ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-12, 08:47

mathe99

Standard Lagar i tunisien
Hej jag undrar finns det någon åldersgräns när man ska köpa tobak sprit, har dom några lagar som inte vi har i sverige?
Svara med citat

Gammal 2007-07-10, 22:50

en tunisier bosatt i Sv.

Standard Lagar
När ni köper tobak och sprit i Tun.finns ej några lagar
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 06:39

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Är väldigt osäker på att svaret ovan stämmer! Är ganska säker på att jag diskuterat detta med min tunisiska pojkvän och vill minnas att det finns åldersgräns för i alla fall alkohol. Jag ska kolla detta om jag kommer ihåg... Iaf om man är 20 finns inget hinder, men vet dock inte var denna åldersgräns ligger om det är så att det finns någon.

Gammal 2007-07-11, 12:26

en tunisier bosatt i Sv.

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Är väldigt osäker på att svaret ovan stämmer! Är ganska säker på att jag diskuterat detta med min tunisiska pojkvän och vill minnas att det finns åldersgräns för i alla fall alkohol. Jag ska kolla detta om jag kommer ihåg... Iaf om man är 20 finns inget hinder, men vet dock inte var denna åldersgräns ligger om det är så att det finns någon.
Sofia,i Tunisien finns lagar som gäller,men de är till för oss tunisier,inte för er turister,med alkohol och cigg.
Grejen är den,att det var en turist som frågade och för turister finns inga lagar vad gäller denna fråga .Skicka in en 10årig turist och handla , varsågoda säger de .Tror att det var detta "mathe99" menade att om reglerna gäller för de som besöker landet ?
Men för oss tunisier finns vissa lagar, som hålls efter,vissa ej men aldrig att en turist stoppas av den lagen !
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 12:34

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Vad märkligt att du har blivit tunisier nu! Tidigare har du ju skrivit att du har bott där i flera år, men du kanske bytte nationalitet då?

Jag är som sagt fortfarande mycket tveksam till att den informationen stämmer, och ska kolla upp det med mina egna källor.

Gammal 2007-07-11, 12:40

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Standard
Google är bra.....

http://reference.info.com/reference?...l+drinking+age
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 12:57

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jo, men som redan skrivits så är det ju lite olika regler för tunisier och turister, men jag tycker att det låter osannolikt att vilken turist som helst, oavsett ålder, skulle få köpa alkohol. Det är därför jag vill kolla upp det.

Gammal 2007-07-11, 22:09

Standard
Citat:

Vad märkligt att du har blivit tunisier nu! Tidigare har du ju skrivit att du har bott där i flera år, men du kanske bytte nationalitet då?

Jag är som sagt fortfarande mycket tveksam till att den informationen stämmer, och ska kolla upp det med mina egna källor.

Ursäkta, men nu fattar jag inget alls ops: ops: :roll:
Jag har ALDRIG skrivit något annat än det med lagar .
Och även om jag bor i Sv.så är det väl blodet som räknas ?För mig allafall !
Jag är ej sv.för att jag bott i Sv.utan tunisier .
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 22:13

en tunisier bosatt i Sv.

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

Citat:

Ursäkta, men nu fattar jag inget alls ops: ops: :roll:
Och även om jag bor i Sv.så är det väl blodet som räknas ?För mig allafall !
Jag är ej sv.för att jag bott i Sv.utan tunisier .
Förklara dig gärna Sofia.vad du menar ?? tack !!på förhand ! såg att jag glömde skriva i mitt användarnamn i inlägget före detta .
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 22:23

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Citat:
Även om du skriver som oinloggad, så syns ju ditt ip-nummer, och du har ju skrivit flera inlägg här inne som "Gästen...".

Mathe99, jag såg att du dels frågade om tobak och alkohol, dels "har dom några lagar som inte vi har i sverige?" Tänkte du på lagar kring tobak och alkohol då, eller lagar rent generellt? Hur gammal är du? Eller hur gammal är den som ska köpa tobak och sprit?

Man kan inte köpa alkohol på fredagar i Tunisien (svart isåfall, men det är väl inget som en turist sysslar med...) för då håller "systembolaget" stängt. Däremot så kan man ju fortfarande köpa alkohol på restauranger och barer.

//Sofia

Gammal 2007-07-11, 22:31

en tunisier bosatt i Sv.

Standard
Så sant Sofia , min fru använder också datan så det är inte bara jag som bor här Hon är svensk och inte en tunisier.
Så det inga konstigheter med det ..
Kanske ska tillägga att vi har en son också som brukar sitta framför samma data så det ej blir missförstånd där
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 22:38

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Du och din fru skriver väldigt lika, men så kan det väl bli om man bor ihop gissar jag.

