|
|

2007-07-09, 13:17
|
Reg.datum: jul 2007
Rykte: 0
|
Restaurang i Sousse
Hej!
Jag kom hem ifrån Sousse för några dagar sen och jag bodde på hotell Kaiser. När man var utanför hotellet och gick nerför backen hela vägen så kom man sedan till en resturang/cafeteria som hette "Fast food cafeteria" (tror jag). Är det någon som kan adressen dit?
Kram
Salma
|
|
|

2007-07-09, 13:27
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Om det ligger på samma gata som Kaiser bör det väl vara Av. Taieb M´hiri? Om du menar gatan som går längs alla hotellen nere i korsningen vid Riadh Palms är det nog Blv.7 Novembre du menar.
Kan du förtydliga mer exakt var det ligger(eller heter)??
|
|
|

2007-07-09, 16:52
|
|
|
Åh, kan du inte berätta lite om Kaiser?
Jag och min pojkvän ska till sousse den 18e juli och vi bor där i 2 veckor. Hur var frukosten, rummen, personalen?
|
|
|

2007-07-09, 17:08
|
Reg.datum: feb 2006
|
Jag bodde på Kaiser i september 2005 och tycker att det var ett toppenhotell om man ser till de två stjärnor de har.
Frukostrestaurangen ligger på plan fem, och det var väl inte så annorlunda mot för andra frukostar. Vi levde på croissanter, yoghurt och vattenmelon (till frukost)! Supergott, men inte så nyttigt.
Jag gillar personalen där, för de låter en vara i fred. Vi var in på Karawan några gånger där poolpersonalen visslade och sa opassande saker när vi gick förbi (vi var påklädda...). Något sådant existerade inte på Kaiser!
De har en middagsbuffé i samma matsal som frukosten serveras i. Vi provade den en kväll mest för att en av servitörerna, Maher (blond) tyckte att vi skulle komma dit för det var hans sista kväll innan han skulle börja på universitetet igen.  Maten var helt okej, kanske något slätstruken.
I entréplanet till Kaiser finns också en restaurang, med jättebra och prisvärd mat! Det fanns en Maher där också (mörkhårig  ) som blev andra vår favoritservitör under våra veckor där. Undrans om de är kvar?  Jag lovade att skicka ner ett par foton vi tog när vi var där, men det har aldrig blivit av.
För övrigt så kan jag tipsa om två till bra matställen.
Ett enklare, sandwichbar, men som även har tex grillade lammkotletter. Fortsätt upp för backen när du kommer ut från Kaiser (gå till vänster när du kommer ut från entrén till skillnad mot när du ska till stranden då du tar höger) och när du kommer till en korsning och har en bensinmack rakt genom korsningen så svänger du av mot höger. En liten bit ner på vänster sida så finns en enklare restaurang med jättegod mat! Några (fyra ungefär) plastbord med stolar utanför, och något fler bord där inne. (Fortsätter du sedan den vägen ner, så kommer du ner mot tej merhaba center.)
Så till min favvisrestaurang - El Ons. Gå vägen ner mot stranden, dvs vänster när du kommer ut från Kaiser ner för backen. När du kommer till korsningen där Hotel Riadh Palms ligger så tar du vänster. Först passerar du en glassbar med supersmarriga glassar och sen kommer du till en restaurang. Det är inte den i gatuplan, utan man tar trappen upp så kommer man till El Ons. Det ska alltså ligga en restaurang i markplan precis vid vägen, gå inte in i gallerian som ligger precis före, där även glassbaren finns.
Ha det toppen och hälsa Sousse från mig!
Kram, Sofia
|

