|
Nytt försök: DJERBA någon?
|

2007-07-10, 22:09
|
|
|
Nytt försök: DJERBA någon?
Hej!
Har du varit i Djerba?
Snälla, berätta hur det var:
Priser på t ex:
Mat
Taxi till stan
utflykter
Ja, du vet, sånt som står här i forumet om överallt, utom Djerba...
Tack snälla
:roll:
|
|
|

2007-07-10, 23:30
|
|
|
Djerba Abir
Utflykter 900-till 1000 kr 2 dagar i sahara .Jag ska till det hotellet i Augusti från 7 till 21augusti
|
|
|

2007-07-11, 02:13
|
|
|
läs på lonely planets thorntree forum eller virtualtourist.com, där finns massor
|
|
|

2007-07-11, 07:52
|
|
|
Hej!
Jag var på Djerba förra sommaren. Mkt härlig strand och vi bodde på ett fint hotell, Djerba Palace. Jag har rest runt en hel del och jag tyckte att det var dyrt där. Glass tex var omöjligt att äta om man inte kände för att betala 25-30 kr för en liten marsglass. Efter en par dagar bokade vi till halvpension kostade ca 90 kr per pers och dag. De som bokat hemifrån betalade 250 per pers och vecka. Då fick vi buffé på kvällen. Frukost hade vi sedan innan. Vi tog en tur in till Houmt souk (om det stavas så) och gick på marknaden. Otroligt jobbiga försäljare!!!! Vi var även med på endagars till Sahara. Det var jättebra, åkte med Apollo. Överallt man ska måste man ta taxi. I turistzonen finns bara små minimarkets där man kan kan köpa läsk och sånt. OBS en pringels chips kostade 50 spänn. Ta med stora börsen!!! Sen var det så att vårt hotell var ett stort all inklusive hotell för fransmännen och det kan innebära att vi övriga fick betala mer för vårt än om ni bor på ett annat hotell.
Jag är glad att jag varit där, men åker inte dit igen. MVH Susanne
|
|
|

2007-07-11, 07:58
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
ALLT importerat är dyrt... alkohol, mars, pringles... Köp lokala märken, så blir det mycket billigare. Sen så har jag också hört att turistområdet i Djerba generellt är bra mycket dyrare än övriga Tunisien. Man har ju liksom inget annat val där.
|

2007-07-11, 08:06
|
Reg.datum: apr 2006
|
Eftersom Zone Touristique på Djerba ligger en bit från större tätort så kan ju affärerna där ta ut höga priser eftersom de vet att turisterna av bekvämlighet handlar där i alla fall.
Djerbas turistområde ligger ju mer "isolerat" än de i Sousse och Hammamet där man bara något kvarter bort kan handla mycket billigare än vad man gör i turistsupermarkets.
|
|
|

2007-07-11, 09:29
|
|
|
Glömde att berätta att det är väldigt lätt och billigt att ta taxi. Felet är att man tröttnar på att ta taxi överallt eftersom där jag bodde inte var promenadavstånd till affärerna, åtminstone inte i den värmen. Men, du kommer säkert att ha en underbar semester. Det är inget partyställe utan man får slappa och ha det skönt. Susanne
|
|
|

2007-07-11, 14:56
|
|
|
Tack så mycket - värre än jag befarade...
Men helt ärligt, där borde väl finnas tunisisk glass iallafall?
Och restauranger, som inte är lyxställen?
Eller?.....
Annars är det ju totalt omöjligt att åka dit....
|
|
|

2007-07-11, 19:16
|
|
|
Ärligt talat vet jag inte om det finns billiga ställen där eftersom jag inte provade. Jag upplevde att det var betydligt dyrare än exempelvis Kreta. Lunch på stranden var dyrt. Antagligen kunde man åka taxi iväg till billiga ställen och luncha, men vem orkar det??. Däremot var bufféerna överdådiga. Massor av grönsaker o.s.v. Glass och helt fantastiska bakelser som man kunde smaska på. Visst ska man åka dit, men vara förberedd på att det är dyrt. Själv kan jag haka upp mig på tex glass, medan andra hakar upp dig på dyr öl. (jag gick ner 2kg) brukar gå upp minst 3 på en semester. MVH Susanne
|
|
|

2007-07-11, 19:46
|
|
|
Tack snälla!
Det vrkar mer och mer kört för mig att åka dit, tyvärr...
Jag vill ju bara åka till ett lugnt, behagligt ställe - därför vill jag inte till Sousse...
Men att vara instängd på ett turistreservat är långt ifrån mig...
Synd...
|
|
|

2007-07-11, 19:55
|
|
Panika, du kan ha det lugnt och skönt i Sousse utan problem! Men annars så kan du ju välja Monastir!
|

2007-07-11, 20:20
|
|
|
Hej igen.
Jag har varit i Sousse en gång. Vad jag menade med lugnt är att jag inte vill till en stad, därför är Djerba det som lockade, inte Sousse.
Men tack iallafall
|
|
|