Verkar osannolikt att en tex tioåring skulle kunna gå och köpa alkohol i ett land som trots allt består av 99% muslimer. Men men, man ska inte förvånas allt för mycket...

Gammal 2007-07-11, 22:39

en tunisier bosatt i Sv.

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av en tunisier bosatt i Sv.

Så sant Sofia , min fru använder också datan så det är inte bara jag som bor här Hon är svensk och inte en tunisier.
Kanske ska tillägga att vi har en son också som brukar sitta framför samma data så det ej blir missförstånd där
ooo nej !!! jag har inte bytt nationalitet , varför ska jag det då jag är en stolt tunisier ?!!
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 23:02

Standard
Citat:

Citat:

ooo nej !!! jag har inte bytt nationalitet , varför ska jag det då jag är en stolt tunisier ?!!
"Man kan inte köpa alkohol på fredagar i Tunisien" man kan inte som tunisier köpa alhohol på fredagar i Tunisien .Men som turist går det bra .
Har ej sett att det är stängt på fredagar men däremot är förbjudet för oss som är tunisier att gå in i affären och handla alkohol på fredagar, därför har min fru någon gång gått in i Sousse och handlat ut till några få vänner till mig .
Och en fredag,är det inte ovanligt att man ser en och annan tunisier som står utanför .För att fråga om en turist kan köpa ut alkohol, då det är förbjudet för oss att gå in och handla alkohol själv .
Men stängt helt och hållet !? Låter märkligt :roll:
Kanske är precis det du menar,Sofia att man ej kan som tunisier gå in och handla ut alhohol ?
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 23:15

en tunisier bosatt i Sv.

Standard
Så sant Sofia,kanske skriver vi lika ? Har aldrig tänkt i de banor och ser inte det själv . Man blir mer och mer lika varandra på alla sätt som i pratet och skrivandet tex.som du nämner .
Man använder samma fraser och så
Tror att det är rätt så normalt efter många år tillsammans :wink:

Osannolikt verkar det allt , men du Sofia verkar veta en del om mitt land :wink: då vet du antagligen att ni som turister kan göra nästan allt utan att få repisalier hos oss :wink:
Så som turist ja,handla på
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 23:24

en tunisier bosatt i Sv.

Standard
Nu är jag ifån ämnet helt och hållet förlåt alla , men
Sofia, du skrev förut om att jag ej var inloggad.
Behövs något särskillt då man ska logga in och registrera sig ?
Tycker det här verkar vara en bra plats där jag kan läsa om mitt land :wink: har du några fler tips på likadana platser ?
Svara med citat

Gammal 2007-07-11, 23:33

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Det som förvånar mig, om det är som du säger, är att man aldrig har sett snorfulla turistungdomar/turistbarn. Nog borde det ju locka en del om man kunde köpa alkohol utan några som helst lagar. Det rimmar verkligen illa med ett sk muslimskt land.

Ang andra platser så vill jag inte tipsa om det här! Reseforum.se är ju en oerhört komplett resesite. Men du kan ju fråga din fru, hon vet säkert.

Gammal 2007-07-11, 23:43

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Jag har ALDRIG ens som turist kunnat köpa alkohol på fredagar, då den avdelningen varit helt stängd på Monoprix o Magasin General, det har varit skynken för hyllorna etc. och jag har heller aldrig sett ett knallfullt turistbarn, vilket jag antar att man skulle göra om det var så enkelt för minderåriga att köpa alkohol.
Svara med citat

Gammal 2007-07-12, 00:07

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Citat:

Behövs något särskillt då man ska logga in och registrera sig ?
Klicka på "Logga in" uppe i högra hörnet, och sen "Registrera" och följ anvisningarna...

Gammal 2007-07-12, 09:48

en tunisier i Sv.

Nykomling
en tunisier i Sv. är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jul 2007

Rykte: 0

Standard Tack .
Så sant så sant Sofia och Kicki att det rimmar illa i ett muslimskt land med snorfulla turistungdomar .Prova gärna om ni har en som är mindreårig i erat sällskap då ni besöker vårat land nästa gång .

I Sousse har min fru gått in och handlat alkohol på någon fredag .
Såvitt mig vetligen har hon överlämnat alkoholen till den som beställt detta .
Detta gör mig mycket förundrad och förbryllad
:roll: då jag hör att ni säger att det ej går att handla alkohol denna dag :roll: MYCKET ...? förstår ingenting då frun har handlat tidigare ...

Sofia,tack för informationen om log in . !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8