ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-04-21, 20:27

Lizzie

Standard PEK
Hej!

:? Vi skall tilll Pek nu på onsdag den 25:e April, och undrar om det finns någon som nyligen kommit hem därifrån och kan berätta lite snabbt hur det är just nu med blommor, värme, badvatten i havet, osv, vi har aldrig varit där, det är ju olika från år till år hur dags våren kommer, så det skulle vara bra att få höra lite....
Ps Jag vet att du Sofia, kom hem härom dagen, det verkade inte så värst vädermässigt eller.... det ser ju så bra ut på väderprognoserna bortikring! Är det en synvilla måntro... önsketänkande kanske!!?? berätta gärna ändå.
Det är snart dags för oss att dra iväg, och det skall bli mycket intressant!

Lizzie

:smt039
Svara med citat

Gammal 2007-04-22, 21:18

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hej hej!!

Ja, jag var i Tunisien 11-18 april, så jag har nyss kommit hem. Vädret är mycket ostadigt i april och det kan vara tokvarmt ena dagen och svinkallt nästa dag. Vi hade nog bara en dag med riktig värme. Annars så kunde jag gå utan jacka när solen värmde, men inte annars.

Jag kände aldrig på havet, men det var totalt otänkbart att bada. Frågade min kille och han trodde att det var 15-16 grader i havet nu. Kanske är det varmare i hotellpoolen.

Det var ganska så blåsigt när jag var där, plus att det regnade i flera dagar. Hörde att de hade bättre väder i Tunis under tiden jag var där, än vad vi hade nere i Sfax.

Sfax är ju ingen badort, även om det ligger vid kusten. Jag bodde hemma hos min pojkväns pappa i en lägenhet mitt i centrala Sfax, så någon hotellpool såg jag inte till. I lä på balkongen så värmde solen ganska skönt.

Det föll mig aldrig in att gå utomhus utan att ta min ullkappa med mig, så jag kan inte påstå att det var sommarvarmt.

Hoppas att vädret har blivit varmare de senaste dagarna, så att ni får en härlig tid i Tunisien!

Gammal 2007-04-24, 11:01

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Hej hej!!

Ja, jag var i Tunisien 11-18 april, så jag har nyss kommit hem. Vädret är mycket ostadigt i april och det kan vara tokvarmt ena dagen och svinkallt nästa dag. Vi hade nog bara en dag med riktig värme. Annars så kunde jag gå utan jacka när solen värmde, men inte annars.

Jag kände aldrig på havet, men det var totalt otänkbart att bada. Frågade min kille och han trodde att det var 15-16 grader i havet nu. Kanske är det varmare i hotellpoolen.

Det var ganska så blåsigt när jag var där, plus att det regnade i flera dagar. Hörde att de hade bättre väder i Tunis under tiden jag var där, än vad vi hade nere i Sfax.

Sfax är ju ingen badort, även om det ligger vid kusten. Jag bodde hemma hos min pojkväns pappa i en lägenhet mitt i centrala Sfax, så någon hotellpool såg jag inte till. I lä på balkongen så värmde solen ganska skönt.

Det föll mig aldrig in att gå utomhus utan att ta min ullkappa med mig, så jag kan inte påstå att det var sommarvarmt.

Hoppas att vädret har blivit varmare de senaste dagarna, så att ni får en härlig tid i Tunisien!
Hej!

Tja det verkar ju lite sisådär nu vädermässigt, jag har just tittat på väderleksrapporten, kring 21 grader och varierat sol och moln+ endel regn, men det snöar ju inte ..... än : -). Men det är ju iaf skönt med något helt annorlunda och annat än hemma, det skall bli intressant att komma till Tunisien en helt ny upplevelse, det är bra att det är så pass billigt där, bara det känns oehört bra!!. synd som sagt att vädret inte hänger med. :cry:
Såg du några blommor Sofia eller var ullkappan ivägen :wink:
Vi får väl bada i hotellpoolen då, i brist på varmt hav, men havet kan ju vara vackert att titta på :smt083.
Jaha, som sagt det börjar dra ihop sig, det är faktiskt lite spännande, enda gången jag varit utanför europa var när vi var en sväng till Ceuta, men det var så kort stund, så det var knappt man hann uppfatta var man hade varit. Det var lite otäckt för det var mycket handel med narkotika på gator och i gränder och för en annan som inte är van.., blir det en väldigt obehagligt upplevelse när de kom fram till en för att sälja diverse olika sorter man visste inte var man skulle ta vägen.

Tack för ditt svar, jag tycker ändå att det skall bli kul att åka trots allt... och jag tror att vi kommer att få trevligt, min man tycker inte om att det är för hett, så det här passar nog ganska bra :lol: kanske... ändå :cry:.
Jag återkommer efter hemkomsten!!! to be continued........

Lizzie
:smt006
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 11:09

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Nja, ullkappan satt ju inte över ögonen direkt... Men jag ville poängtera att man inte ska vänta sig sommarvärme och att man nog bör packa därefter.

Jag är inte så blomintresserad, men hibiskusen blommade i alla fall...

Gammal 2007-04-24, 14:46

Standard
Citat:

Nja, ullkappan satt ju inte över ögonen direkt... Men jag ville poängtera att man inte ska vänta sig sommarvärme och att man nog bör packa därefter.

Jag är inte så blomintresserad, men hibiskusen blommade i alla fall...
Hej!

