ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-05-12, 20:53

~Bf~

Medlem
~Bf~ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard Sahara eller inte Sahara... (från Sousse)
Hej!

Jag, mina föräldrar, mina tre syskon och min svägerska ska åka till Sousse i augusti. Åldrarna sträcker sig från 26 till 63, och vi är främst ute efter sol och bad. Vi reser med Apollo, ska bo i P E K (Les Maisons Des Jardin) och stannar i 2 veckor.

Jag har funderat fram och tillbaka på den här 2-dagarsturen till Sahara, och jag kan verkligen inte bestämma mig... :? Tanken på att rida kamel i Sahara är ju minst sagt lockande, men tanken på alla dessa timmar i buss lockar desto mindre. Att två hela dagar dessutom går åt känns inte heller så kul. Visserligen stannar vi i två veckor, men det känns ändå alltid som att dagarna bara springer ifrån en när man är utomlands, så då känns två dagar helt plötsligt väldigt mycket... Å andra sidan säger folk att det ska vara ett minne för livet. Men ruiner har man ju sett till dödagar ops: i andra länder, är det verkligen så spännande? Jag tänker då alltså på stoppen på vägen...

Dessutom vill 2 ur sällskapet inte med på en eventuell Sahararesa för att de redan varit på en sådan under en resa till Egypten, en vill inte pga att det kostar för mycket, och en annan vill inte för att de inte vill, helt enkelt. De som inte sagt något än är mina föräldrar. Jag behöver alltså inte bara argument för att bestämma mig för eller emot, utan även för att övertala föräldrarna om jag skulle välja att åka :wink:

Så nu vill jag höra argument från er, för- och nackdelar, gärna med detaljerade reseberättelser från er som varit iväg :wink: (Jag har läst din, Sofia)

När vi var i Turkiet för ett par år sedan gjorde vi en 2-dagars tur under våra 14 dagar. Vi chansade och åkte med ett inhemskt företag, och det var verkligen ett genidrag, det var en helt underbar resa! Vi fick se så mycket spännande, och guiden var turkisk men pratade svenska, och hon kunde massor. Det var verkligen jättekul.

Nästa varv till Turkiet skulle vi göra en populär halvdagsutflykt, och vis av förra erfarenheten valde vi ett inhemskt företag denna gång också. Inte samma dock, eftersom vi var på en annan ort denna gång. Den resan var HEMSK! Helt fruktansvärd!
Sen gjorde vi en annan populär halvdagstur, och då valde vi Vings utflykt, och den var inte hemsk, men verkligen inget att hänga i julgranen... :roll:

Så det känns lite som att man inte vet vad man får oavsett vad man väljer heller, inhemskt eller resebolagen, att man köper grisen i säcken. Så OM ni tycker att jag ska resa, VILKA ska jag resa med? Vem har bäst Sahara-tur?

Orkade du läsa allt detta är du värd en stjärna i kanten! :lol:

Mvh
~bf~
Svara med citat

Gammal 2007-05-12, 21:08

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
För mig är ökenturen ett minne jag plockar fram då och då, åkte den första gången för många år sedan och tycker att den är värd att lägga (minst )två dagar på. Det kan inte jämföras med resor i andra länder (även om de kan vara bra på sitt sätt) och man får se "det riktiga" Tunisien som du tyvärr inte får så mycket av i PEK.

Möjligtvis kan jag hålla med om att augusti kan vara lite väl varmt för en ökentur, det är behagligare att åka i maj-juni el sep-okt.

Stoppen man gör är av olika slag, allt är inte bara ruiner och landskapet varierar på de olika platserna man stannar på.

Du kommer dessutom att komma hem med en massa intryck och erfarenheter som du inte får om du bara stannar på stranden i PEK :wink:

Lycka till med dina semesterplaner!
Svara med citat

Gammal 2007-05-13, 00:20

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Ja, om du har läst min saharaberättelse, så vet du ju redan vad jag säger; ÅK PÅ SAHARATUREN!!!!

Vi jämförde de olika bolagens Saharaturer, och valde Apollos, även om vi reste med Detur.

