|
|

2007-04-28, 13:57
|
|
|
hammamet
Nån som har bott på Residence La Paix i Hammamet? Hur var det?
Finns det flera stränder i Hammamet? Vilken är den bästa?
Många frågor som hoppas bli besvarade, kramelikram!
|
|
|

2007-05-08, 20:29
|
|
|
Re: hammamet
Citat:
|
Ursprungligen postat av Tjollahopp
|
Jag undrar samma sak...Vi åker 10 juni och ska också bo på Residence La Paix. Vi har aldrig varit i Tunisien tidigare, så det ska bli spännande.
|
|
|

2007-05-09, 07:37
|
|
|
Vart åker ni ifrån?
Vi åker till Sousse den 10:e Juni från Landvetter=)
|
|
|

2007-05-09, 11:06
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av KajsaKavat
Citat:
|
|
Jag undrar samma sak...Vi åker 10 juni och ska också bo på Residence La Paix. Vi har aldrig varit i Tunisien tidigare, så det ska bli spännande.
|
Vi åker den 20 maj , så jag kan berätta allt när jag kommit hem. Förhoppningsvis bara positiva grejer! 8)
|
|
|

2007-05-09, 12:32
|
|
|
Ja men det låter ju jättebra, har försökt att kolla runt lite på datorn för att få lite idéer på vad som går att se och göra, bada o sola givetvis också.
Ha en riktigt trevlig resa!
|
|
|

2007-05-09, 12:35
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Robdob
Vart åker ni ifrån?
Vi åker till Sousse den 10:e Juni från Landvetter=)
|
Vi åker från Stockholm kl 6 på morgonen å stannar i Hammamet i två veckor.
|
|
|

2007-06-06, 11:42
|
|
|
hammamet
Svar till kajsa kavat..
Vi hade det jättebra på Recidence la Paix. Mycket finare än det såg ut på bilderna och högst fem minuter till den fina stranden och god mat vid poolbaren. På kvällarna var vi vid den gamla medinan, utanför den är det som en strandpromenad och ca 5-6 restauranger som hade jättebra mat. Ett tips är att gå runt hela medinan på utsidan, det var en jättefin promenad.
Handla inte av mannen som har supermarket utanför hotellet, ca tredubbla priser mot andra supermarket. Gå till Magasin General (ligger vid gamla medinana) där handlar ortsbefolkningen, mycket billigare men en bit att gå.
Hoppas ni får det bra!
|
|
|

2007-06-06, 21:36
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Citat:
|
Svar till kajsa kavat..
Vi hade det jättebra på Recidence la Paix. Mycket finare än det såg ut på bilderna och högst fem minuter till den fina stranden och god mat vid poolbaren. På kvällarna var vi vid den gamla medinan, utanför den är det som en strandpromenad och ca 5-6 restauranger som hade jättebra mat. Ett tips är att gå runt hela medinan på utsidan, det var en jättefin promenad.
Handla inte av mannen som har supermarket utanför hotellet, ca tredubbla priser mot andra supermarket. Gå till Magasin General (ligger vid gamla medinana) där handlar ortsbefolkningen, mycket billigare men en bit att gå.
Hoppas ni får det bra!
|
Svar från KajsaKavat..
Ja nu börjar man ha resfeber, bara 2 dagar kvar att jobba...åker fr Arvidsjaur ner till S-holm på lördag morgon och 06.00 söndag lyfter vi.
Det lät ju himla bra när det gäller hotellet och att det låg nära stranden. Lite dåligt med bilder hur hotellet ser ut i Apollos katalog. Å tusen tack för tipset med den där mannen  ) Vi har med oss vår 16-åriga dotter så det blir nog en hel del shopping och bad. Att pruta är vi nog norrlänningar väldigt dåliga på..åtminstone jag.
Var det dyrt - tänkte mest på skor och kläder, mat? Tog ni med er svenska pengar och växlade på plats? Gjorde ni några dagsutflykter? Funkar det att använda kontakterna om man nu ska ladda kameran etc?
Jag har så många frågor...det kommer säkert fler - bara jag får fundera.
Än en gång tusen tack!
|
|
|

2007-06-07, 08:15
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Kontakterna är de samma som här hemma - ingen adapter behövs. Kläder är nog inte det man shoppar i Tunisien. Inte riktigt samma mode, och de kläder som "vi" kan anse vara fina är minst lika dyra som här hemma i sverige.
Väskor och skor är billigt!!
En utflykt till fredagsmarknaden i Nabeul rekommenderar jag!
Trevlig resa!!
//Sofia
|