Ja man måste ju packa s.a.s vårligt då. Det kommer att bli roligt att komma bort ett slag och vidga sina vyer. Vår 9åriga tjej tycker också att det skall bli lite roligt,spännande och nytt. Vi har varit bara på badsemestrar förut, så lite annan kultur är välkommet och maten förstås, vi älskar nya och kryddstarka matupplevelser och lamm äter vi gärna alla 3, om det bjuds. Nej nu är det nog bäst att gå och packa, så, so long, jag kommer med en uppföljare när jag kommer hem, och tack än en gång!

Lizzie :smt039
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 15:13

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Grillade lammkotletter hittar ni garanterat! Prova sallade ''slata mechouia'' om ni gillar kryddstarka rätter! Det är en "grillad sallad". Man grillar tomat, grön chilifrukt, lök, vitlök, och sen mixar man med olivolja, tabel (krydda) och kummin. Suuuupergott!! serveras med tonfisk, oliver och ägg och äts med bröd före maten.

Helt underbart gott!

Gammal 2007-04-24, 15:38

Standard
Citat:

Grillade lammkotletter hittar ni garanterat! Prova sallade ''slata mechouia'' om ni gillar kryddstarka rätter! Det är en "grillad sallad". Man grillar tomat, grön chilifrukt, lök, vitlök, och sen mixar man med olivolja, tabel (krydda) och kummin. Suuuupergott!! serveras med tonfisk, oliver och ägg och äts med bröd före maten.

Helt underbart gott!

ÅÅÅÅ, vad gott det låter! Vilken tur att jag har som har dig som guide! men vad skall man dricka till det då? Vi dricker gärna rött, om det finns, har du något förslag?
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 15:57

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jag har inte druckit något vin i Tunisien faktiskt... Jag har provat ölen Celtia som är helt ok! Det ska finnas fina röda viner (ej på mindre restauranger, vill ni dricka vin så fråga innan om de serverar vin) av god kvalitet. Populära röda viner är Vieux Magon, Chateau St Augustin och Sélian, enligt www.tunisia.nu .

Kram, Sofia

Gammal 2007-04-24, 16:21

Standard
Citat:

Jag har inte druckit något vin i Tunisien faktiskt... Jag har provat ölen Celtia som är helt ok! Det ska finnas fina röda viner (ej på mindre restauranger, vill ni dricka vin så fråga innan om de serverar vin) av god kvalitet. Populära röda viner är Vieux Magon, Chateau St Augustin och Sélian, enligt www.tunisia.nu .

Kram, Sofia
En till sak som jag måste fråga,(det blir nog stressigt att packa sen, bara fler och fler frågor dyker upp :lol: ) jag såg att man kunde beställa och äta mixed grill,med olika kontinentala köttsorter på samma tallrik, +stekt lever, som en hel maträtt ,läste det någonstans, har du gjort det någon gång? :roll:
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 16:41

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Mixed grill i Tunisien brukar bestå av en bit lamm, en bit kalvkött samt små nästan svarta korvar "merguez" och de har jag inte gillat, så jag beställer hellre antingen lamm eller kalv. Kycklingfileer kan vara jättestora o goda, beroende på restaurang. Glöm inte att äta brik, en tunisisk förrätt som brukar vara jättegod!

Många röda viner i Tunisien är jättebra, på Magasin General kan du köpa i olika prisklasser, det är ju som sagt inte alla rest. som serverar alkohol, men säkerligen de flesta i PEK, eftersom mest turister är där.

Ha det gott och skriv gärna när du är tillbaks!
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 17:37

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kicki

Mixed grill i Tunisien brukar bestå av en bit lamm, en bit kalvkött samt små nästan svarta korvar "merguez" och de har jag inte gillat, så jag beställer hellre antingen lamm eller kalv. Kycklingfileer kan vara jättestora o goda, beroende på restaurang. Glöm inte att äta brik, en tunisisk förrätt som brukar vara jättegod!

Många röda viner i Tunisien är jättebra, på Magasin General kan du köpa i olika prisklasser, det är ju som sagt inte alla rest. som serverar alkohol, men säkerligen de flesta i PEK, eftersom mest turister är där.

Ha det gott och skriv gärna när du är tillbaks!

Bara en sista fråga, vad heter mixed grill i menyerna på restaurangerna?, så man inte beställer fel, det vore ju tokigt, men å andra sidan överraskande!! :shock: de var nog den sista frågan tror jag, nu måååste jag packa, hörs efter hemkomsten. Tur som sagt att jag har er!!!!

Lizzie
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 21:23

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Du sa det själv- Mixed grill!

Alla turistrestauranger har menyer på flera språk , åtminstone engelska,franska och tyska och ibland något svenskliknande, men man fattar vad det ska vara i alla fall......
Svara med citat

Gammal 2007-04-24, 21:33

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Åhh, jag gillar Merguez jättemycket!!

Men jag tar aldrig mixed grill, för jag gillar inte lever. Smakade det iaf nu när jag var i Tunisien och det smakade ju inte illa... Jag gillar det inte just för att det är lever! *fjantig*

Har för mig att det hette Mixed grill även i franska menyn, eller så var det nåt liknande som gjorde att man förstod. Men i turistorten kan man tom hitta menyn på "skandinaviska".

Gammal 2007-04-24, 21:35

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Föresten, pratade med min pojkvän för nån timme sen och han bor ju iofs i Sfax vilket är ett tjugotal mil från sousse. Han sa att det var regn idag, men att det hade lovats varmt väder väldigt snart. Så ni kan säkert få det toppen om den prognosen stämmer.

Packa lugnt!

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8