ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-05-15, 17:07

Cissan

Nykomling
Cissan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard Jag vill veta en massa om Tunisien
Hej jag och min blivande man ska till sousse i tunisen på bröllopsresa i mitten på juli. Så jag undrar hur är det där? Vad är billigt? Hur pass billigt är det? Vad bör man tänka på när man är där? Jag är intresserad av all info jag kan få tack :P
Svara med citat

Gammal 2007-05-15, 18:14

anonym

Standard TUNISIEN .....
Först får jag passa på att säga ett stort GRATTIS till er
Det man ska tänka på är kläder då man går fr.stranden , så man ej går med bikini , badkläder då man ska ut o tex. shoppa i medinan .
Pga.det är ett muslimskt land ..men generellt så har man på sig lite mer kläder överallt då man handlar var man än är i världen .
Men de är sunt förnuft som gäller , jag menar man går kanske inte i badkläder heller då man ska ut o shoppa i Sv. : )
Sedan om ni ska gå in i en moske , ha täckta axlar och knän .
För annars komer man ej in där : /
Men man kommer ej in mer än på gården av mosken som icke muslim .
Den stora mosken kan ni se då ni går (klättrar , spiraltrappor))upp i det gamla utkiks tornet de har i medinan,strax innan .
Därifrån ser man hela mosken : )
Och samtidigt en underbar utsikit : )
Sedan ang.mat osv.ska man tänka lite på om man kan äta och tycker om stark mat , prova då harissan , en stark krydda de anv.i matlagning och till att doppa bröd o div.tillbehör i .
God !!
Ja vad mer kan man säga om tun. ?
Ett underbart land med kanon stränder pudersand : ) visserligen svår att få bort fr.kroppen även då man duschar men vad gör de ? Man e ju på semester : )
Priserna är billigare än i sv. mkt.skor att handla,finns i mkt.i medinan men även skoaffärer .
Handlar ni i medinan så pruta,de börjar oftast med överpris där försök få ned det till ca 1/3 del så har ni fått ett bra pris .
Titta i Soula center först, ett shoppingcenter i fler våningar precis innan medinan .
Där prutar man ej , men får ett hum om vad saker o ting kostar .
Sen i medinan prutar man, även i de stånd liknande affärer de har jämte gatorna .
Men inte i supermarkets och "normala affärer".
Alhohol köper ni i General magasin, som ligger i de större supermarkets .
Finns ett efter hotell Nedjma , på pararellgatan( corniche) mot stranden .
Pengar kan man ta ut i automater, flesta kort funkar där, men de kan vara trasiga ibland,men har aldrig råkat ut för att alla samtidigt är sönder .
Finns en del automater ..bara turiststråken(i själva sousse) har 8 st,men sen finns det fler än så ...
Annars kan ni växla på de flesta hotell,tänk ett ca.pris i skr, om ni gångrar tfn. gånger 6 så får ni fram sv.priset .
Det är ca,pris då tdn.ligger nu på 5,22 men den brukar bli ngt.dyrare då turismen ökar i Tun. )
Ja detta var lite om Tun.men vill ni veta mer ngt.specificerat så berätta så försöker jaghjälpa till : )
Ha de jättegott och en trevlig resa önskar jag er : )
Svara med citat

Gammal 2007-05-15, 19:07

isolde

Nykomling
isolde är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Hej! Tack så jätte mkt! Det var i och för sig inte jag som ställde frågan, men jag fick många väldigt bra praktiska tips av ditt svar.

Jag o sambon åker till Sousse för första gången i början på aug. Längtar!
Svara med citat

Gammal 2007-05-15, 22:14

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Cissan, Sousse är ett bra val! En storstad, men där man även kan få lugn och ro!

Ett tips är restaurang El Ons som ligger vid Tej Merhaba center, snett mitt emot hotell Riadh Palms. Det är en genuin tunisisk restaurang, med supergod och prisvärd mat.

Vad som är billigt är bla keramik, skinn, silver. Det finns massor av fin keramik i medinan! Skinnpuffar som är lätta att ta hem då man fyller dem på hemmaplan. Jag köpte två st i Kairouan och de kostade ca 120-150 kr styck, vilket är bra pris. Man hittar inte lika billiga i Sousse. Liknande i Sverige kostar runt 900 kr styck.

Stora vattenpipor bör ni inte betala mer än 25 tnd styck för. (Dinaren är ca 5.50) Hörde turister som fått "bra pris" och betalat 50 tnd styck för dem.

Finns inte så mkt kläder att shoppa. De kläder som känns aktuella för oss att köpa ("vårt mode") är dyrare än här hemma, och inte lika bra kvalitet. Skor däremot finns i massor!