2007-07-09, 22:14
|
|
|
Tack så mycket för svaret Sofia, jag har läst mycket som du har skrivit både på travelpix och på din hemsida. Du verkar verkligen vet vad du snackar om, och det känns trevligt att många skriver så mycket positivt om sousse då jag ofta får höra om "när vi var där för 7 år sedan, då jagade de alla blondiner" osv. Känns härligt att få höra UPPDATERAD information från någon som vet.
Angående Kaiser så känns det som ett bra val, tänkte bara fråga lite om poolen. Är den värd att ligga vid, eller är det stranden som gäller? Vi kommer nog mest att satsa på stranden, men det känns ju alltid skönt att vet aatt man har valet att svalka sig när man vill, även på hotellet.
och ajuste, vi ska på ökenturen också, det får man ju uppenbarligen inte missa, och vad är nödvändigt att ta med sig? Vi köpte precis solskydd 40, och det känns ganska extremt, men om man nu ska ut i öknen så
Det ska bli så romantiskt att åka med pojken min, har ni några trevliga tips om romantiska grejer vi kan hitta på? Eller något jag kan överraska honom med? Jag har hört att Monastir ska vara mysigt. Annars skulle det vara trevligt med någon restaurang med en otrolig utsikt över havet, eller något, om det finns?
Mvh Miranda!
|
|
|

2007-07-09, 22:41
|
|
Det är romantiskt nog att bara vara i Sousse med den härliga stranden, vattnet och palmerna!
Tyvärr mörknar det ju ganska tidigt, så bäst utsikt över havet har man på dagtid....
Däremot finns ju många mysiga ställen att slå sig ner på, antingen på lokala kafeer och restauranger eller på något hotell som ofta har fina trädgårdar med servering i.
Monastir är en fin liten stad som absolut är värd att besöka, man kan lätt promenera igenom den och många sevärdheter ligger nära varandra.
Till ökenturen är det bra med svala och luftiga kläder så att det blir bekvämt, speciellt under bussresan, och bra shorts vid kamelritten (kjol är väldigt opraktiskt där :lol: ) och glöm inte kameran!!!
Jag åker också ner den 18/7, för vilken gång i ordningen har jag glömt, men jag började resa dit redan på 70-talet.
Det har hänt väldigt mycket med bebyggelse och turismutveckling sedan dess, då kunde man i bästa fall hitta fem-sex restauranger längs vägen in till stan, samt att det låg en bondgård på den plats där Tej Marhaba nu ligger!
Sousse är i ständig förändring, så för varje år man kommer dit finns det alltid något nytt att upptäcka!
Tröttnar aldrig på Sousse!
|
|
|

2007-07-09, 23:10
|
|
Tack för berömmet! Jag älskar Tunisien, och jag älskar att skriva om Tunisien!  Känner mig ibland tjatig som är ''överallt'' o svarar på ''allt''.
Om det blir som jag tror så flyttar jag ner om kanske ett år, så då blir det väl än mer skrivande! Hihi
Alltså, det ÄR jobbigt att vara tjej i Tunisien. Men det spelar ingen roll om man är blond o smal, eller mörk o tjock, eller 20 eller 60. De visslar o ropar efter alla! (Men nog visslas det väl extra efter en yppig blondin i miniminikläder förstås.)
Men, jag kan faktiskt stänga av öronen i turistorter! Värre var det att gå ut ensam i Sfax, där jag bara fått blickar så länge pojkvännen var med, och de började kisskiss-as efter mig (läte som när man lockar på en katt) och ''hiiii beautyful'' etc. Jag var inte beredd! Och blev full i skratt, vilket såklart lockade dem än mer!
Och, det inte Kicki vet om Sousse är inte värt att veta! Så jag skriver under på det hon skrev ovan!
Kram, Sofia
|

2007-07-10, 06:32
|
|
Glömde ju att svara om poolen!
Det var ganska svårt att få plats kring poolen, för många bokade upp med sin handduk redan innan frukost - så det började vi också göra.
Man lär sig vilka stolar som är i solen under dagen (de på kortsidan, ut mot "planket"). De allra flesta stolar hamnar i skuggan ju längre in på dagen man kommer.
Vi låg vid poolen några dagar, och någar halvdagar. Tex innan lunch, och gick till stranden efter lunch, eller tvärt om (om vi fick någon plats).
Till Saharaturen så rekommenderar jag mkt vatten att ha och dricka på bussen, samt något att tugga på. Och som kicki skrev, löst sittande kläder till kamelridningen.
Kram, Sofia
|

