ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-14, 18:16

isolde

Nykomling
isolde är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Dyrt med frukt i Sousse?
Hej!

Har hört att det kan vara ganska dyrt, med tunisiska mått mätt, att köpa frukt. Kan det stämma? Ska åka till Susse i augusti för första gången och ser fram emot att äta massor av färsk frukt i värmen, eftersom jag sällan är sugen på nåt annat förrän sent fram på kvällen. 8) Någon som kan jämföra med svenska priser kanske så att man vet vad som väntar?

Är det kanske så att det finns viss frukt som importeras så den är mkt dyrare? Eller är det bara ett märkligt, osant rykte som jag hört om fruktpriset? :?

Tack på förhand.
Svara med citat

Gammal 2007-06-14, 21:09

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Det är naturligtvis dyrast där du lättast får tag i det, som på stranden och i minimarkets nära hotellet, men det är ju bekvämt (och gott), så det blir väl ofta att man köper en del trots höga priser.

Importerad frukt som bananer kan vara ganska dyrt, medan tunisiska persikor, melon och annat säsongsbetonat är billigare.

Lokala marknader och handlare är ju billigare, men då får du ju ge dig av en bit från strand och hotellområde.

Frukten blir ju dålig fort också, eftersom den inte ligger i kyla som i svenska affärer, så köp lite i taget.
Svara med citat

Gammal 2007-06-14, 21:19

Vera

Standard
I PEK där vi var var frukten osannorligt dyr, men det är ju ett turistområde. General Magasin hade inte ens frukt så det fanns bara ett supermarket att tillgå där det var en som var egen företagare i butiken och sålde frukt. Jag köpte 3 bananer, 4 apelsiner och 2 persikor första dagen och fick då betala 100:-!!! Det var inte fören jag kom ur butiken som jag insåg hur mycket jag betalat och då gick jag inte tillbaka. Vet inte om hon bara la på för att jag såg helt ny ut eller om det verkligen var så dyrt. Men PEK är ju också dyrare på allt.

Vi var där förra veckan.
Svara med citat

Gammal 2007-06-14, 22:01

gäst...

Standard frukt...
Frukten köper man billigt på de lite mindre supermarkets som finns i närheten ..
Man behöver ej ge sig ut längre väg för detta : )
Finns en man vid corniche , som har kanonfrukt o billig : ))
Handlade där alltid då jag bodde där , betalade aldrig mer än max. 2,5 tdn.
Men då handlade jag oxå, frukt,bananer,äpple,oliver,potatis, morötter ,bröd och mjölk på en o samma gång då jag bet.detta pris : )
Så de du betalat ca 100skr.var JÄTTEDYRT !!!!
De får man mkt.för i Tun.mått : )
Denna man , finns även en annan supermarket i närheten av honom på samma gata..
Han har sitt ställe om man tänker att man står vid publinet,det vid kemtvätten,går mot corniche,sen tar man till vä.så ser man hans lilla shop till hö. En kanonbra man : )) vänlig o snäll : ))
Sedan den andre supermarket jag menar ligger då fr.publinet igen , fast man tar till hö. går förbi ett cafe (Mechmech cafe)och så har man denna shop till hö. om sig strax mittemot olivmuset : )
Men generellt så tycker jag att de har billig frukt där och inga hutpriser : )
så man måste ge sig iväg en längre bit för att få billig o bra frukt : )

Sen i Kantaoui är allt mycket dyrare då det är ett turistkomlex : /
Svara med citat

Gammal 2007-06-15, 15:55

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Gästen här ovan...

Först skriver du:

Citat:
Sen skriver du:

Citat:
Lite svårt att hänga med i dina inlägg.

Jag har köpt frukt på vanliga supermarkets i Sousse och Hammamet. Helt okej, mycket billigare än i Sverige. Men det går såklart att få tag på billigare frukt tex på ''matdelen'' i Medinan.

Kram, Sofia

Gammal 2007-06-16, 18:09

~Bf~

Medlem
~Bf~ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Jag har köpt frukt på vanliga supermarkets i Sousse och Hammamet. Helt okej, mycket billigare än i Sverige. Men det går såklart att få tag på billigare frukt tex på ''matdelen'' i Medinan.
Ska man pruta på frukten också då? Jösses, hur ska detta gå :lol:
Tur att min bror är med - han prutar även i Sverige på typ Ica, Expert och liknande! Och när han efter mycket om och men fått igenom en deal, så säger han "Ja, då ska ju givetvis det där ingå också" och lägger till något mer :lol: Tänker inte gå i Medinan utan honom :wink:

// ~bf~
Svara med citat

Gammal 2007-06-16, 22:45

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Sofia menade nog att det är bra mycket billigare att handla på de ställen där tunisierna själva handlar, istället för i de dyrare småaffärerna som ligger nära hotellen.

