ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-06, 09:48

Panika

Standard Mamma/barn - Sousse el. Djeba? Sista minuten/Aug.
Hej!
Jag och min fyraåring vill till Tunisien i aug-sept.
Vi äter lokal mat - alltså billig, och vill bara vara på stranden...
Var är det billigast för oss? Sousse eller Djerba? Nu tänker jag mest på maten...hittar inget här om matpriser i Djerba...
Respriserna verkar ok i aug-sept. men efter att ha läst här att samtliga hamnat på bra ställen med sista minuten funderar jag starkt på det....
Snälla!
Tips tack!
Svara med citat

Gammal 2007-07-06, 10:16

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Bara sett till maten så skulle jag ha valt Sousse! Jag har aldrig varit på Djerba själv, men hotellen där ligger i Zone touristiqe, där det främst finns ''turistrestauranger''. Det är inte lika lätt/nära att hitta lokala restauranger på Djerba som i Sousse.

Värt att veta är att Sousse är en storstad, Tunisiens tredje största stad. Jag är dock en stor Soussefantast och tycker att det går utmärkt att kombinera lugn och ro med Sousse.

Vad jag har hört så är Djerba otroligt vackert. Jag har varit på en annan ö, Kerkennah, men enligt pojkvännen (som tycker att Kerkennah är paradiset på jorden) så är Djerba mycket vackrare än Kerkennah. Och trots det så tycker jag att Kerkennah är fantastiskt, så Djerba måste ju vara något i särklass då. Nackdelarna jag har hört om Djerba är att det inte finns så mycket att göra, och att det är långt till större samhälle från hotellen.

Gammal 2007-07-06, 10:19

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Jag skulle absolut välja Sousse, eftersom utbud av restauranger och aktiviteter är större där.
På Djerba är det tydligen ganska ont om restauranger nära hotellen, man måste alltså ta taxi, det är därför många rekommenderar att ta halvpension om man åker dit.

Så vill du prova olika restauranger och få lite fler valmöjligheter så är Sousse ett bättre alternativ.
Svara med citat

Gammal 2007-07-06, 21:30

Panika

Standard
Ja, jag var i Sousse för många, många år sedan och där trivdes jag då...Men detta Djerba ser ju onekligen otroligt frestande ut...
Funderar dock på priserna - om det är så billigt att åka taxi, kanske det jämnar ut sig i Djerba - jag menar, att om inte så många turister åker iväg från turiststråken där, kanske det är desto bättre om man kommer utanför?
Jag vet inte, men senast den 25 bokar jag nåt såvida jag inte bestämt mig för att chansa på sista minuten....
Tack för tipsen!
Svara med citat

Gammal 2007-07-07, 10:28

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Om jag inte minns fel så är det ett par mil till Houmt Souk från Zone touristiqe. Och att åka ca fyra mil tur och retur varje gång man vill äta låter både jobbigt och icke lönande. Naturligtvis så finns det ju restauranger i Zone touristiqe också, men av det jag läst så verker det främst vara hotellerstauranger, men smak och pris därefter.

Om det är maten och priset som styr, så skulle jag absolut välja Sousse.

Djerba har aldrig lockat mig för en hel semester, just pga Zone touristiqe. Jag vill bo i och uppleva det genuina tunisien när jag är på semester, blandat med sol och bad och shopping givetvis.

Gammal 2007-07-07, 12:26

Panika

Standard
Ja, det är synd att det inte verkar finnas hotell utanför det där Zon T....de flesta hotellen har avstånd till stan 15 km, 3 mil t o r...
Det som lockar med Djerba är lugnet och närheten till Sahara, då vi bara stannar en vecka...men så är det ju maten då - den är ju så viktig för mig...jag älskar tunisisk mat....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8