Ang kläder så kan man klä sig som här hemma! Självklart inte bikini i stan, men så går man ju inte i Sverige heller. När man går i medinan så rekommenderar jag att man tar något annat än den mest urringade topen och den kortaste kjolen - det är jobbigt nog ändå.

Om ni åker utanför turistorten så rekommenderar jag att man inte tar linne eller korta shorts. Man blir ganska uttittad då. Man behöver inte på något sätt ha täckande kläder, men typ trekvartsbyxor och en top med lite ärm.

Vad är ni intresserad av? Priser är mkt lättare att ge om man får konkreta exempel.

Kram, Sofia

Gammal 2007-05-15, 23:39

Standard
Jag rekommenderar STARKT att åka på ökensafarit, som de flesta researrangörer har. Det helt klart bästa på hela resan, tyckte jag. Man åker igenom massa småbyar, bland annat Matmata där man fortfarande bor i grottor i bergen. Och så dromedarridningen i soluppgången, slår allt jag varit med om.
Jag längtar tillbaka konstant, och det var ett år sedan jag var där.
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 10:12

Tack

Standard
Tack så jättemycket nu vet man lite mer :P hur pass billigt är det att äta ute? I för sig har vi all incusive men man vill ju prova restaurangerna ändå.
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 10:13

Cissan

Nykomling
Medlem

Standard
Alla som vill ge lite info om tunisien får gärna skriva något tack :P
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 10:33

Standard
Maten är så billig att man nästan skäms. Har för mig jag betalade runt 20-30 kronor för sjukt god mat på bra restauranger. Extremt god mat har de också, så ät ute på restauranger så mycket som möjligt. Hälsovårdsmyndigheterna har bra koll och gör mycket kontroller, sa vår guide från Fritidsresor.

I övrigt är det ett underbart land! Är man tjej får man väldigt mycket uppmärksamhet, så det får man vara beredd på. De vill gärna prata och frågar mycket. Extremt vänliga människor!

De tillhör den kategori av muslimer som avskyr könsstympning, självmordsbombare osv. Man märker bara att man är i ett muslimskt land på alla moskeér och när de kallas in till bön från minareten.

Det finns väldigt mycket utflykter att göra, bäst är som jag skrivit innan, ökensafarit. Det bästa jag gjort i hela mitt liv!

I medinan brukar man bruka så man får ner det till ungefär halva priset mot vad de först säger, det lyckades jag med varje gång, så det är inte så svårt. Och det är ungefär vad de räknar med. Allt är väldigt billigt!

I Sousse fanns det hästar överallt som man blev erbjuden att åka med, gör INTE det! De är extremt undernärda och misskötta, så det är inte en bra grej att stödja.
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 10:36

Standard
"I medinan brukar man bruka så man får ner det till ungefär halva priset" = I medinan brukar man PRUTA så man får ner det till ungefär halva priset. Skulle det stå...
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 10:50

Cissan

Nykomling
Medlem

Standard
Tack så mycket de känns bra att man känner till lite om landet när man aldrig varit där. Om du kommer på något mer att berätta så gör gärna det :P
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 11:10

Cissan

Nykomling
Medlem

Standard
Ökensafarit är det en endagsutflykt eller? Det låter jätte mysigt men vi är bara där en vecka
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 11:33

Standard
Ökensafarit är två dagar, men det är något man verkligen bör ta sig tid till. Det är som sagt helt oslagbart! Vi var också bara där en vecka, man hinner mycket annat ändå.

Och om ni vill se bilder därifrån finns det en stor mängd foton i min bilddagbok från när jag var där förra året. lantz.bilddagboken.se, och det är från 24:e maj 2006. Där ser man bland annat hur underbart ökensafarit var.
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 11:59

anonym

Standard Ökensafari
Ökensafari är som sagt på ett par dagar, men man kan också prova på att rida kamel under ett par timmar : )
Det är själva upplevelsen att rida detta höga djur osm gör det hela : ))
Visserligen är det ej till öknen man åker, men en bit utanför stan , en tur på ett par timmar.
Sen rider man kamel, där finns även hästar, åsna och vagn kan man åka : )
Man får prova på lite bröd och ta foton mm .
Kanske är ett alt.då man endast är där i en v. ?
Det är ju upp till var o en hur man vill göra med isn tid..
Men som ngn skrev här som endast varit där 1 v.så hinner man en del ändå ..

