ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-11, 21:13

Fredrik

Standard Djerba - Dar Taoufik
Jag har bokat en resa till Djerba 31 juli nu i år. Ska bo på ett hotell som heter Dar Taoufik. Nån som bott där? Jag åker dit med min flickvän och vi är båda i 20 års åldern, inte ute efter party men heller inte ute efter att gå och lägga oss kl 9 varje kväll.

Vad gör man egentligen på kvällarna när man bor i det här Zone Touristique?

Är Houmt Souk (reservation för stavfel) fint och värt att spendera en kvällar i?

Finns det inga matvaruaffärer där alls eller billigare restauranger som inte ägs av hotellen? Finns det restauranger att rekomendera utanför zonen?
Svara med citat

Gammal 2007-08-25, 00:51

Maarkus

Standard Dar Taoufik
Tjena!
Kommer förmodligen åka till samma hotell som dej med min fru om ett par veckor. Hur var hotellet och Djerba i allmänhet? Vi är mellan 24 och 27 så vi är ju lite i samma ålderskategori ;-)...
Svara med citat

Gammal 2007-09-04, 19:04

Gäst

Standard Lite sent men ändå!
Nu kommer detta svar när ni redan kommit hem, jag har varit på Djerba, bodde på ett hotell i närheten av Dar Toufik och hade många resekamrater som bodde där. Jag fick en upplevelse om att det var bra, dock hade de rätt mycket kackerlackor tydligen, men de sprayar rummen/lägenheterna om man säger till i receptionen.

Kvällunderhållning i Zone Touristique är ingen höjdare, det finns diskotek man kan gå till och hotellen brukar ju ha kvällsunderhållning, men det är väl mest för barnfamiljer...

Till houmt souk ska man inte åka till på kvällarna, det finns ingenting. Eftersom Tunisien är ett muslimskt land dricker de inte alkohol=inga barer eller diskotek. Det är totalt dött efter kl 9.

restauranger finns det dock gott om i Zone touristiqe! Jag tyckte speciellt om en som hette Toareg eller liknande! Ligger lite i utkanten, (fast det tar 4 min att gå dit) personalen är grymt skön och pratar mycket bra engelska(till skillnad från alla andra ställen), det är frächt och maten är grymt god. Dock får man enorma portioner!
Fatroucha också en fin restaurant, vi var två tjejer som åkte och vår servitör envisades med att han ville träffa oss efter jobbet nästa dag, vilket var riktigt jobbigt. Om man har en kille med sig får man nog inte samma problem. Maten var riktigt god där och det var livemusik i bakgrunden.
Fick också ett tips på ett ställe som heter Dragon, hittade dock aldrig dit, men det ska tydligen vara riktigt bra.
Le petite prince var helt ok, de hade svenska menyer(!) vet inte om det är positivt eller negativt, lite väl turistigt kanske, men maten är god och servitörerna glada. De flesta pratar lite engelska där. (Tyska eller franska går överallt annars)
Mindre lyckade resauranger var Zagallo (var mer en pizzahåla, taskig mat, men de som jobbar där var sköna) Dock tror jag att det var där jag fick bakterier till en härlig diarré.
Côte de beuf var också ett ställe, fint som bara attan men maten var inte så jäkla god och tror att de är underbemannade, alla sprang som skållade råttor och man fick vänta i 100 år på allt man ville ha...

Jag skulle nog inte välja Djerba om jag åkte tillbaka till Tunisien, det finns inget centrum i Zone touristique, utan man får åka till andra städer (Midoun åkte vi till oftast) om man ska handla och så. Visseligen kostar taxiresan från Zone touristique till Midoun ca 20 kronor, haha men ändå!
Svara med citat

Gammal 2007-09-04, 20:38

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Eftersom Tunisien är ett muslimskt land dricker de inte alkohol=inga barer eller diskotek.
Det stämmer att de allra flesta tunisier är muslimer, men att säga att de inte dricker alkohol stämmer inte! Jag vet jättemånga tunisier som dricker alkohol! Muslimer är inte islam.

Det finns både barer och diskotek i Tunisien! Hur det är på Djerba har jag ingen aning om, men på den mindre ön lite norrut, Kerkennah, finns flera diskotek. I Hammamet har man nordafrikas största disko bla.

Gammal 2007-09-04, 20:47

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
Det är inte bara nordafrikas största disko utan det största i hela afrika...

Gammal 2007-09-04, 20:56

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Jag har hört det största i Nordafrika, men jag vet inte om det är "vetenskapligt bevisat". Kanske varje land har "afrikas största disko". Stort ska det väl vara iaf, var själv aldrig dit.

Gammal 2007-09-04, 21:19

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Rykte: 0

Standard
vet inte jag heller.... men dom skyltar om att dom är afrikas största iaf.... varit där några ggr själv.

Gammal 2007-09-10, 16:54

Abir

Talking Disco
Storsta dicotec i Afrika är Djamba djamba i Nigeria . Losers 2:0 for me
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8