2007-08-23, 13:03
|
|
|
Jag har lite tips och lite varningar efter min tid i Sousse angående matställen.
Om ni åker med Fritidsresor, följ inte deras rekomendationer på vad som är en "bra" resturang. I deras borschyr tipsade de om:
Rekomenderas ej:
La Fiesta - Vi beställde in Lamm med cous-cous vilket smakade rikitgt vedervärdigt där och var överdrivet dyrt. Min flickvän fick en enorm benbit med mest brosk på och jag vet inte hur det hade tillagat köttet då det smakade kokt och sliskigt.
Bonaparte - Åt där första kvällen, inget dåligt egnetligen men överpriser som känns väldigt obefogade då det smakade som överallt annars.
Däremot rekomenderar jag:
Hotell Kaisers Resturang - Den som ligger vid gatan. Helt okej mat och det går snabbt och är väldigt prisvärt.
Resturang Tanit (Fast food Cafeteria) - Ett plus att man kan sitta på en stor terass en trappa upp med utsikt över en del av Sousse, mysigt och man slipper stöket ifrån gatan. Helt okej mat, inget märkvärdigt men prisvärt och gott.
Vi åt på en del andra resturanger men i stort var maten lite av en besvikelse, inget som var äckligt men inget som var direkt delikat heller utan mer en sämre kopia på västerländsk mat.
---------------
Sofia: Att man som kvinna kan vilja flytta till Tunisien förstår jag faktiskt inte. Du får inte ta det här personligt utan jag utgår enbart från mina egna värderingar och de ska sannerligen inte tas för fakta. Under min tid där stötte jag på max 10 yrkesamma kvinnor då inräknat städerskorna och gatustädarna jag såg.
Inom resturangbranschen stötte jag på två kvinnliga servitriser vilket var på de mest turistiga ställena. Även rent allmänt så kändes det att männen var väldigt dominerande, titta bara på försäljarna, hur många stånd sköttes av kvinnor? Sen vidare att vuxna män sitter och visslar och skriker efter turister tjejer tycker jag är väldigt lågt, rentav pinsamt.
Dessutom skulle jag aldrig för mitt liv flytta till en diktatur vilket jag anser Tunisien är en form utav, en president som får 99% av rösterna och när både mobilnätet och internet stängs ner "helt plötsligt" under presidentens besök i Sousse är egentligen helt sjukt. Dessutom dessa stora plakat med bild på presidenten är lite skrämmande särskilt då det inte finns på någon annan politiker vad jag såg.
Ta inte detta personligt utan enbart mina reflektioner, jag accepterar fullständigt att du ska flytta ner där, vi är olika och tur är väl det. Men personligen skulle jag aldrig flytta till ett sådant land förutom i t.ex. undersökande och journalistiskta syften.
|
|
|

2007-08-23, 13:14
|
|
|
|

2007-08-23, 13:23
|
|
Jag förstår att det inte känns så lockande att flytta ner med dina erfarenheter. Mina är dock av andra slag.  Nu tänker jag inte försvara mitt val att flytta dit, då jag anser att ingen annan än jag har med det att göra.
Tunisien har många positiva sidor - också negativa.
Sverige har många positiva sidor - också negativa.
Det Tunisien jag ska flytta till ligger långt från turisthysterin. Jag älskar Sousse, men håller mig undan från de värsta turiststråken. Jag har inte många gånger haft problem med otrevliga försäljare, och de gånger jag har haft det så har jag haft svar på tal.
|

