|
Detur Ospecificerat Sousse
|

2007-05-20, 19:49
|
|
|
Detur Ospecificerat Sousse
Hej på er!
Är det någon som vet vilka hotell man kan hamna på om man åker Ospecifierat Sousse med Detur?
Sen funderar jag lite på om man kan köpa solskyddsfaktor och hårschampo enkelt i Sousse. Det bör ju vara billigare där än i Sverige?
Läste här att det verkar svårt att hitta prisvärda tjejkläder. Nu när man ska iväg märker man att man skulle behöva lite mer sommarkläder, men känns samtidigt dumt att spendera mycket pengar på det innan om det finns där. Finns det gympaskor och shorts till bra priser?
Är det nödvändigt att vaccinera sig innan eller klarar man sig ändå?
(Vi åker nästa vecka, så lite ont om tid...)
Många frågor nu. :-D
Ha det gott!
|
|
|

2007-05-20, 20:25
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Jag tar med mig både schampo och balsam, som jag sen lämnar kvar. Balsam är ganska dyrt i Tunisien, iaf om man vill ha något bättre. Finns billiga schampon, men tex Fructis o liknande är dyrare i Tunisien än här i Sverige.
Jag har tagit med solskyddsfaktor och har för mig att det var dyrare i Tunisien än här i Sverige, men jag kan minnas fel.
Skor är prisvärt i Tunisien, även om det är sämre kvalitet än i Sverige. Jag köper inte kläder i Tunisien. Svårt att hitta något fint till bra pris. Kläder är förhållandevis dyrt i Tunisien. I alla fall om det är någorlunda bra kvalité och något så när moderiktigt.
Jag köpte ett par joggingbyxor, Adidaskopior, i Sfax ("made in Tunisia") för 23 tnd, ca 130 kr. Det är ju inte dyrt, men dem var inte lätta att hitta.
|

2007-05-20, 22:06
|
Reg.datum: apr 2006
|
Det är dyrt med solkräm och det finns inte alltid hög solkskyddsfaktor, vilket man behöver om man har ljus och känslig hud, solen är STARK!
Om man är väldigt brun kan man använda den tunisiska oliv/citronoljan (men med försiktighet, ingen faktor i den) som inte är så dyr.
Annars är den skön att smörja in sig med efter en dusch, man blir väldigt mjuk och den doftar gott!
|
|
|

2007-05-21, 15:44
|
|
|
Det blir till att ta med eget solskydd hör jag, för en med hudtyp 2. Tack för tipset med olivoljan!
Har letat lite efter långa klänningar och kjol nu på stan, så man ska se respektabel ut om man går utanför turistkomplexen. Klarar de av att t ex klänningen är lite urringad, men trekvartsärm o strax nedanför knäna?
Hehe, jag är inte van det här modet... så det känns som mellanting mellan städrock och gammaldags hemmafruklänning och nattdräkt..hi hi..
Funderar lite på om det är svårt att handla på apoteket där el mkt dyrare om man skulle råka få turistmage.
Ska ringa till ngn vaccinationsbyrå o höra om det behövs vaccin. Känns onödigt att ta om man inte absolut måste.
Jag skriver upp en massa tips fr forumet,,,,ställen att besöka och matställen..alltid kul att ha lite förslag.
Ha det så bra!
Fröken Prym
|
|
|

2007-05-21, 16:05
|
|
Du behöver INTE oroa dig för klädseln! Det är bara om du har tänkt ge dig ut på egen hand och besöka byar/städer utanför turistorten. I Hammamet, Sousse, Monastir så klarar du dig med helt vanliga kläder, linne, shorts, klänning, etc etc.
|

2007-05-21, 20:02
|
|
Nej, vanliga kläder duger bra i turistorterna (såvida du inte anser att vanligt är att ha halva bysten utanför blusen samt kjol som slutar en cm nedanför skinkan, hehe). Linne, T-shirt etc är helt OK, det har många tunisiska kvinnor också, de allra flesta klär sig västerländskt, men inte utmanande och avklätt,så du behöver inte tänka så mycket på det, utan se fram mot en härlig resa i stället! :!:
Fördelen med att ha sk.vanliga kläder är att du slipper en del jobbiga kommentarer osv, samt att du känner dig mindre uttittad.
Tunisiens apotek har bra varor och de flesta produkter en turist behöver brukar vara klart billigare än i Sverige. I somras fick jag bronkit och var på apoteket och fick penicillin (inget läkarbesök behövdes, personalen har mer sjukvårdsutbildning där) och det kostade inte många dinarer och funkade bra, blev frisk på tre dagar!
|
|
|

