|
|

2007-05-10, 23:13
|
|
|
Orolig öl sprit?
Hejsan skall ner till sousse i september har hört att det kan vara svårt att få tag i redig öl och sprit är detta sant? är orolig 2 veckor utan någon gå öl? är detta sant? tacksam för svar.
|
|
|

2007-05-10, 23:39
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Det är klart att det finns öl! Den tunisiska Celtia, en ljus och lättdrucken öl, finns på alla hotell och turistrestauranger och lite andra sorter finns att köpa på varuhuset Magasin General.
Tunisiskt vin och Boukha säljs där också.
Däremot är all importerad sprit väldigt dyrt (vi pratar 800:- flaskan ca).
Så "torrlagd" behöver du inte bli, men det är inte de sorter som finns här hemma.
Drinkar på uteställen med importsprit i är också dyra.
|
|
|

2007-05-16, 17:52
|
|
|
öl /sprit....
Celtia finns också i general magasin , på burk och flaska : )
Den är billig : )
Burkarna är dock ngt.mindre än de burkar vi är vana vid, minns ej cl.antalet på dessa : /
Men de är väldigt billiga jämfört med Sv. Har för mig att de kostar run 3 skr. (ca.500millim i tun.pengar )
Flaskorna är lite dyrare men de ingen stor märkbar skillnad : )
Sedan ang.importerad sprit så är det så som förre skrivare säger att den är väldigt dyr i sv.mått..
Men finns även då den inhemska spriten som är billig : )
Sedan har ni mkt.gott vin i Tun. det inhemska vinerna är goda .
Finns rött o vitt .
Och allt detta finns på general magasin , slags "system bolag"som ligger mestadels i anslutning till ngt.större supermarkets, dvs.man går in i supermarketen , sen finns en egen butik som bara säljer alkohol .
Men finns också separata general magasin utan att de ligger i anslutning till supermarkets .
Så torra i strupen tror jag inte ni komemr att bli ; ))
|
|
|

2007-05-16, 19:19
|
Reg.datum: feb 2006
|
Magasin general är inte själva "systembolaget" utan Magasin general är namnet på den affär (supermarket) som säljer alkohol. Finns också alkohol i en del Monoprix till exempel. Ligger i en egen del av mataffären, men det är inte själva spritdelen som heter Magasin general, utan det är hela affären.
Celtia på burk innehåller 25 cl. Mellanöl. (inte folköl, utan mellanöl)
|

2007-05-16, 20:45
|
|
I aug 2006 betalade jag 1D100 (en dinar+ 100 millimes) för en 30 cl flaska Celtia på Magasin General (det är visst ngn pantavgift, men inte mycket. Burköl kostade 900 millimes och innehöll 24 cl, av dessa fanns lite olika sorter, men bara Celtia på flaska.
Den tunisiska spriten är förvisso billigare, men smakar ju helt annorlunda än vad de flesta är vana vid så det kan väl kanske inte riktigt jämföras rakt av.
Vindrickaren har ju bättre förutsättningar att hitta något som passar eftersom många tunisiska viner är av bra kvalitet.
För upplysning är även läskedrycker billiga på Magasin General :wink:
|
|
|

2007-05-16, 20:53
|
|
|
öl sprit...
Såg att jag skrivit namnet på dessa butiker man köper alkohol i , i ovänd ordning ..
Vilket ej var min mening ...
Angående namnet på dessa affärer (supermarkets) som du Sofia skriver om , så vet jag inte om det är så att det är namnet på själva supermarketen...
men du kan ha rätt .. fast frågar man i Tun.tex. en fast boende där efter ett "Magasin general" så vet de x.akt vad man menar .
Men det kan vara så att det i folk mun har blivt kallat så så att alla vet..
Sen i Monoprix finns en del av affären som säljer alkohol.
Men finns även ställen i Tun.som säljer alkohol som ej finns inuti av en annan affär .
Även dessa kallas "Magasin general"i folkmun ..
Ett av de ställen ligger 1 elelr 2 tvärgator efter Monoprix, dvs före då man kommer från Medinan,så har man en tvärgata så går man på denna ca 20 - 30 m.så finner du detta "Magasin general"till hög.om dig och det är enbart ett litet alkoholförsäljnings ställe där man säger till i en salgs kassa vad man vill ha,sedan hämtar de det,man bet.och går ut sen .
Och då behöver man ej gå in i en annan affär före, utan kommer in direkt i alkoholaffären : )
Detta ställe säljer enbart alkohol , finns ingen affär där , den närmaste affär du har är just Monoprix ...
|
|
|

