|
PEK Sousse, tips på saker att göra
|

2007-04-26, 19:59
|
|
|
PEK Sousse, tips på saker att göra
Hej! Har precis bokat en resa med min pojkvän till pek, vi sa bo på hotellet LES MAISONS DES JARDINS. Första ggn för oss båda i tunisien, eftersom vi bara ska stanna en vecka tänkte vi inte åka på 2dagars ökenturen, men vill gärna ha tips på annat som man "borde" göra, så att man inte bara fastnar på stranden  Kamelturerna, hur är dom? Ngn speciell som är bra? Bra restauranger? Shopping?
|
|
|

2007-04-27, 13:30
|
|
|
Jag och min flickvän ska oxå på där, när ska ni åka? Åker ni efter oss kan jag berätta hur det var där... vi åker den 10 juni.
|
|
|

2007-04-27, 14:58
|
|
|
Hej! Vi åker den 26 augusti, så då får du ge oss massa tips efter eran resa
|
|
|

2007-04-27, 15:01
|
|
|
Vi åker också 10:e Juni, vilken flygplats drar ni ifrån?
|
|
|

2007-05-13, 16:32
|
|
|
Hej!
Vi kom hem för drygt en vecka sedan och Sousse tycker jag att ni skall besöka, det är en kulinarisk upplevelse! åk taxi från PEK det kostar ca 5 dinarer (Ca 30 kr) ibland mindre, det är lätt att få tag på taxi, oftast blir man tillfrågad av chaufförerna själva, om man vill åka med. Basarerna i den gamla medinan är väl värda ett besök, mycket försäljare, som kan lite svenska fraser och vill gärna kränga allt vad de har. Väskor är gjorda av lammskinn allt som oftast, möjligen skärp är av kamelskinn. Kamelskinnet är så tjockt och så hårt så det är ett svårarbetat material, men fråga guiden eller reseledaren då får du ett korrekt svar men jag har för mig att kamelskinn inte är så vanligt även om försäljarna säger att väskor och dyl är gjort av kamelskinn. Pruta gärna och mycket! om du inte är nöjd med priset, prutningen, gå då därifrån, och genast får du ett lägre pris. Det finns mycket att se och uppleva! liv och rörelse överallt, så det är skönt att bara gå och strosa runt och se sig om, om man nu inte vill handla. I Sousse var vi på en restaurang som heter La Gondol, där finns det kamelstek, låter kanske inte något vidare, men det är godare än vad det låter, mört och gott, där bredvid ligger också en annan restaurang som heter El Ons ett tips från Sofia eller Kicki som varit där, vi var inte där men, ett tips som jag tror står sig. De ligger vid Tej Merhaba center.
Passa också på att göra en utflykt, så ni kommer lite grann utanför PEK och Sousse, välkomstmötet ger er mer info om utflykter, vilket resebolag reser ni med? Ving?
En restaurang vi var på i PEK som jag kan rekommendera heter Les Emirs den ligger i hamnen och de hade väldigt god mat, Tunisisk sådan, bra service, inhemsk inredning, , det fanns även annan mat att beställa i restaurangen, köttet var mört och fint, och priset varierade men det är billigare än hemma. La Daurade heter en annan restaurang, och är också värt ett besök, priset ligger högre i PEK än i Sousse eftersom PEK är uteslutande en turiststby men det får var och en avgöra vad som passar ens plånbok, men som sagt en bra semester med mycket att uppleva.
|
|
|

