|
|

2007-05-29, 10:22
|
|
|
Reskassa till Tunisien
Jag och min sambo åker till Tunisien om en och en halv månad! Hur mycket pengar behöver man ungefär för två veckor i Sousse? :-D
|
|
|

2007-05-29, 14:45
|
|
|
De beror hur mycke ni ska shopa, men ja tror kring 6000kr
|
|
|

2007-05-29, 20:04
|
|
|
|

2007-05-30, 08:15
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Det är ju naturligtvis väldigt individuellt hur man lever där, om man äter på finare/enklare restauranger och om man är "shoppingfreak" eller ej!
Mat är i allmänhet billigt, man kanske äter lite lättare på lunch och mer rejält på kvällen, och då kan du klara dig bra på ca 20-25 dinarer per person och dag i matkostnader ifall du då har frukosten i ditt hotellpris.
Det som plockar till är ju alla småutgifter som solstolar, taxi, allt vatten man behöver dricka etc,men 6-7000 för två är en ganska rimlig summa som man klarar sig bra på, sen är det ju shoppingen som kan göra att kostnaderna springer iväg.....
|
|
|

2007-05-30, 17:51
|
|
|
reskassa
Uj, uj , de summor som nämns är kanske lite i det högsta graden
För 6000 - 7000 kommer ni långt med i Tun.
Men sen beror det på hur ni lever där nere , för då vi har vart ner så har vi gjort över med mindre summor : )
Då har vi även första gångerna vi vart där hyrt bil : ))
Efter det har det ju blivit en del ggr.ned till det kära Tunisien : )
Men jag tippar på att allafall ca 4000kr bör räcka .
Maten,de mesta kläder osv.är billigt.solstolar går på ca 4-5 tdn.(1tdn.6skr)och då har man dem hela dagen .Man kan säga till att man vill gå en sväng för att sedan komma tillbaka : )
Taxi är billigt, de som kostar är importerad sprit .
Annars är det billigt .
Men man kan alltid ha med sig kort så man kan ta ut pengar med om det skulle visa sig att det ej räcker : )
Finns en hel del automater i Sousse,kostnad för att ta ut beror på vilket kort man har .
Önskar er en BRA RESA !!!
|
|
|

2007-05-30, 17:52
|
|
|
Re: reskassa
Citat:
|
Ursprungligen postat av anonym
Uj, uj , de summor som nämns är kanske lite i det högsta graden
För 6000 - 7000 kommer ni långt med i Tun.
Men sen beror det på hur ni lever där nere , för då vi har vart ner så har vi gjort över med mindre summor : )
Då har vi även första gångerna vi vart där hyrt bil : ))
Efter det har det ju blivit en del ggr.ned till det kära Tunisien : )
Men jag tippar på att allafall ca 4000kr bör räcka .
Maten,de mesta kläder osv.är billigt.solstolar går på ca 4-5 tdn.(1tdn.6skr)och då har man dem hela dagen .Man kan säga till att man vill gå en sväng för att sedan komma tillbaka : )
Taxi är billigt, de som kostar är importerad sprit .
Annars är det billigt .
Men man kan alltid ha med sig kort så man kan ta ut pengar med om det skulle visa sig att det ej räcker : )
Finns en hel del automater i Sousse,kostnad för att ta ut beror på vilket kort man har .
Önskar er en BRA RESA !!!
|
Och då är ca 4000 kanske i det högsta laget ändå : ))
|
|
|

2007-05-30, 18:28
|
Reg.datum: feb 2006
|
6000-7000 för två personer i två veckor är rimligt tycker jag! För min del skulle det vara i minsta laget, för jag gillar att shoppa!
Det är klart att det går att klara sig på mindre, men när man turistar så vill man ju inte snåla...
Jag gjorde av med runt 2500 kr på en vecka senast, då köpte jag INGEN mat! Vi åt alla måltider utom två i hemmet, och de två betalade killen för. Pengarna gick åt till shopping.
|

2007-05-30, 20:45
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Låter som att jag kommer klara mig gott på de 6-7000:- jag tänkt ta med mig i reskassa för bara mig i två veckor. Jag är inte någon storshoppare direkt, heller :wink: Men jag kommer ha pengarna på kortet, och bara ha 1-2000:- med mig i kontanter, så då gör det ju inget att det finns mycket på kontot.
Men jag tycker nästan alltid att när jag gör research för en resa, t ex de senaste till Bulgarien och Turkiet, så säger alla att det är såååååå billigt, och man klarar sig med såååå lite pengar. Sen när man kommer ner är det tysk-anpassade priser ändå och man blöder pengar :smt019
Så vad kostar saker egentligen? En flaska vatten, lunch vid stranden, en läsk (finns det light?), badtofflor, finare middag, vanligaste souvenirerna, osv...? Ge mig prisexempel! :-D
// ~bf~
|
|
|