Dessa turer finner ni hos resebyråer, och hos den lokla befolkningen .
Finns en kille på hotell Karawan som har hand om just dessa turer, han har ett litet bås efter receptionen .
Han har även lite andra turer man kan fara på : )
Ha en riktigt trevlig semester !!
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 12:10

Cissan

Nykomling
Medlem

Standard
Tack så mycket 8)
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 12:25

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Ja, ökenturen går ju absolut inte att jämföra med att åka till Sousse's utkanter och rida kamel i ett par timmar. Det är ju HELA Saharaturen som är så fantastisk, inte just bara själva kamelridningen (det är inte den jag minns främst om man säger så...). Tunisien har ett oerhört varierande landsskap och amfiteatern El Djem, månlandskapet Matmata, oaserna vid Sahara, Chott el Djerid etc etc, det är ett måste att uppleva!

Men jag håller med! En vecka är lite för kort tid för att ''slösa'' två dagar på Saharaturen. Kan ändå säga att man inte ångrar sig! Saharaturen är fantastisk!

Ang prutning så skulle jag aldrig betala halva priset på det man som turist blir erbjuden. Kanske en fjärdedel... Men det beror ju helt och hållet på utgångspriset.

Gammal 2007-05-16, 12:39

Standard
Okej, det var vår guide som sade att 50% är lagom, ungefär. Men det beror ju helt klart på vad man köper ja, småsaker som är jättebilliga redan i förväg behöver man ju inte pruta på alls.

Jag håller med dig Sofia, det är hela resan som helhet som är fantastiskt. Amtiteatern i El Jem var en riktig höjdpunkt! Och Matmata, osv osv... Det är inte bara att rida dromedar som är roligt. Och att rida dromedar i utkanten av stan går inte riktigt upp mot att göra det i soluppgången i öknen.
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 14:22

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Ja, priserna beror ju så mycket på utgångspriset... ibland kan ju hälften vara rimligt, ibland 10%.

Jättebra att gå in i tex Soula center för att få ett hum om vad det ska kosta, även om det är överpriser där.

//Sofia

Gammal 2007-05-17, 17:32

Standard
Hej på er!

Ja jag håller med Sofia som vanligt!! Vi kom hem från Tunisien för två veckor sedan, och var där en vecka. Vi åkte med Ving och jag kan bara säga, ÅK PÅ SAHARATUREN! det blir mycket att göra, men ni kommer att få vara med om en upplevelse, som ni aldrig kommer att glömma!
Det är som sagt inte bara en transportsträcka till sahara utan det är mycket att uppleva både på vägen dit och på vägen hem tillbaka till Sousse eller var ni nu alla bor. Man får se mycket utanför de turistiga områden som man vistas i, det blir mera genuint och äkta s.a.s som t.ex alla skiftningar i naturen som är oslagbar, bara för att nämna något. Visserligen är det drygt hundra mil man får skava i bussen, men det är det värt! och vår dotter som är 9 klarade den galant med lite åksjukepiller, och hon vill redan absolut åka tillbaka!! otroligt för att vara henne. :lol: Ja den ÄR fantastisk! Saharaturen! Sedan är det väl vad man själv vill göra som får avgöra, men orolig behöver man inte vara, för att missa något, för man lär åka tillbaka, om man säger så!
Det är som sagt en annorlunda semester, men det finns allt för alla! Sol och bad, kultur, natur etc. Så om ni längtar redan nu, så kan jag bara säga att det blir ätter värre när ni kommit hem från Tunisien! eller vad säger du Sofia!? Föresten vilket resebolag reser ni med? skall bara säga att om ni reser med Ving får ni se solnedgången i Sahara, omgärdad av väldiga sanddynor där ni kan sitta och njuta och känna sanden mellan tårna, och vad mer romantiskt än det, kan man vara med om som nygifta!? :roll: :smt083

Lizzie
Svara med citat

Gammal 2007-05-17, 23:31

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Lizzie, håller med, håller med! Längtar till Tunisien varje dag, året om.

Gammal 2007-05-18, 09:34

somebody

Nykomling
somebody är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2007

Standard Lizzie
Lizzie hur dant väder hade ni?
Vi åker nu den 30:e och jag kollar vädret hela tiden på Passagen, Ticket, Tv4 :-)
Dom visar ju en del moln och regn emellanåt..
Vi vill ju ner och sola och bada, i och för sej har vi innepool ;-) men ändå!

Eller kan man inte riktigt lita på vädret som visar sej här hemma?

Går regnet fort över om det blir regn?

Det är vädret jag är lite orolig över.

Jag åker med mina 2 barn tjej 15 och pojke 10.
Vi har All Inclusive och det känns rätt tryggt eftersom att man är själv
med barnen.
Vi behöver inte eg oss ut och leta efter resturanger för att kunna äta.
Men så när man väl är där nere så då ser man ju saker och ting på ett annat sätt.

/marie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8