ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-10, 19:54

Micha

Standard Rökning??
Hej! Ska till Sousse på fredag och har suttit här o läst och läst... Både bra och dåliga intryck. Fast mest BRA!! Min värsta farhåga är att det inte är OK att röka på gatan??? Stämmer detta. Jag är tyvärr rökare :? och måste röka ganska ofta... Kan jag inte röka på stranden dör jag. Snälla svara om det är nån som vet, sofia eller Kicki?? Min pojkvän hade garvat ihjäl sig isåfall för han hatar mina cigaretter.. snyfft.
Svara med citat

Gammal 2007-07-10, 20:11

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Oroa dig INTE!!! Man röker öööööööverallt i Tunisien!!!! Tom inne i vissa affärer! (Långt ifrån alla, så jag rekommenderar inte att man gör det som turist och inte har "känsla" för det.)

Jag säger som din kille... blä för cigaretter!

Gammal 2007-07-10, 23:29

Micha

Standard Tack!
Tack så mkt för att du svara så snabbt... Jag behöver inte vara orolig då 8) och jag ska sluta röka snart lovar! hehe Undrar även hur det är med att vaccinera sig. Vi tog både ducoral och hepatit innan vi reste till thailand men då var vi där två månader och nu ska vi ju bara vara borta i en vecka och vi åker om tre dagar så det hinns ju inte liksom med. :? Är det nån idé att ta ducoralen ändå fast den inte hinner verka ordentligt? Behöver ju bara påfyllning på den.. är värre med hepatiten för den glömde vi förnya efter sex mån :roll:

Mvh Michelle
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 06:37

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Havrix kan man ''väcka'' inom fem år! Men du är oskyddad tiden mellan ca ett år och till du tar spruta två. Så sa iaf den vaccinationssköterska som gav mig min andra spruta i april i år.

Jag skulle se till att skydda mig mot hepatit A. Det är många som åkt i massor av år utan att blivit smittad, men risken finns!!

Jag vet inte hur sent man kan ta Dukoral, men visst var det väl iaf minst en vecka innan även med "uppväckningsdosen". Jag är en dukoralförespråkare, men nya rön säger att bara ca 25% skyddas mot turistmage. (Jag måste vara en av dessa, och jag har en riktig problemmage...) Oavsett dukoral eller inte, var försiktig med kranvatten och is.

Gammal 2007-07-11, 07:56

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Eftersom du åker så snart så kanske det inte är idé att ta Dukoral, men ta gärna med ett litet reseapotek med Trevis och Dimor som är receptfritt. Det finns jättebra mediciner på apoteken i Tunisien, men ibland vill /behöver man ha hjälp snabbt, och då är det ju bra att ha ett startkit....
En del kan ju bli "tvärtom" imagen när man reser och äter annan mat/mindre fibrer etc än vad man gör hemma, och då kan det vara bra att ha med Laxoberal som också är receptfritt, det är ju inte kul när magen krånglar åt andra hållet heller.

Magen är ingen "skitsak"..... :lol:
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8