2007-08-23, 13:39
|
|
Hur många "vanliga" butiker i Sousse har du besökt, Rikki?
På varuhus, skoaffärer, brödbutiker och många andra arbetar många kvinnor, dessutom finns många kvinnor även inom polis- och rättsväsende och för att dra det ända upp, även i regering och högsta domstolen. I Tunis såg jag även kvinnlig militärpolis, så påståendet att kvinnor bara skulle vara sysselsatta med städning är helt taget ur luften!
Så långt kommet i jämställdhet har många andra länder inte kommit.
Läs gärna de olika länkarna som presenteras här på resmålsfakta så ser du att det faktiskt är mer jämlikt än vad du som tillfällig turist kanske ser och kanske dessutom "vill" se. Ska man hårddra det så har vi ju tyvärr inte kommit hela vägen här hemma i Sverige heller.......
Dessutom av lång tradition träffar män i Tunisien sina kompisar på cafeer medan kvinnor träffas hos varandra, även om man nu ser långt fler kvinor som lever ungefär som vi i Sverige, går ut på restauranger och cafeer med vänner.
Det krävs nog lite mer än någon enstaka semestervecka för att kunna påstå sig bedöma kvinnors situation.
Nej, jag skulle heller inte lita på resebolagens restaurangrekommendationer, de vet ju att folk kommer dit pga det och är inte lika måna om att få nöjda gäster, medan bra restauranger är fullsatta utan reklam. Turistrestauranger är sällan de bästa, och naturligtvis är ju den tunisiska maten bättre än standardiserade versioner av västerländska rätter.
|
|
|

2007-08-23, 14:02
|
Reg.datum: jun 2007
|
Jag skriver under på det som kicki o sofia skrivit under på...
Det jobbar massor med kvinnor på en mängd olika ställen i landet.
En av mina bästa vänninor i tunisien jobbar på utrikesdepartementet
och hennes man är presidentens livvakt.
Och detta med att följa resebolagens rekommendationer... vid några ggr jag har pratat m "turister" som ätit ute så är dom som är mest missnöjd de som följt dessa rekommendationer
Har det funnit möjligheter för min dotter att gå i skolan så hade vi nog oxå flyttat ner för några år sedan. Nu blev det inte så
Och jag håller mig från det turistiska tunisien o känner mig som mest hemma i Tunis
|
|
|

2007-08-23, 14:57
|
|
|
Tack för era svar och jag är glada att ni verkar lite upprörda, men jag var väldigt tydlig med att poängtera i min text att detta var mina PERSONLIGA reflektioner och sa att detta inte var några faktum, och jag påstod mig inte heller kunna bedöma kvinnors situation utan det jag upplevde och det var inte alltid så hedrande, fråga min flickvän, och NEJ långt ifrån alla var sådana tvärtom. Ingen är gladare än jag om det nu jobbar fler kvinnor inom områden som jag som turist inte såg och tackar för svar på tal.
Men det är lite märkligt att ingen av er ens nämner eller reflekterar omkring det jag skrev att Tunisien lever under censur och att det flera gånger tar sig rent diktatoriska uttryck, vilket är ett stort problem som måste lyftas fram, minst lika mycket som vilket fint semesterland Tunisien är. Nedan följer ytterliggare länkar om det politiska klimatet som för mig inte låter alls särskilt sunt:
http://thereport.amnesty.org/eng/Reg...Africa/Tunisia
http://www.europarl.europa.eu/sides/...DOC+XML+V0//SV
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/C55A...1?opendocument
Bara ett snabbt urval av information, man får aldrig glömma de verkliga viktiga problemen ett land har oavsett hur vackert det kan vara med alla stränder och den goda maten och den goda frukten.
Jag avskyr inte Tunisien och är nöjd med min resa som jag tidigare skrev och uppskattade befolkningen mycket, väldigt öppet och trevligt folk ofta en vänlighet man inte möter i Sverige, men det är otäckt att det trots allt är ett sådant hårt politskt klimat där.
|
|
|

2007-08-23, 17:42
|
|
Jag har inte energi till att sitta och läsa igenom en massa länkar till olika artiklar.
Jag vet att många tunisier ogillar presidenten och önskar att han blir utbytt. Jag vet att många tunisier gillar presidenten och tycker att han har gjort väldigt mycket bra för landet.
Politik intresserar mig inte särskilt, och eftersom jag inte lägger energi på sveriges politik (förutom om saker drabbar mig negativt, då kan jag muttra om det bland vänner  ) så lägger jag heller inte energi på Tunisiens politik.
Min kille har bott största delen av sitt liv i Tunisien, men även sex år här i Sverige (svensk sen födseln så han har svenskt pass och har alltså inte behövt se hela biten med uppehållstillstånd etc på nära håll). Även han ser både för- och nackdelar med båda länderna. Han kan uppskatta att allt är "ordnat" i Sverige. Man behöver inte muta folk för att komma dit man vill. Men trots detta så anser i alla fall han att levnadskvalitén är oerhört mycket bättre i Tunisien.
Det finns för och nackdelar med allt!
|