2007-05-30, 21:38
|
Reg.datum: apr 2006
|
Hoppla, jag menade i mitt förra inlägg att ni skulle klara er bra på den summan båda två!
Priser varierar naturligtvis beroende på var man handlar, men en stor flaska vatten på en strandbar kostar ca 1,5 din, medan man köper den för mellan en halv och en dinar i affären.
Enkel baguette vid stranden kostar 2-3 din,läsk vid strand 1-1,5 din.
Sallad på restaurang:mellan 3-6 din,(allt beror på rest.standard), en köttbit 7-12, finare kött kostar mer, pizza från 3,5 dinarer på enkla ställen till dubbelt på fina turistrestaurangen. Man kan alltså komma undan billigt om man undviker de värsta turistfällorna(läs :hela PEK) och går på enklare restauranger med bättre mat, köper läsk i supermarket, du kan få 1,5-liters cola för strax över en dinar, medan du betalar samma summa för en 25 cl flaska på stranden.
Turistprylar går inte att säga priser på, eftersom man kan pruta på mycket, men kolla gärna i fixed pricebutikerna först, så ser du att du ska kunna köpa samma vara på annat ställe mycket billigare.
Nej, jag anser fortfarande att Tunisien är billigt med svenska ögon sett, om man bara ser till att inte handla på de typiska turistställena där ju allt är dyrare än på dem som tunisierna själva går till.
|
|
|

2007-06-02, 14:00
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Kicki
Hoppla, jag menade i mitt förra inlägg att ni skulle klara er bra på den summan båda två!
Priser varierar naturligtvis beroende på var man handlar, men en stor flaska vatten på en strandbar kostar ca 1,5 din, medan man köper den för mellan en halv och en dinar i affären.
Enkel baguette vid stranden kostar 2-3 din,läsk vid strand 1-1,5 din.
Sallad på restaurang:mellan 3-6 din,(allt beror på rest.standard), en köttbit 7-12, finare kött kostar mer, pizza från 3,5 dinarer på enkla ställen till dubbelt på fina turistrestaurangen. Man kan alltså komma undan billigt om man undviker de värsta turistfällorna(läs :hela PEK) och går på enklare restauranger med bättre mat, köper läsk i supermarket, du kan få 1,5-liters cola för strax över en dinar, medan du betalar samma summa för en 25 cl flaska på stranden.
Turistprylar går inte att säga priser på, eftersom man kan pruta på mycket, men kolla gärna i fixed pricebutikerna först, så ser du att du ska kunna köpa samma vara på annat ställe mycket billigare.
Nej, jag anser fortfarande att Tunisien är billigt med svenska ögon sett, om man bara ser till att inte handla på de typiska turistställena där ju allt är dyrare än på dem som tunisierna själva går till.
|
Ni kan få en riktig middag och bli mätta för ca 5 tdn./ pers.
Om ni går på de ställen som tunisierna själva går på : )
En middag som innehåller den traditionella rätten couscous
Och ni får då en riktig tun.mat inte en turistanpassad : )Sen kan ni gå på mindre ställen som "kicki"skriver, på ett sådant med endast några få bord åt vi oss mätta med kyckling,oliver,stripes,alla dessa dopp man har till bröd , dricka mm- för 4,5 tdn.för 2 pers.
Så de finns billigt bara man törs ge sig in på icke turistanpassade ställen : ))
|
|
|

2007-06-02, 17:24
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Bara för att klargöra så är jag inte trådskaparen :wink: (skriver bara inlägg när jag är inloggad)
Men är givetvis intresserad av ämnet då jag ska ner till Tunisien i augusti och stanna två veckor. Jag har haft funderingar på att ta med 6-7000:- för egen del, och det verkar ju av tråden som att det räcker gott och väl, härligt :-D
// ~bf~
|
|
|

2007-06-04, 13:20
|
Reg.datum: feb 2006
|
bf, då kan du shoppa rejält! Men det är den reskassan jag brukar ha också, för jag tokshoppar när jag är där.
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|