2007-05-13, 16:37
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
Hej!
Vi kom hem för drygt en vecka sedan och Sousse tycker jag att ni skall besöka, det är en kulinarisk upplevelse! åk taxi från PEK det kostar ca 5 dinarer (Ca 30 kr) ibland mindre, det är lätt att få tag på taxi, oftast blir man tillfrågad av chaufförerna själva, om man vill åka med. Basarerna i den gamla medinan är väl värda ett besök, mycket försäljare, som kan lite svenska fraser och vill gärna kränga allt vad de har. Väskor är gjorda av lammskinn allt som oftast, möjligen skärp är av kamelskinn. Kamelskinnet är så tjockt och så hårt så det är ett svårarbetat material, men fråga guiden eller reseledaren då får du ett korrekt svar men jag har för mig att kamelskinn inte är så vanligt även om försäljarna säger att väskor och dyl är gjort av kamelskinn. Pruta gärna och mycket! om du inte är nöjd med priset, prutningen, gå då därifrån, och genast får du ett lägre pris. Det finns mycket att se och uppleva! liv och rörelse överallt, så det är skönt att bara gå och strosa runt och se sig om, om man nu inte vill handla. I Sousse var vi på en restaurang som heter La Gondol, där finns det kamelstek, låter kanske inte något vidare, men det är godare än vad det låter, mört och gott, där bredvid ligger också en annan restaurang som heter El Ons ett tips från Sofia eller Kicki som varit där, vi var inte där men, ett tips som jag tror står sig. De ligger vid Tej Merhaba center.
Passa också på att göra en utflykt, så ni kommer lite grann utanför PEK och Sousse, välkomstmötet ger er mer info om utflykter, vilket resebolag reser ni med? Ving?
En restaurang vi var på i PEK som jag kan rekommendera heter Les Emirs den ligger i hamnen och de hade väldigt god mat, Tunisisk sådan, bra service, inhemsk inredning, , det fanns även annan mat att beställa i restaurangen, köttet var mört och fint, och priset varierade men det är billigare än hemma. La Daurade heter en annan restaurang, och är också värt ett besök, priset ligger högre i PEK än i Sousse eftersom PEK är uteslutande en turiststby men det får var och en avgöra vad som passar ens plånbok, men som sagt en bra semester med mycket att uppleva.
Lizzie
|
|
|
|

2007-05-13, 17:18
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Jag har förstått av många här anser att PEK är oäkta och inte lika bra som själva Sousse. Men vi var ute efter en härlig semester i härligt klimat, och här kunde vi för en billig peng få bo på ett härligt hotell i lite lyxig miljö, så vi är helnöjda med vårt val. :-D
Dessutom ville vi absolut bo på lägenhetshotell, och vi skulle kunna bo 4 st i en lgh, så då försvann de flesta alternativen :wink:
Däremot kommer vi säkerligen åka in ganska ofta till Sousse för att äta, handla och bara upptäcka.
Men jag undrar, är det liksom Sousse och dess kringområden, sen dött, och sen kommer PEK, eller skulle man i teorin (om man var elitidrottare
:lol: ) kunna promenera hela vägen in till Sousse, och hela tiden ha liv och rörelse kring sig? Alltså, kan man t ex promenera från PEK så långt man orkar in mot sousse (vilket inte lär bli mer än ett par km :lol: ), och ändå hitta restauranger, supermarkets osv? Eller tar det liksom slut efter ett tag och är dött innan man börjar närma sig utkanterna av själva Sousse?
Förstod någon frågan? :wink:
// ~bf~
|
|
|

2007-05-13, 17:35
|
|
|
Hej BF, jag tror att man kan gå in till Sousse men är inte helt säkert. När jag var i Sousse för 10 år sen gick vi rätt långt efter kusten mot PEK och det var liv och rörelse. Men jag har inte gått från PEK hållet.
Vilket hotell ska ni bo på? Vi ska bo på Maison des jardains och är nyfiken att höra om någon har erfarenhet av det hotellet? Vi åker i början av juni så det är snart dags, längtar!
|
|
|

2007-05-13, 18:01
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Vi ska också bo där, och vi åker först den 12 augusti. Lång tid kvar att längta!
Jag har skrivit en del specifika frågor ang hotellet i tråden som just bumpades upp. Tog dem i den tråden för att de hette hotellnamnet, störst chans att få svar om hotellet i den tråden tänkte jag. Du får gärna berätta hur det var när du kommer hem igen!
// ~bf~
|
|
|

2007-05-14, 06:10
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Ja, visst KAN man gå fr PEK till Sousse, det är väl en del sträckor utan bebyggelse men i Hammam Sousse som ligger mittemellan finns det restauranger osv.
Men man orkar knappast gå de 8-10 km (beror på om man räknar avstånd till Sousse centrum el början..) på högsommaren om det är 35-40 grader varmt. Det blir liksom lite "too much"....
Det är mycket trafik på vägen så det är ingen skön promenad i vacker miljö heller, det är i stort sett bara en transportsträcka, så jag råder er att spara energin till utflykter och promenader inne i Sousse!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|