2007-05-16, 22:11
|
|
Det är hela varuhuset som heter Magasin General, oavsett alkohol eller inte, alkoholavdelningen är ju bara en liten del av hela varuhuset.
Jag vet var du menar för ställe i Sousse, det ser lite skumt ut , mörkt som en lagerlokal med en disk där folk trängs framför ,så jag har inte varit inne där, men Monoprix flyttade för några år sen, har för mig att den ligger på Av.Mongi Slim nu, (men kan ha blandat ihop gatorna, så den som vet får gärna korrigera)
|
|
|

2007-05-17, 09:44
|
|
Den lilla alkoholbutiken hörde väl tidigare till Monoprix vad jag vet. Så var det när vi var där för några år sen iaf, trots olika ingångar, iaf vad jag uppfattade. Vi stannade nämligen till där för att killen skulle in och köpa öl.
Det stämmer inte att man säger Magasin General om "spritförsäljningen" i folkmun. Kanske just i Sousse. Men i Sfax tex så har man inte Magasin General.
Och ja, det är själva affären som heter Magasin General .
|

2007-06-27, 02:18
|
|
|
Hej undrar lite om ölen och spriten i sousse, Ölen som jag har hört talas om dvs Celtia verkar vara lite som en lättöl, finns det något billigt o bra som man kan köpa för att bli åtminstonde lite berusad? Tänkte ta med lite från taxfreen i sverige, vet någon hur mycket man får ta med sig dit?
Tacksam för svar.
|
|
|

2007-06-27, 07:38
|
|
|
Celtia håller ungefär mellanölstyrka, och i den värmen behövs inte mycket för att du ska känna av den :roll:
Boukha är tunisisk sprit, smakar inte gott, men vill du bli berusad så funkar den. Den är klart billigare än importsprit.
|
|
|

2007-06-27, 09:55
|
|
Det finns som sagt både alkoholfri Celtia och Celtia som mellanöl (ca 4,5% alkohol). Celtia med alkohol säljs på ''systembolaget'', dvs alkoholdelen av Magasin Generel/Monoprix, ej på vanliga supermarkets.
|

2007-09-12, 13:22
|
|
|
Monoprix
Citat:
Ursprungligen postat av Orolig
Hejsan skall ner till sousse i september har hört att det kan vara svårt att få tag i redig öl och sprit är detta sant? är orolig 2 veckor utan någon gå öl? är detta sant? tacksam för svar.
|
...va inte orolig!!!!!
Köp alkohol(stark!!!)på arlanda.All importerad alkohol kostar MULTUM där.Även i restaurangerna.Däremot kan du köpa vin och öl på MONOPRIX,alla dagar förutom på fredagar.Men du blir serverad på fre,även på krogar.
Öl(celtia-burk)0.6 DIN
Vin ca.3-5 DIN(finns säkert dyrare)
På vanlig "cafe",öl ca 2 DIN,halva vin 3 DIN.
Turist-platserna o discon,dyrt!!
Hoppas du trivs!!!!Köp dessutom cognac,gammel dansk härifrån...ta en hutt varje morgon,så slipper du massa magbesvär!!!!
Hör gärna av dig,om nåt du undrar.
Mvh,Ruben
ruben_jochen@hotmail.com
|
|
|