Men det är som sagt alltid bra att ha en bra prutare med sig
Svara med citat

Gammal 2007-06-17, 16:02

isolde

Nykomling
Medlem

Standard
Tackar för alla svaren. Det verkar som att jag överlag kommer tycka det är billigare än vad jag trott.

Drygt 7veckor kvar, men det känns som om det är snart i magen. 8)
Svara med citat

Gammal 2007-06-25, 19:07

gästen

Standard sofiia..
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Gästen här ovan...

Först skriver du:

Citat:
Sen skriver du:

Citat:
Lite svårt att hänga med i dina inlägg.

Kram, Sofia
:lol:

Så sant Sofia ,de går lite väl snabbt ibland då man skriver :lol:
Självklart ska det stå "så man måste INTE(där har vi felet :lol: :lol: ) ge sig iväg ...osv."
vilket jag hoppas att alla förstod , om inte , så ber jag om ursäkt att det blev lite galet ... :roll:
Svara med citat

Gammal 2007-08-01, 13:17

isolde

Nykomling
Medlem

Standard
Hej igen! Vilken frukt är inhemsk, och vilken frukt är alltid dyrare importerad frukt? Alltså vad odlas i tunisien?

Nu är det snart dags att åka. 8)
Svara med citat

Gammal 2007-08-01, 21:21

gästen...

Standard
I Tun. odlar de all egen frukt som säljs i Tun.
Så det finns i princip ingen importerad frukt där .
Kan finnas ngn.men inte många ..
Därför är all frukt billig , bara man undviker turistfällorna, som det skrivits om redan i den här träden : )
Några ex. på god frukt är .
persika,"grönad"(på franska)wn slags frukt som man öppnar i mitten och det är typ fruktkött i mitten .Mkt god : ) MELON : ))) jättegod , de måste ni prova , både vattenmelon och honungsmelon : ))
sedan oliver,(men är en stor olivälskare : ))ingen frukt direkt, men MKT godare än i Sv. och billigare : )
Passa på att köpa med er olivolija om ni använder det i Sv. mycket blligare än i Sv.
Så i princip all frukt ni köper där är egenodlad ..och billig : ))
Svara med citat

Gammal 2007-08-01, 22:14

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Det finns en del importerad frukt i Tunisien. Den frukt det inte är säsong för importeras...

Till septemberresor (finns nog i augusti också) så kan jag tipsa om "hindi" eller kaktusfikon som de heter på svenska. Stickiga som bara den, men otroligt goda och uppfriskande!

Gammal 2007-08-06, 14:13

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
det jag rekommenderar att köpa såhär på sommar/höst är de tunisiska persikor.... brukar ligga i fruktstånden. de är ganska platta o ligger staplad på varanndra.... dom är kanon.
Men kaktusfikonen är goda. men persikorna är helt underbara o senare på hösten kommer granatäpplena
Svara med citat

Gammal 2007-08-08, 14:34

cappicio

Globetrotter
cappicio är inte uppkopplad
cappicios avatar

Reg.datum: jun 2007

Standard
bananer tycker jag faktiskt är tokdyr. I bland när jag har varit ner har det legat på över 3tdr kg....o det är i klass med vad de kostar här hemma.

och jag lovar det är inte bland turist zoner utab förorter t tunis
Svara med citat

Gammal 2007-08-08, 15:11

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Bananer är nog importerat? Jag satt och tänkte på vilken frukt som är det, och jag tror att bananer är det? Har aldrig sett en bananodling i Tunisien iaf!

Gammal 2007-08-09, 10:54

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Bananer är import och ungefär svenska priser (vilket ju också varierar)

Just nu är det mycket meloner, plommon, päron, aprikoser, persikor och kaktusfrukter. Dadlar är billigt, ett paket i storlek som brukar finnas i Sverige vid jul kostar inte mer än ca 3 kr.
Svara med citat

Gammal 2007-08-14, 11:01

momsig momsig

Standard
Jag var i Tunisien för första gången i juli. Jag var i Hamamet. Jag blev förälskad. Pruta är kul. Frukt på stranden var dyr. I medinerna var allt dyrare än i turistaffärerna. Araberna påflugna överallt utom de i inom turistnäringen där de var mycket hjälpsamma och trevliga.Ska dit nästa år igen. Momsig
Svara med citat

Gammal 2007-08-14, 11:33

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Jag tycker nog att de som arbetar inom turistnäringen, där i också inräknat alla försäljare av olika slag är de som är mest påflugna och jobbiga, medan "herr-och-fru-medeltunisier" är hur trevliga och hjälpsamma som helst.
De är trevliga för ens egen skull och är inte ute efter att tjäna pengar på en. :wink:
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8