Gammal 2007-05-13, 13:58

Standard
Hej!

Ja, jag håller med Sofia, ÅK PÅ SAHARATUREN! vi kom hem från Tunisien för drygt en vecka sedan, hej Sofia, och vi åkte med Ving, och det är som alla säger, det är mycket bussåkande, med korta stopp, men oj, vad mycket att uppleva! mycket att se, vilket inte går, om man hänger kvar i PEK. Vi var i Tunisien en vecka men det var värt att vika två dagar för saharaturen! Man kommer verkligen ut i landet, och får se det verkliga Tunisien, så jag håller med Kicki där. Landskapet bytte skepnad hela tiden, helt oslagbart med dromedarturen, solnedgång i saharas öken, (vet inte om Apollo eller andra resebolag har turen ute i sahara på dagen eller kvällen), men det är det värt i vilket fall som helst, t.o.m vår nioåriga dotter vill åka tillbaka så snart som möjligt, trots över hundra mil i buss, vilket är otroligt! vår dotter står här bredvid mig nu när jag skriver detta och säger "det är verkligen väldigt värt att åka på saharaturen!!".
Det är s.a.s inte bara transportsträcka till sahara, utan ett fullt program, något att uppleva utefter hela vägen dit. Så om ni inte varit i Tunisien förut, så rekommenderar jag saharaturen. :smt038 :smt045 ett minne för livet!

Lizzie
Svara med citat

Gammal 2007-05-13, 15:17

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Sitter här och ryser av ditt inlägg, Lizzie! JAG VILL TILLBAKA NUUUUUU!!!

Jag skulle vilja åka Saharaturen ''privat'' också. Min kille är ju tunisier, men han har inte alls sett lika mkt av Tunisien som jag har gjort. Skulle vilja bila den turen tillsammans med honom... får se när det kan bli av! Om inte så sätter jag honom på en turistbuss och följer givetvis med själv också!

Kram, Sofia

Gammal 2007-05-13, 16:58

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Sitter här och ryser av ditt inlägg, Lizzie! JAG VILL TILLBAKA NUUUUUU!!!

Jag skulle vilja åka Saharaturen ''privat'' också. Min kille är ju tunisier, men han har inte alls sett lika mkt av Tunisien som jag har gjort. Skulle vilja bila den turen tillsammans med honom... får se när det kan bli av! Om inte så sätter jag honom på en turistbuss och följer givetvis med själv också!

Kram, Sofia
Hej Sofia!

Ja jag förstår dig, för den här resan var något utöver det vanliga, s.a.s. Helt klart värt varenda krona! Även om vädret var lite sisådär de två första dagarna. Vi skulle faktiskt kunna tänka oss att åka tillbaka till Tunisien. Det var helt fantastiskt! Hotellet Vincci, outstanding, 2dagarsturen till sahara som fick lite extra krydda när vår snälla chaufför Ali stannade till, i utkanten av sahara och lyfte på stenar, för att visa oss turister, skorpioner i levande livet i dess egen miljö och i försvarsställning, taggen taggad!! och sedan saltsjön, oasen, veteranjärnvägen upp i, och genom bergen, Sousse, :smt041 ja det var bara endel av allt vi var med om. Ja det var en resa det!!!!

Lizzie
Svara med citat

Gammal 2007-05-13, 17:05

~Bf~

Medlem
~Bf~ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard
3 guldsjtärnor utdelade! :-D

Tack för era svar!

Jag har kollat lite mer på Travelpix gamla forum också, och hittade fler reseberättelser där. Jag kan inte riktigt säga att jag bestämt mig för om jag skulle vilja åka eller inte, men... ...jag har pratat med mina föräldrar, och de vill inte. :? Så det blir nog ingen ökentur för min del. Kanske lika bra att jag inte var helt inställd på resan då, så slipper jag bli så besviken :wink: Men lite trist känns det allt, samtidigt som jag på något sätt känner mig lite lättad ops:

// ~bf~
Svara med citat

Gammal 2007-05-16, 10:39

Standard
Då missar du verkligen något, Saharaturen är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv. Outstanding...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8