2007-09-12, 13:27
|
|
|
Korrigering
Citat:
Ursprungligen postat av ruben-j
...va inte orolig!!!!!
Köp alkohol(stark!!!)på arlanda.All importerad alkohol kostar MULTUM där.Även i restaurangerna.Däremot kan du köpa vin och öl på MONOPRIX,alla dagar förutom på fredagar.Men du blir serverad på fre,även på krogar.
Öl(celtia-burk)0.6 DIN
Vin ca.3-5 DIN(finns säkert dyrare)
På vanlig "cafe",öl ca 2 DIN,halva vin 3 DIN.
Turist-platserna o discon,dyrt!!
Hoppas du trivs!!!!Köp dessutom cognac,gammel dansk härifrån...ta en hutt varje morgon,så slipper du massa magbesvär!!!!
Hör gärna av dig,om nåt du undrar.
Mvh,Ruben
ruben_jochen@hotmail.com
|
Hej orolig igen!!!!!
Monoprix finns väl inte längre-Utan det heter MAGASIN GENERAL!!!!!!
Mvh,
ds.
|
|
|

2007-09-12, 21:02
|
|
Jo, Monoprix existerar forfarande i Sousse, men ligger inte så centralt som förut, utan i ett område som man mest passerar med taxi som turist, i ett bostadsområde, så för en turist är det lättare att komma till Magasin General i centrum eller i hotellområdet.
|
|
|

2007-09-13, 07:20
|
|
|
Torrlagd?
Celtia finns att få tag i även stella...
Köp i taxfreen på arlanda el när ni kommit fram tror man får ta med sig 1 l per person. (starksprit)
Vinet var kanon, margon (rött) smaka riktigt bra.
Annars var det väldigt billigt på magasin general 1 flaska rött el vitt för 19 spänn...
Men vi lyckades bara bli berusade 1 gång - och då söp våra finska grannar ner oss...
Och det va inte kul att vara bakis i värmen!
Canilla
|
|
|

2007-09-13, 13:44
|
|
|
Undrar
"Den tunisiska spriten är förvisso billigare, men smakar ju helt annorlunda än vad de flesta är vana vid så det kan väl kanske inte riktigt jämföras rakt av."
skrev någon, smakar det fotogen, bensin eller hemkört?
går det överhuvudtaget att dricka?
2- 3 DIN skrev en annan..........
hur mycket är det i Sv kr??........
ska ner den 21 oktober.........över 20 år sedan sist..........
Mvh
Ingela
|
|
|

2007-09-13, 23:27
|
|
I mitt tycke är det inte gott, men bättre än bensin.....
Om du varit i Grekland och blivit bjuden på hemkörd Raki på någon enklare restaurang där (vilket jag blivit och druckit det raketbränslet av artighet eftersom det bjöds efter måltiden) så skulle jag nog säga att Boukhan är snäppet bättre, men jag håller mig hellre till Celtia och de goda tunisiska vinerna.
Boukha finns även som 10 cl flaskor och kostar ca 2.5 din på Magasin General, är nog bäst att prova sig fram med en sådan.... Skulle tippa på dubbla priset i en hotellbar.
Dagens kurs på dinaren är 5,34 SEK för 1 dinar.
|
|
|

2007-09-14, 10:49
|
|
|
Tack
för ditt svar....
får hålla mig till ölen, medhavd gin och deras röda vin ...
|
|
|

2007-09-14, 11:46
|
Reg.datum: sep 2007
Rykte: 0
|
Ha en jätte trevlig resa!!!
Och akta dej för daddelbrävinnvinet - det är en riktig mag genomkörare!
Men bra inköps tips till sina ovänner här hemma
/Canilla
|
|
|

2010-08-16, 13:02
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 0
|
Sousse
Citat:
Ursprungligen postat av Orolig
|
Säg till taxin att du ska till sprit-affär... det finns nära Medina en. Vissa stränder kan man också köpa öl. Vi var där 2 veckor och det var helt underbart (ta tripp till Sahara....så mycket att se och uppleva) Man kan köpa öl också från flygplatsen....trevlig resa
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|