ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-01, 13:04

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Det som kan upplevas som komplicerat är inresekortet man få på planet och ska fylla i och lämna i passkontrollen, den kan vara lite otydlig, sen går det långsamt i just nämnda passkontroll (don't know why) speciellt om flera plan landar samtidigt.
Sedan ska ett nytt kort fyllas i som hotellet ska ha,det brukar man få vid ankomsten av sin arrangör, men mer komplicerat än så har jag aldrig varit med om.
Svara med citat

Gammal 2007-06-01, 15:48

Robdob

Standard
Självklart Mikri, det fixar vi vettu=)
Idag tog min sambo upp resväskorna från källaren, först nu man börjar fatta att man ska iväg
Jag ska bada o sola åt er alla...
Svara med citat

Gammal 2007-06-01, 20:23

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Robdob, du får hålla havet varmt tills vi åker i juli!
Ska bli såååå skönt att komma ner igen i tre härliga veckor, nu kan man börja räkna ner veckorna!

Ha en trevlig resa och berätta gärna om den när du kommit hem!
Svara med citat

Gammal 2007-06-02, 10:14

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Man kan faktiskt få se delfiner när man åker piratbåt! Vi åkte piratbåt när vi var i hammamet, för min kille tyckte att vi skulle göra nåt "turistigt" (han är tunisier). Rätt vad det var så dök några delfiner upp, men lika snabbt som de kom, så var de borta igen.

Gammal 2007-06-02, 11:14

Robdob

Standard
Lovar att hålla vattnet varmt åt er Kicki, ska hyra nån snubbe som står där med en värmefläkt tills ni kommer Ska berätta allt när jag kommer hem, men det är ju trots allt 8 heeeela dagar kvar
Svara med citat

Gammal 2007-06-02, 13:51

anonym....

Standard delifiner...
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Man kan faktiskt få se delfiner när man åker piratbåt! Vi åkte piratbåt när vi var i hammamet, för min kille tyckte att vi skulle göra nåt "turistigt" (han är tunisier). Rätt vad det var så dök några delfiner upp, men lika snabbt som de kom, så var de borta igen.

I Hammamet har jag aldrig provat detta med "turistgrej" : )
Men i Sousse / Kantaoui tror jag ej att man får se detta : /
Kan ej säga helt säkert till 100% , men har aldrig hört någon som gjort detta ...Men möjligt i Hammamet .
En tunisier som nämnde att de simmar inte där båtarna åker,för ska man se dem så måste man ut en bit nedanför Monastir ...
Men de kan vara fel...
Som sagt i Hammamet vet jag ej :shock:
Svara med citat

Gammal 2007-06-02, 21:27

gästen

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kicki

Det som kan upplevas som komplicerat är inresekortet man få på planet och ska fylla i och lämna i passkontrollen, den kan vara lite otydlig, sen går det långsamt i just nämnda passkontroll (don't know why) speciellt om flera plan landar samtidigt.
Sedan ska ett nytt kort fyllas i som hotellet ska ha,det brukar man få vid ankomsten av sin arrangör, men mer komplicerat än så har jag aldrig varit med om.
Passkontrollen beror nog på att den tar "sin lilla tid "delvis beroende på hur många plan som landat : ) men också pga.det är många tunisier som åker till sitt land : )
för där har jag upplevt att det tar en x-tra tid för inte riktigt ALLA nu , men de flesta tunisier just i passkontrollen : /
Och de som har barn med en tunisier , så måste de ha en fullmakt från fadern , om denne ej är med på resan att hon får resa med barnet .
Samma om man ska resa från tun.att en kvinna får ej ta med barnet ut ifrån tunisien,utan en fullmakt eller att fadern är med till flygplatsen och godkänner detta .
Dessa regler gäller för hela Tun.ett tillstånd från fader att resa ut från Tun.med barnet.
Så där tar det x-tra tid att kolla alla fullmakter + att de är mer stränga på kolla passet både 1,2,3 ggr.för en tunisier .
Sedan att många tunisier har dubbla pass( tun. och sv.eller det land de kommer från ),vilket också måste kollas ...
Men sen är det också om man som turist reser in & ut i landet mycket,så kan man få en massa frågor,funderingar,hypoteser mm.om varför man är i Tun.så mycket och reser fram och tillbaka .
Har själv haft det problemet många gånger :?
Där tar det också en tid : //
Så där har vi detta med att det tar tid i dessa kontroller : ///
Svara med citat

Gammal 2007-06-04, 13:31

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Jag tror att det tar lite tid för att de är underbemannade. Visst, det är så som ovanstående skriver att en icketunisisk kvinna som har barn med en tunisisk man måste ha fullmakt för att resa ut med barnen - men det vet man ju om, och har sett till att förbereda!

Jag tycker nog att det verkar ta lite tid för alla att ta sig igenom passkontrollen, just för att de ska kolla igenom inresekortet, passet, och stämpla passet.

Jag hade lite svårt att skriva i var jag skulle, då jag inte hade adressen hem till min pojkvän. Skrev hans pappas namn, och staden där dem bor och det blev det lite frågor om. När jag sa att jag kan ringa min pojkvän, och låta passkontrollanten tala med honom och få adressen, så sa han bara ''no problem'' och släppte igenom mig.

Jag tror helt enkelt att de vill visa sin makt lite, visa att de KAN stoppa mig om de vill... Men, med ett leende och medgörlighet så ordnar det sig alltid!!

Som vanlig turist, med ifyllt inresekort och pass i ordning så blir det sällan/aldrig några frågor.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8