Nu skrev inte ni var i Tun.ni ska res

ops:
Men kanske är Sousse då

ska ni stanna 1 v.då ?
Det är ett fint land med kultur och mycket mosaiker, vackert : )
Det man kan göra där,så finns ett "måste"de rida kamel : )
Det är enupplevelse : ) antingen kan man åka på ngr.dagars tur ut i öknen där man rider kamel,sover ute i Sahara mm.Eller är man där bara 1 v.-så kan man åka på ngr.timmars tur ut och rida kamel .
Man kommer dock ej till Sahara då,men rida får man göra: )
Sen kan man besöka Karthago,den gamla ruinstaden utanför Tunis,som har sitt ursprung från romarna .
Lite närmare utflykter (fr.Sousse räknat)är ett besök i katakomberna , gamla kristna gravar i utkanten av Sousse,man kan ta en taxi dit fr.Medinan,men kolla öppetiderna först, gör ni lättast på turistbyrån : )
Visseligen kan man promenera dit med,men svårt hitta förförstagångsbesökaren: /
Medinan,den gamla stadsdelen är värt ett besök,nu är det en marknad med all möjlig krims krams och mycket annat.
I Medinan finns ett fort med utkikstorn man kan gå upp(spiraltrappor ) i och få en underbar utsikt : )
Medinan är en labyrint , så man kan gå vilse där ; )
Sedan kan man ta en tur till Monastir, och strosa runt och besöka den förre presidenten Bourghibas grav.Som är förgylld av guld,och på vägen till den har man gamla gravar på vardera sida.
Om ni tittar noga på gravstenarna,ser ni att de har små utbuktningar,(små bulor,)betyder vilket kön/ogift/gitf/barn/änka mm.Lite kul fakta : ))
En utflykt med båt en halvdag är och rek.man tar den fr.Kantaoui,där finns mer välja på,än fr.Sousse.Underbart skönt och bara komma ut på havet

I Tun.är det billigt , billigare än i Sv.med mat osv.
Man ska prova på couscous,nationalrätten som serv.med lammkött/kyckling eller veg.Själv föredrar jag den veg.då jag ej äter så mkt.kött ..
Sedan har ni brick,ett slags bröd man fyller med ägg,tonfisk , en del kryddor som friteras i olija,mkt.gott.
Finns en snabbmat , chapatti ,som säljs i små typ "hål i väggen"i Sv.bröd som fylls med ägg,tonfisk,harissa,och vissa pommes.och oliver får man vid sidan av: )
Mkt.gott !!! äts som hamburgare .Kostar ej många tdn.så det är ett billigt alt.och gott !
Det är ngt.som tun.själva äter mycket av och tänkte då första gången jag såg det många år sen,"måste man ju prova " och ångrar mig inte : )))
Själv älskar jag den!!
Rest.finns det gott om, prova gärna en som tun.själva äter på,där får ni billigare och oftast"riktig"mat,då ej denna turistanpassade maten : )
Harissan brukar oftast ej finnas med i den turistanp.maten,men på de inhemska ställena få man med den : )
Tun.kommer ni att upptäcka att man trivs i : ) det är ett annorlunda tempo där , människor är mkt.vänligare och varmare än man normalt är vana vid i Sv.
Den arabiska kulturen lever kvar där då det ej blivit så exploaterat än av turister : ) vilket är mysigt : )
Nu vet jag som sagt ej var i Tun.ni skulle åka,men hoppas det var till lite hjälp ändå : ))