2007-08-23, 22:33
|
Reg.datum: aug 2007
|
Jo, nog är det så att kvinnan har ganska bra ställning i Tunisien om man jämför med övriga Afrika och arabvärlden. En man på hotellet och även vår reseguide berättade att det är två kvinnor som ytterst äger ungefär 30 hotell var i Sousse och PEK. Det skulle de ju inte kunna göra om de var förtryckta med låg ställning, eller hur. Vi såg även någon kvinnlig polis. Reseguiden berättade också att kvinnorna har möjlighet att träffas och umgås i hemmet, vilket anses som "suspekt" i männens fall. Alltså ses de ute på kafé istället och så är den arabiska kulturen. Man kan ju se det på två sätt, att det är synd om kvinnorna som inte "får" följa med eller som att de har en fördel att kunna umgås mer i hemmet. Billigare ju!!
Det är ju censur i landet vad gäller internet och tidningar, men många, många har ju parabol och kan ta in andra kanaler också. Hade det varit jättestrikt hade man ju inte fått ha det heller. Sen fick vi berättat för oss att censuren på internet gäller mest porr och annat som man ändå kan vara utan. Det filtreras bara av staten som bestämmer vad som är "skadligt" för medborgarna. Det kan man ju iofs ha åsikter om att de kan få bestämma själva...
Jag är av motsatt uppfattning vad gäller restaurang La Fiesta. Vi åt där fyra kvällar på två veckor och var supernöjda. Vi testade flera rätter och tyckte om allt. Hyfsat billigt, roliga sevitörer och den Tunisiska spaghettin var urgod!! Men som bekant: smaken är som baken!! Tur att alla är olika för annars hade det varit fullt på de bästa restaurangerna jämmt! :wink:
Jag kan rekomendera en restaurang med helt otrolig utsikt. Den heter Le Golfe och ligger just där Bd. 7 Novembre möter Av. Habib Bourghiba, vid "torget" vid havet. (E så dålig på vad ställen i stan heter) I det höga huset jämte hotell Abou Nawas Boujaffar går man upp på en terrass med utsikt över havet och hela "strandgatan" i Sousse. Vi åt vår förlovningsmiddag där och utsikten är verkligen nåt extra. OBS! Kolla bara på menyn innan ni beställer så ni kan se priserna. Vi gkorde misstaget att ta vad de rekomenderade (iofs jättegod fisk o superbt vin) och det blev svindyrt!! Men det var det värt!
|
|
|

2007-08-23, 23:56
|
|
|
Jag har väl aldrig varit sådär superintr.av politik vare sig i Sv. eller i Tun.
Men en del har man ju reflekterat där
Angående censur så är det lite så att det heter så fint att man har en del ttrande frihet i Tun.
Men sen ska man akta sig för vad man säger ändå ..
Tex. tala illa om presidenten vare sig man är turist eller tunisier så bör man akta sig noga för det .
Nu när jag ändå är inne på presidenten så , gäller i affärer och överallt ett foto på presidenten i affären, rest.eller dyl. mycket mer än ett tex.tillstånd från hälsominister ..
Och en annan sak , som ngn nämnde i denna tråd , om att presidenten blir omvald varje mandatperiod ..
I tun.får man sitta ett x. antal mandat perioder sen måste ngn annan ta över efter maxantal mandat .
Och Ben Ali har suttit redan "sina "mandat så det rimmar verkligen illa :?
En sak till , en gång för ett par år sedan blev presidentens dotter stoppad av polisen , kvällstid , och hon hade då varit hos sin "kille"och åkte själv i bilen .
De visste ej då att det var hans dotter ..
Men då de fick veta det så hade de ej längre kvar sina jobb :?
Sedan dess har presidenten förbjudit att stoppa kvinnor efter 21,00 på kvällen ..
Sen är det en hel del andra saker man har fått influenser av men detta var ngr.ex. på det som kallas politik i Tun...
Och dessa saker märker man då man lever med det , då du tex. Sofia , har funderingar på att flytta dit / bo där med mera ..
Detta är något som man lever i då och blir en verklighet för den som bor där ..
Det är en stor omställning i livet då man bor där för " gott " eller allafall planerat att bo där der flera år ...
Inte alls som då man är på chater resa eller är där ett par mån. utan man lever / andas den tun.hierarkin som man kommer att märka av förr eller senare ...
Som utnyttjas till max. tråkigt nog men sant :?
Men det tror jag du är medveten om att det blir en stor omställning .
Det är ett beslut för livet :wink:
Och önskar dig LYCKA TILL och tror att det passar dig , bara man är lite "capre diem"influerad
|
|
|