2007-07-11, 20:55
|
|
Men kan inte Monastir vara ett alternativ då? Eller kanske Port el Kantaoui (som jag inte direkt gillar)?
Eller kanske helpension/all inclusive på Djerba? Jag har hört att det är fantastiskt vackert på Djerba, så det kanske kan väga upp att det är lite dyrare? Sen så är det väl närmare till Midoun än Houmt Souk och där borde det ju finnas genuina restauranger. Och sen så kan man ju undvika importerade varor - de ÄR dyra! Jag såg en mars i en affär i sfax, och minns att den var svindyr. Minns inte hur dyr, men typ 4 tnd eller nåt. Det är ju riktigt dyrt! Men det finns ju inhemska sorter som är mycket billigare, och även om det är mycket dyrare i Zone Touristique på Djerba så bör det ju inte kosta lika mkt för inhemska sorter som importerade.
Lycka till! Hoppas att du hittar någon resa som passar dig!
Kram, Sofia
|

2007-07-11, 21:26
|
|
|
Hej igen, Sofia!
Ju mer jag kollar på reseinfo om Djerba, desto mer inser jag att detta turistzon är långt ifrån mig...All inclusive existerar inte, då jag älskar tunisisk mat...
Ska försöka kolla upp om typ Apollo har hotell utanför zonen, om man bokar sista minuten utan duch eller nåt....
Jag vill så gärna dit...men skulle hellre bo i staden där...
Grejen är, att det kanske finns inhemska restauranger, glass etc. där, bara det att inga som varit där besöker detta forum, eller inte svarar...
Jag har två månader på mig...
Men tack igen, snälla, för omtanken!
|
|
|

2007-07-11, 22:26
|
|
Jag älskar också tunisisk mat, och just därför har jag valt bort Djerba helt och hållet, för jag vill inte bo i en "turistzon". Däremot så skulle jag gärna besöka ön på egen hand, och kanske bo i Houmt Souk eller Midoun.
Något som kanske skulle kunna vara ett alternativ är ju att boka endast flyg och boka hotell på egen hand? Här finns en hel del på Djerba uppräknade, med telefonnummer och adressinfo: http://www.tourismtunisia.com/hotels/djerba.html
Jag har absolut ingen aning om det finns stränder i Houmt Souk eller Midoun, men det borde ju gå att ta reda på! (Genom att titta på en karta kanske.)
Återigen, Lycka till!!
|

2007-07-14, 14:04
|
|
|
Djerba är en helt fantastisk ö. Var där i maj. Man kan hitta inhemska restauranger med spännande mat, allt är väldigt starkt dock.
Vet inte om jag håller med de som säger att allt är så dyrt, en lunch ligger på kanske 30 kronor. Sen finns det ju självklart restauranger i olika prisklasser.
Tunisien är ett muslimskt land, enligt islam ska man inte dricka alkohol. En del restauranger serverar det inte alls, men det finns på de flesta hotellen. Dock är den dyr däför att den är importerad.
På marknaderna tar försäljarna gärna överpris, glöm inte att pruta ordentligt. Ner till ca 15-30% av utgångsbudet, eller gå rätt o slätt på vad du själv tycker saken är värd.
Hoppas du får en trevlig resa. Jag skulle gärna åka igen.
/M
|
|
|

2007-07-15, 11:08
|
|
|
TACK M
Vad skönt att höra!
Jag vill ju verkligen dit, men människor som aldrig varit där har väl förutfattade meningar...
Dricker inte alkohol, så de priserna är fullständigt ointressanta - men glass kommer det att gå åt i stora lass.
Och finns det bara inhemska restauranger, så är saken klar!
Jag har av någon anledning fäst mig vid hotell Abir, där du bott, såg jag.
Är det nära till schyssta restaurander där?
Och finns det inhemsk glass att köpa där?
Snälla, jag blir SÅÅ tacksam för svar
|
|
|

2007-07-15, 12:44
|
|
Vill bara förtydliga att jag har byggt min uppfattning om Djerba och bristen på lokala restauranger i Zone Touristique genom att i ca fyra års tid läst varenda inlägg om Tunisien på två olika reseforum. Men om det har ändrat sig till i år och det numer finns lokala restauranger i turistzonen så säger jag bara Grattis till Djerba!
|

2007-07-15, 14:30
|
|
|
Hej Sofia.
Jag har jobbat med turism i Tjeckien i fyra år, och jag har hittills inte sett en reseguide som visar verkligheten - de visar bara standard/dyrare priser och ställen...
Därför blev jag glad att någon som varit där svarade positivare på mina frågor.
Det vet ju du lika bra som jag att man har lite större kännedom om man varit där än om man läst om det...
Men det är ju trist att du tar det negativt ...
|
|
|

2007-07-15, 15:06
|
|
Oj, nu blev det ännu mer missuppfattningar när jag tyckte att jag förtydligade! 
Jag har inte läst reseguider, jag har läst i reseforum, detta och ett annat, från folk som verkligen varit på ön! Och det som varit negativt är just saknaden av lokala restauranger i Zone Touristique, bland annat. Men som jag skrev, så är det ju toppen om de har öppnat lokala restauranger i turistzonen. Bara att säga grattis till Djerba!! Jag skulle jättegärna åka dit, då jag har hört att det är en väldigt vacker ö (min pojkvän kommer från ön en bit ovanför, Kerkennah, och tycker att Djerba är ännu vackrare än Kerkennah). Men, charter har varit uteslutet just pga att alla som varit där skriver att det inte finns några lokala restauranger i turistzonen. Men det är ju som sagt toppen om det har ändrat sig!
Och nej, jag tog det inte negativt.
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|