2007-05-21, 21:09
|
|
|
Detur = lite luriga....
Vi åkte sista minuten med Detur förra sommaren och hamnade på ett hotell som kan kategoriseras 1-stjärnigt. Det fanns inte ens med i deras katalog. Det verkar som att Detur har det i system att köpa in sista-minuten-hotell och sedan sälja resor för ca 3000 kr. Min gissning är att man inte har någon chans att komma över 2-stjärnigt med Deturs sista minuten så vida de inte är specade.. Men man får tillägga att vi hade det underbart ändå. Ingen pool och lyx men en liten balkong mitt inne i smeten i Sousse där vi kunde se solnedgången i havet och trafikmyller på de trånga gatorna som korsades under våran balkong. [/b]
|
|
|

2007-05-21, 22:28
|
|
|
Låter skönt det där med kläderna, Kicki och Sofia. Tunisien ska väl vara ett liberalt o västerlands-inspirerat land.
Tryggt med Apoteket oxå.
Anna och Johan, har ni hört flera som har fått låg standard med Detur?
I o f s är det inte hela världen bara det är rent, för oss är det inte så där jätteviktigt med boendet. Vi resonerade som så att då kan vi lägga pengarna på en aktivitet istället och kommer förmodligen inte tillbringa så väldigt mkt tid på rummet mer än sovandet. Samtidigt skulle det såklart vara skoj om det var lite extra fint, då vi aldrig åkt på charter förut.
Go kväll
Fröken Prym
|
|
|

2007-05-21, 22:30
|
|
|
Hej!
Nej du behöver inte oroa dig för klädseln! Städrock eller inte, men det kanske syns att det känns lite obekvämt med kläder du inte är van vid HI HI. Använd du dina vanliga kläder, sunt förnuft kommer man långt med. Vi var inte magsjuka eller hade några besvär över huvud taget med magen eller maten, men köp vatten i flaska, det gjorde vi och använde det när vi borstade tänder o.s.v., man vet ju aldrig, men jag blev väldigt myggbiten när vi var i en oas, men det slutade att klia efter en timme, väldigt ovanligt för att vara mig! trodde att jag skulle ligga nästföljande natt att sysselsätta mig med att bryta ihop pga kli, men icke! :shock: :lol:
Lizzie
|
|
|

2007-05-24, 20:12
|
|
|
Detur = lite luriga....
Innan vi skulle åka till Tunisien var jag inne på något forum på nätet där jag läste att det var dålig standard på Deturs hotell. Fast vi hade redan bokat då så jag ville inte läsa så mycket negativt och kollade bara lite grann... Men jag blev inte förvånad när vi fick dålig standard...
Vore kul om ni kunde göra ett inlägg på vart ni blev inackorderade efter resan.... Så ser vi om min teori stämmer...
Hotellet var ok ändå. Lite chock först eftersom man är van vid lyxiga hotell på charter. Men visst är det så att man hellre lägger pengar på att leva gott. Åk till Port el Kantauri, lite utanför sousse. Jättefin marina med lyx-båtar, vita stränder och de bästa restaurangerna. Vi tog tuk-tuk dit från sousse centrum flera kvällar. Igår bokade vi en resa dit och skall bo på 4+ hotell. Det var underbart där och vi vill gärna dit igen.
Men allt handlar om inställning. Man kan ju gnälla för minsta lilla och man kan låta bli och försöka hitta de fantastiska sakerna och få en underbar resa istället. Vi blev lite lurade på pengar ett par gånger och visst blir man sur men man får tänka med glimten i ögat att han var smartare denna gång -gratulerar!! Och det drabbar ingen fattig : )
Ett tips är att istället för att åka piratbåtar och boka från Detur för 45 dinar per person kan man åka för ca 15 dinar per person om man går direkt till hamnen och betalar precis innan ett skepp skall åka. Gäller nog fler utflykter...
Lycka till.
|
|
|

2007-05-24, 20:40
|
|
Jag håller inte alls med angående restaurangerna. I port el kantaoui finns främst turistrestauranger, och dessa undviker jag så gott det går. Enligt mig så finns de absolut bästa restaurangerna i Sousse (i jämförelse med PeK).
|

2007-05-25, 07:29
|
|
Jag håller absolut med dig Sofia!
Restaurangerna i PEK har ofta sämre mat till mycket högre priser än de flesta i Sousse!
Visst, det är vackert att strosa omkring i marinan,åker som sagt gärna dit på besök och vandrar runt, men åker tillbaka till Sousse när det är matdags!Allt är ju bra mycket dyrare i PEK, även i souvenirbutikerna, det kan skilja ganska många dinarer på samma vara jämfört med medinan.
Det är också dyrare att ta Tuktuk och minitåg än att åka taxi, så åker man flera gånger så lönar det sig bättre med taxi, om man är några stycken.
|
|
|

2007-05-27, 22:48
|
|
|
Ospec med Detur...
Jag och min pojkvän har precis bokat en resa till sousse. Vi åker den 1/6 från Arlanda...
Men jag tyckte inte om att läsa om negativa hotellvistelser, Har någon hamnat på nått bra hotell? :roll:
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|