2007-08-24, 00:01
|
|
|
Måste bara säga att jag är ej en tun.hatare ABSOLUT INTE !!!
Älskar Tun.som mitt andra hem , eller snarare 1rsta
Så inge negativt om Tunisien alls utan det är ett udnerbart land , detta är bara det man influeras och känner av hos all befolkning då man bor där
|
|
|

2007-08-24, 10:11
|
|
|
" I tun.får man sitta ett x. antal mandat perioder "
vilket är max 3 . Och vår käre Ben Ali har suttit längre ...sen 87 .
Och kanske ej så konstigt egentligen , med tanke på att han är Tun.2 re president efter självständigheten från Fra.
Men inte ont om honom , han har gjort bra saker också , tex. öppnat ett konto för att hjälpa de hemlösa i Tunisien och släppt ett x.antal politiska fångar ...
Men trots det tycker många tunisier bra om honom !!
Och angående kvinnan i Tunisien så har jag märkt en STOR förändring från det år jag första gången var i Tun.i slutet på 80 talet 
Och på hela bebyggelsen och restaureringen ..
Första gången jag var där så var det välldigt sällsynt att se en kvinna jobba på ett cafe, reception , affär och alla de slags jobb ute .
Och nu ser man det överallt , så kvinnan har mer friare nu ..
Det är dock mycket av de "fria"som lever i de större städerna och omkring runt kusterna osv. som har tagit till sig lite av det västerländska .
Men åk då till tex.södra Tun.i utkanten av Sahara , där är det ytterst ovanligt att se en kvinna sitta på ett cafe tex. ..
Man ser det aldrig där i de småbyarna / samhällena som turismen ej nått ...
För där lever det gamla traditionerna kvar av det arabiska samhället ...
Och begyggelsen utökar i rask takt i de större städerna , befolkningen växer i samma takt  nu är det uppe i ca 10 milj.(2006 )
Ett kul ex.på detta är då jag var i Tun.första gången fanns inget mellan Sousse - Kantaoui , bara en massa sand , ngn påstartat bygge och lite vägar till det närliggande omr.
Och nu vet ni alla som varit där hur det ser ut
Stor skillnad !!
Nu tror jag att jag kommit in på lite andra saker än just det turisten "serveras "då denne kommer till Tun.
För detta är egentligen inte vesäntligt för den som kommer för sol och bad under ett par veckor :?
Men tråden hade lett till lite av det politiska och kvinnan i Tun.
Vilket man kanske ej fördjupar sig på sin semester :wink:
Utan det mer turitiska , sol ,m at, värme och så vidare ...
:wink:
|
|
|

2007-08-24, 11:15
|
|
Det är väl just därför vi vill förtydliga den ( ibland felaktiga) bild som tillfälliga turister kan få, genom att peka på fakta och hur det faktiskt fungerar, i stället för att låta missuppfattningar och fördomar grassera fritt?
Det är en stor skillnad på livet i Tunisien nu och hur det var för 30 år sedan när jag började åka dit, förändringar både på gott och ont. Vilket säger att den "västerländska" influensen är bättre eller sämre? Utveckling sker ju hela tiden, en del saker gillar man personligen, andra inte.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|