2007-07-04, 19:51
|
|
Hammamet
Ja nu har vi kommit hem från ett underbart Tunisien. Boendet på Residence La Paix var helt ok - tills jag stötte på en kackelacka i duschrummet en morgon - min dotter sov sedan med alla lampor tända nattetid  ) och jag satte en tallrik över avloppet i duschen och vi såg faktiskt inte till någon mer objuden gäst i lägenheten.
Vi solade och badade på stranden invid hotellet Fourati, ett suveränt matställe Les Citronniers där vi åt billig lunch alla tre för cirka 115 kr. Solsängarna kostade 10 kr/pers/dag. Blå brännmaneter fanns det en hel del av, men dom plockades upp väldigt snabbt av turister och orts-befolkning. Taxi kostar ju en struntsumma, 10-15 kr in till den gamla Medinan från vårat hotell. Försäljarna i den gamla Medinan är ju väldigt på och det tyckte. åtminstone vi, att det var jobbigt. Trånga gränder och kringelkrokar, risk för att gå vilse. Föredrog faktiskt hellre den nya Medinan Yasmine. Vad jag kan rekommendera är ju faktiskt fredagsmarknaden i Nabeul - den är enorm. Resan dit kostade för oss 50 kr, men kom överens med taxichauffören om priset innan ni åker. Den första vi frågade skulle ha 100 kr för resan.
Ett litet tips: Sjögurkor (för peeling) köpte vi med oss hem, dels för eget bruk samt till presenter. Dom var superbilliga, ca 13 kr/st. Skor, väskor, skärp, keramik är ju också givetvis väldigt billigt - enkla sandaler för cirka 25-30 kr. Men kläder är ju, som sagts tidigare, inte riktigt dom modeller vi är vana vid här hemma, samt att det inte är så billigt.
Vi åkte även på en 2-dagars busstur till Saharaöknen på kamelsafari och jeepsafari - helt suveränt och rekommenderas varmt (å det var varmt - mycke vatten behöver man ta med). Tur att bussen hade AC under resans gång.
Allt frid och fröjd tills jag nu kom hem och fick världens magsjuka..har lämnat in ett prov idag så vi får se vad det visar, känner mig inte så piggelin just nu.
|
|
|

2007-07-05, 09:30
|
|
En kommentar om texten ovan, gör aldrig upp om pris med taxichaufförer - åk med taxameter! Det är lag på att använda taxameter i Tunisien, och det blir alltid billigare än "uppgjorda priser".
//Sofia
|

2007-07-05, 12:29
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sofia
En kommentar om texten ovan, gör aldrig upp om pris med taxichaufförer - åk med taxameter! Det är lag på att använda taxameter i Tunisien, och det blir alltid billigare än "uppgjorda priser".
//Sofia
|
Jag håller med dig Sofia, vi upptäckte det till slut. En del taxichaufförer hade dessutom inte igång taxametern när vi skulle åka och då blir man ju lite förvirrad.
|
|
|

2007-07-05, 13:02
|
|
Om man hoppar in i en taxi och chauffören inte slår igång taxametern, så gör han fel. I princip så kan man låta bli att betala då, eftersom taxametern inte visar priset. Men annars så skulle jag inte betala mer än vad resan normalt kostar. De får inte köra med uppgjorda priser, och absolut inte säga ett pris när man kommit fram om dom kört utan taxameter. De skulle aldrig våga göra så med en tunisier, som förmodligen skulle betala normalt pris och gå därifrån, alternativt hota med polisen.
|

2007-07-13, 12:11
|
|
Hammamet
Tyvärr så var det Campylobacter som jag hade fått under min vistelse i Hammamet, men min man och dotter klarade sig från detta. Dukoral hade vi tagit innan resan, men vi åt å andra sidan av all den goda maten som vi inte kunde motstå :wink:
|
|
|

2007-07-13, 12:27
|
|
Usch, campylobacter är hemskt! Det fick jag när jag var i Turkiet... Tyvärr skyddar ju inte dukoral mot det, eller mot salmonella... Du är faktiskt den första jag hör som fått campylobacter i Tunisien! Men, det är ju något man kan få var som helst.
Hoppas att du blivit av med det nu... (två dagars fasta med bara flytande föda gjorde susen för mig).
|

2007-07-13, 16:02
|
|
Hammamet
Blåbärssoppa och Proviva hjälpte väldigt bra, så nu är det hopp om liv igen  .
|
|
|

2007-07-17, 15:50
|
|
|
jajaja, ja, Jeanette har rätt, handla inte från mannen som har supermarket bredvid, han lägger på mycket till sina produkter, och han blev sur när han såg mig med kassor från en annan affär!. Fräckt!!!.
Sista dagen han frågade om jag skulle åka hem, jag sa ja, och han bara log och sa vad bra!!. :P. Resten av folk på la paix vad jätte trevliga.
Citat:
|
Ursprungligen postat av Jeanette
Citat:
|
Svar till kajsa kavat..
Hoppas ni får det bra!
|
Svar från KajsaKavat..
Ja nu börjar man ha resfeber, bara 2 dagar kvar att jobba...åker fr Arvidsjaur ner till S-holm på lördag morgon och 06.00 söndag lyfter vi.
Det lät ju himla bra när det gäller hotellet och att det låg nära stranden. Lite dåligt med bilder hur hotellet ser ut i Apollos katalog. Å tusen tack för tipset med den där mannen  ) Vi har med oss vår 16-åriga dotter så det blir nog en hel del shopping och bad. Att pruta är vi nog norrlänningar väldigt dåliga på..åtminstone jag.
Var det dyrt - tänkte mest på skor och kläder, mat? Tog ni med er svenska pengar och växlade på plats? Gjorde ni några dagsutflykter? Funkar det att använda kontakterna om man nu ska ladda kameran etc?
Jag har så många frågor...det kommer säkert fler - bara jag får fundera.
Än en gång tusen tack!
|
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|