ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-18, 10:30

Standard Panik! Måste man vaccinera sig??
Hej hopp! Har precis hittat detta emenenta forum och är inte medlem än :wink:

Nu till min panikslagna fråga!! Ska man verkligen vaccinera sig när man ska till Tunisien? Det är 9 dgr kvar tills vi ska åka och vi har bara läst att man inte behöver det! Men så läser jag här och tänker herregud: Man kanske ska det iaf?! :?

Vi kollade för länge sen som sagt och då var inte Tunisien ett land där man behövde vaccinera sig ( till skillnad mot andra länder, där man verkligen bör!)

Hrmm..känner mig superstressad nu!!...

kram Smilla
Svara med citat

Gammal 2007-06-18, 10:38

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Man bör vaccinera sig mot hepatit a (gulsot). Det är ju inget tvång, men kollar man på riskkartor så är det stor risk i Tunisien. Det finns ju dom som varit i Tunisien massor av gånger utan att bli smittad, men jag skulle inte våga ta den risken. Vet inte om det är försent för er att vaccinera er? Men ring närmaste vaccinationscentral o hör efter.

Jag rekommenderar också Dukoral mot turistmage, men det är för sent för att ta.

Gammal 2007-06-18, 16:18

Robdob

Standard
Visst är det bra att vaccinera sig men jag, min sambo, hennes lillasyster och en kompis till kom hem igår från Tunisien och ingen av oss tog varken Havrix eller Dukoral... Vi hade inte några bekymmer alls med lösa magar mm... Bara man är försiktig och tvättar händerna och undviker glass, is, deras vatten och kyckling=) Sen är det olika från person till person.
Svara med citat

Gammal 2007-06-19, 09:27

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Hepatit a kan smitta vem som helst, och smittar genom mat och vatten. Man kan ju chansa och åka utan, men jag tror att man ångrar sig rejält om man blir smittad...

Gammal 2007-06-19, 10:28

Robdob

Standard
Sjävklart är det säkrast! Jag har nog kvar min dos, var ca 1 år sen jag tog den första Havrix sprutan, men jag slarvade och tog aldrig min andra... Så jag får nog ta 2 till
Svara med citat

Gammal 2007-06-19, 10:36

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Robdob, dom ''väcker'' vaccinet om du tar andra sprutan inom fem år, bara det att du är oskyddad tiden där emellan.

Gjorde just det nu i våras, och trodde att jag hade varit skyddad även 05, men det hade jag nog inte varit.

Gammal 2007-06-23, 21:28

Standard
Tack för svaren..vi ska vaccinera oss på måndag på drop-in för att vara på den säkra sidan, det blir Havrix, men ducoral är ju tyvärr för sent, finns dock ngt receptfritt på apoteket som man tar varje dag på resan!

kram Smilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8