar"o är på turisterna .
Fast de är ju de som syns/hörs mest då de är ute hela tiden , vissa kanske ej ens har ett hem i Sousse,utan kommer fr.en helt annan stad i Tun.för att finna lyckan .
Och tex.killen i receptionen gör samma sak fast på ett snyggare sätt :wink:
Alla gör det ej , men många .
Tom.rika , fina ,affärsmän /högre uppsatta herrar :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-07-13, 22:32

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard Re: helou
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.S

Lisna inte på Sofia hon är tilsamanss med e tunis man och darfor ska man klä som de vill ,inte lisna på henne.
Hahahaha, vad snackar du om??! Tror du inte att jag får klä mig som jag vill så är du ute på djupt vatten! Tack för kvällens skratt!!

Tycker du att det är något fel med mina råd? Tycker du inte att det är vettigt att lämna de kortaste kjolarna och mest urringade toparna hemma den dagen man går i medinan? Eller att bikini hör till stranden och inte till stan?

Jag tror att det är såhär, du är själv en tunisisk kille som har den knasiga läggningen att du gillar att titta på lättklädda turistflickor!

Gammal 2007-07-13, 23:34

Standard Vad är fel med korta kjolar
Din råd är ok,bikini är till stranden.bara man ska inte har sloja när gå på semester.inget fel med dina råd och dina svar på ala svar om tunis är perfekta och jätte fantastiska .kan du säga mer om djerba tack.Jack.S tunisisk kille. :wink:
Svara med citat

Gammal 2007-07-14, 00:36

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard Re: Vad är fel med korta kjolar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Din råd är ok,bikini är till stranden.bara man ska inte har sloja när gå på semester.inget fel med dina råd och dina svar på ala svar om tunis är perfekta och jätte fantastiska .kan du säga mer om djerba tack.Jack.S tunisisk kille. :wink:
Jag har aldrig någonsin sagt att man ska ha slöja på sig på semestern - eller någon gång! Jag är inte muslim och kommer förmodligen aldrig att bli det heller. Jag respekterer dem som har den tron, och de som själv väljer att ta på sig slöja. Men det är stor skillnad på att tipsa turister om att inte gå för avklätt i medinan och att säga åt dem att täcka sig...

Det finns faktiskt dem som kommer i minishorts och bikiniöverdel till rundturen i medinan, och undrar sedan varför de inte fick vara i fred...

Ditt förra inlägg var totalt obefogat! Jag har svarat på mängder av inlägg här på forumet, och nu kommer du - som gäst - och säger att man inte ska lyssna på vad jag säger för jag har en tunisisk kille!! Du är inte speciellt respektfull vare sig mot mig, som gör massor av reklam för ditt land, eller mot din "tunisiske bror" - min pojkvän, när du antyder att han kontrollerar min klädsel. Tro mig, jag är en tjej med mycket skinn på näsan och den som försöker kontrollera mig är ute på djupt vatten.

Jag skriver inte mycket om Djerba för jag har aldrig varit där!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8