|
|

2007-07-12, 11:27
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Men det är ju STÄNGT på fredagar. STÄNGT! Jag förstår inte på vilken affär i Sousse ni kan ha varit om ni har köpt alkohol då... Kanske i något "hål i väggen" där det säljs svart??
OM det vore så lätt för barn och ungdomar att köpa alkohol, ja, då skulle man ju se fulla turistungdomar här och där, men det gör man ju inte. Så just därför tvivlar jag ännu mer på informationen i den här tråden.
|

2007-07-25, 14:49
|
|
|
Jag vet inte alls hur det är i Tunisien, eftersom jag inte varit där än. Men en sak kan jag säga bara ändå, att det verkar vara en helt onödig diskussion som pågår här. Som en "en tunisier i Sv." skriver att hans fru har handlat alkohol på en fredag, så visst, acceptera det då. Men det kanske är så överlag att det är stängt, men visst borde det kunna finnas undantag? Detta verkar bara vara en diskussion där de inblandade vill bevisa sig rätt, och inte ger sig innan. Sen så måste jag bara påpeka att bara för att småbarn (ca 10) kanske KAN handla alkohol, så visst är det väl ändå så att om ett turistbarn är i Tunisien, vilken förälder låter dom bli snorfulla bara för att dom kan? Ett barn reser väl ändå inte själv vind för våg.
|
|
|

2007-07-26, 11:38
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Ungdomar på sexton sjutton år kan faktiskt resa ensamma...
Ibland så händer det att det loggar in personer på forum och bara skriver en massa strunt om landet. Så kallade troll... Det är så konstigt att flera som rest till ett land, som till och med bor och är uppvuxen där, kan ha en åsikt och kunskap, medan en annan person är av en helt motsatt åsikt. Inte sagt att någon här är ett troll...
Många turister tycker att det är ganska viktigt att veta när och hur "systembolag" håller öppet på den ort dit de ska.
Och huruvida om diskussionen är onödig eller inte, så var det ett par veckor sedan någon skrev i tråden innan du väckte den till liv igen. :wink:
|

2007-07-30, 08:51
|
|
|
lagar,..
Hej hopp,
Vill bara lägga fram en tankeställare här som passar i ämnet, Tunisien är ett land som många andra såkallade "demokratistyrda" länder, men tänker man efter bör man ifrågasätta hur det regerande styret har suttit kvar i X antal år och varför han/dom om och om igen vinner valen med 95 - 99% majoritet.
Det här tydliga korrumptionspåverkade styret genomsyrar hela sammhället ända ner till farbror trafik-polis som gärna tar emot en baguette med kyckling och extra harissa mot att du får slippa böter.
Alltså, åk ner till landet och ta vara på de fantastiska upptäckter och upplevelser man får vara med om som turist men sätt gränsen där - när det gäller lagar och ordning finns där stora brister och ingen trygghet att luta sig tillbaka på.
Ps. jag älskar mina båda länder - Sverige och Tunisien - trots allt.. :-)
Mvh
Halvan :-D :-D
|
|
|

2007-08-06, 14:16
|
Reg.datum: jun 2007
Rykte: 0
|
jag har faktiskt oxå köpt alkohol på fredagar. på carefour i tunis var det inga problem alls. inte för mig o inte fåt någon annan som stått o handlatr heller
|
|
|

2007-09-15, 00:50
|
|
|
Kände att jag måste skriva här för informationen skull .
Trosts att det var längesedan denna tråd var uppe : )
Denna började med lagar i Tn....
Angående tobak så kände jag att jag var tvungen att testa detta då jag var i Tn.sist,bara några v.sedan : )
Sagt och gjort, jag skickade först OBS !!! 3 åring och en 9 åring )för att prova köpa cigg .
Just med denna tråd i åtanke : )
Dessa barn är en sv.och en halvtunisier, talar arabiska flytande .
Sedan skickade jag enbart 2 tun.barn på 5 och 6 år för samma saks skull .
Och egentligen blev jag ej så förvånad då de kom tillbaka med ciggen i båda fallen : )
Sedan "halvtunisier" .håller med dig i det du skriver ,det är mycket korrumption i detta land , men presidenten har gjort bra saker med , tex. infrastukturen , 2626 , han släpper ett x.antal fångar varje år efter Ramadan mm, mm...
Men detta var bara en liten anmärkning till att han HAR gjort bra saker med : ) trots att jag håller med i det du skrev .
Har skrivit i princip samma saker i någon tråd tidigare , minns ej vilken :: //
Men åk och njut istället av Tn.
OM ni nu inte skulle bosätta er där eller tillbringa en längre tid där , då ser man allt detta med lite andra ögon än turistens : )
|
|
|

2007-09-15, 18:24
|
|
|
Kände bara att jag var tvungen att skriv en sak till ang.detta !
Tro nu inte detta att jag skickar barn och köpa cigg.mm.
Gjorde detta ENBART för vetenskapens skull , vilket jag påpekande till min vän som varit gift med tuniser i snart 10 år .
|
|
|

2010-06-16, 14:30
|
Reg.datum: jun 2010
Rykte: 0
|
!!!!!!!!!!!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia
Jo, men som redan skrivits så är det ju lite olika regler för tunisier och turister, men jag tycker att det låter osannolikt att vilken turist som helst, oavsett ålder, skulle få köpa alkohol. Det är därför jag vill kolla upp det.
|
Det är sant om killen säger!! Man får köpa alkohol i tunisien som turist!
Min pappa är därifrån och jag har frågat honom han säger att det är bara för dom i tunisien som får visa sitt leg! Och jo en 10årig turist pojke skulle kunna får gå in och köpa alkohol! Jag var själv inne och köpte sprit när jag var i tunisien och jag var 15 då. Turisterna skiter väl dom i, eftersom vi är inte muslimer osvosv dom tjänar pengar på oss. Men tex som cigg det kan vilken unge som helst köpa. Jag var iväg och skulle köpa cigg då stod det en pojke som kanske var 10år och köpte ett paket cigg. Men som pojke är det mer accepterat att tex dricka och röka. Oftast dom som köper cigg som är väldigt små har kanske inte familj eller är stökiga överhuvudtaget. Tunisien börjar bli som vilket land som helst, tjejerna börjar festa mer vara ute på klubbar osv. Och när min mamma var nere för 2 år sen så var det fulla turister som kanske var mellan 15-17 år om man nu tar dom som igentligen inte får gå på krogen/barer osv enligt svensk lag.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|