ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-07-05, 16:36

Joakim

Standard El Jem?
Jag och min flickvän åker till Sousse om några veckor. Vi är båda väldigt intresserade av romersk kultur. Är det någon som besökt El-Jem, amphiteatern? Hur tar man sig lättast dit från Sousse ( utan bil )? När skall man åka dit och hur länge skall man stanna där? Kostnader mm?
Tacksam för svar.
Svara med citat

Gammal 2007-07-05, 21:45

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Ett besök på Bardomuseet i Tunis rekommenderar jag absolut, många fynd och mosaiker från romartiden, väldigt fina och intressanta!
Då kan man ju samtidigt passa på att åka till Kartago, smidigt med pendeltåget, det är inte långt.

El Djem var det ett tag sedan jag var i, så någon som varit där nyligen kanske kan svara?
Svara med citat

Gammal 2007-07-08, 19:39

jenslennon

Nykomling
jenslennon är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard
Tjena! Jag och mina tre kompisar åkte på den där 2 dagarsutflykten till sahara från just Sousse! Det var med fritidsresor. Då åkte vi även förbi El jem och wow alltså.. Jag hade aldrig hört talas om den förut så jag fick en liten chock när jag såg vad romarna hade placerat där ute, mitt i öknen! Man kände verkligen dom historiska vingslagen inne på arenan. Inte mitt i stan som Colloseum alltså! Den trippen var väldigt värd att göra, vi besökte även stället där dom spelade in scenerna från Star Wars när Luke är på sin hemplanet, besökte en gumma som bodde i en grotta med sin familj plus lite annat första dagen. När vi kom fram till Oasen med hotellet som vi skulle bo på så serverades det en stor buffé som fick våra munnar att vattnas men.. som resten av maten vi åt i landet så var det ingen höjdare. Förutom oliverna.. mmmm... Sen på kvällen så satt vi på ett litet litet café mitt i hotellet precis vid poolen och rökte vattenpipa och dansade lite med ägarna. Det ska sägas att folket i tunisien är överlag väldigt trevliga (kanske lite för ibland). Sen när alla hade gått och lagt sig för att vi skulle upp innan soluppgången så gick vi fyra ner till poolen och låg och njöt under bar himmel. Bland det bästa på hela resan! Om någon här har läst alkemisten så kan jag säga att det var precis som i den boken. Fick såna vibbar!

Dagen efter så bar det av ut till sahara och upp på en dromedar (eller kamel? den eviga frågan) för att rida ut i öknen. Underbart. Vilken sand! Sen bevittnade vi soluppgången där och då kände man sig väldigt liten och förstod nästan _nästan_ hur stor öknen faktiskt är. En massa sanddyner bort från där vi var satt en man och mediterade mitt i sanden. Kanske var det alkemisten?

Efter trippen till öknen bar det hem. Besökte en moske bland annat men jag mådde så jäkla dåligt att jag struntade i vad det var vi såg för jag ville bara till hotellet!

Men men jag hoppas ni åker på den där trippen, det var helt klart värt det. Vi bokade ganska nära innan vi åkte så jag tror inte det ska vara så stora problem!
Svara med citat

Gammal 2007-07-08, 23:30

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Njaaa... El Djem ligger inte i öknen, utan i samhället El Djem, som ligger ungefär mitt emellan Sousse och Sfax. Amfiteatern ligger lite utanför samhället El Djem, men inte i öknen.

Moskén ni stannade vid var förmodligen Okba bin Nafaa-mosken i Kairouan, som (av tunisierna) sägs vara islams fjärde heligaste stad (finns bara tre oficiellt heliga städer).

Star Wars scenerna spelades in i Matmata om jag inte missminner mig.

Jag rekommenderar också Saharaturen, helt fantastisk!

Kommer inte ihåg vad besöket på El Djem kostade, men inte var det många dinarer inte.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8