|
|

2007-04-16, 15:01
|
|
|
medicin mot "turistmage"
Hej jag och min kille ska åka till tunisien i sommar, och undrar om det finns någon bra medicin man kan ta för att inte bli dålig i magen...
Vad rekommenderas, finns det receptfritt?
tack på förhand/sandra
|
|
|

2007-04-16, 20:15
|
Reg.datum: apr 2007
Rykte: 0
|
"Turistmage"
Det finns receptfria koltabletter på apoteket.
Sen får ni inte glömma att vaccinera er, där ingår vaccin för detta.
Men då bör ni ringa o beställa tid omgående, för att få fullständigt skydd mot tex: hepatit A + B. (gammaglobulin)
Har själv ringt till läkare för att verkligen få bekräftat detta med vaccination o det är att rekommendera.
För mer info om Tunisien kolla www.tunisien.se
|
|
|

2007-04-16, 22:13
|
|
|
Vi har redan kollat upp vaccination mot hepatit a, och ska göra det...
vet du mad tabletterna heter?
|
|
|

2007-04-16, 22:13
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
De bästa magmedicinerna finns på apoteken i Tunisien, de vet vad du behöver och det brukar vara effektivt!
Vill du ha med dig något från Sverige tipsar jag om Dimor, som oxå funkar bra.
Koltabletter brukar inte funka så bra om man blir riktigt dålig. Själv brukar jag klara mig jättebra, tar inte vaccin heller, men det är ju valfritt, det är viktigt att man tänker på att inte ha is i drickat eller dricka väldigt kall dryck som kyler ner magen, inte äta lösglass, och vara försiktig med grönsaker om de inte är kokta om man är känslig. Ofta saknar magen fibrer som man kanske äter mer av hemma i Sverige, det finns tex inte grovt bröd där.
|
|
|

2007-04-18, 18:09
|
|
|
Det i särklass bästa medlet mot "turistmage" är att vaccinera sig med drickvaccinet "Dukoral". Jag och hustrun har vid våra senaste resor till Egypten, Asien och Afrika druckit detta vaccin. Och har bara goda erfarenheter av vaccinet. Det skyddar i första hand mot Kolera men också till enl uppgift 70 % mot "turistmage". Det är receptbelagt men tillhandahålls av vaccianiationsbutikerna, som lämnar ytterligare ypplysningar om vaccinet. Lycka till.
Rolf W
|
|
|

2007-04-19, 11:18
|
Reg.datum: jan 2007
|
Re: medicin mot "turistmage"
Citat:
|
Ursprungligen postat av saaandy
Hej jag och min kille ska åka till tunisien i sommar, och undrar om det finns någon bra medicin man kan ta för att inte bli dålig i magen...
Vad rekommenderas, finns det receptfritt?
tack på förhand/sandra
|
Travello, imodium , dimor , loperamid mm är alla bra tabletter som är effektiva vid turistdiarre. De är alla receptfria. Sen rekommenderar jag en handsprit som heter alcogel. Den finns i små flaskor på apoteket. Ryms bra i en handväska. Den ska ni använda efter toalettbesök och före och efter maten. Det behövs bara några droppar så den är dryg.Vi har precis varit på Isla de Margarita och hade vacciinerat oss med dukoral. Min svägerska blev ändå sjuk och fick hög feber.Vi hade all include med buffemat.Så jag vet inte den är ju mot kolera och det finns nog inte i Tunisien . Jag tror på de receptfria tabletterna , för någon dags turist mage åker man nog på. Det är ju en helt annan bakterieflora. Men med en god hygien så klarar ni säkert er kramisaR Ewa
|
|
|

2007-04-20, 10:38
|
Reg.datum: feb 2006
|
Min rekommendation är Dukoral. Första gången tas två doser, därefter räcker en dos (om man tar den inom fem år). Jag har åkt två ggr med dukoral i magen och en gång utan. Kan säga att jag INTE kommer att åka utan igen...
|

2007-04-20, 14:46
|
|
|
Säger samma, Dukoral fungerar ! Tog två doser före resa till Sydamerika, åt av det mesta som bjöds, hade med "handdesifikationstvål" men använde den typ 1 gång sen bara vanligt vatten, var inte alls överdrivet försiktig utan levde som om jag varit hemma och jag hade inga magbesvär alls. Så nästa resa, dukoral igen! Men jag borstade tänder i och drack endast flaskvatten bör påpekas.
|
|
|

2007-04-27, 15:52
|
|
|
Hur llångt i förväg bör man ta vaccinen twinrax o dukoral? Så att man inte e ute i sista sekunden...
|
|
|

2007-04-27, 16:55
|
|
Vi började med första twinraxsprutan 8 mån före resa....eftersom det var 1 mån mellan första o andra sprutan och sen var det 6 mån imellan till den sista sprutan. Och första dosen ducoral kan man ta ca 1 mån före resa, eftersom det ska vara minst 2 veckor mellan doserna och sista dosen helst ska hinna verka en vecka innan resa. Så sa de i alla fall åt mej på privat läkarstation. Kommer att ta en påfyllnadsdos ducoral för att fortsättningsvis ha skydd. Funderar hårt på att också ta gulafebern vaccin, men tvekar lite, hört lite negativt om biverkningar m.m. Ska ta bättre reda på, bäst att inte lita på hörsägen alltför mycket....
:smt017
|

2007-05-01, 12:50
|
|
|
Var får man tag på dukoral och vad kostar det?
|
|
|

2007-05-01, 13:31
|
|
Dukoral köper man hos en vaccinationscentral. Här i gävle så tog dem 350 kr för dubbel dos. Jag betalade 175 för enkel dos eftersom jag bara behövde en påfyllnadsdos denna gång. Värt varenda krona!
|

2007-05-01, 13:34
|
|
Jag fick ett recept av privat läkare och köpte vaccinet på apotek, det är ett pulver och en vätska som man blandar i ett litet glas vatten och sen dricker, smakar som söt hallonläsk ungefär. Enkelt att ta. Man tar 2 doser med ca 2 v mellanrum. Minns ej exakt vad det kostade men ung. 400 -500 sek för 2 doser. Det var det värt, kommer att ta en påfyllningsdos snart för att behålla skyddet till nästa resa.
|

2007-05-01, 14:15
|
Reg.datum: mar 2007
Rykte: 6
|
Varför göra det så besvärligt???
Doktor BIG rekomenderar en Whiskey morgon och kväll. :roll:
Funkar hur bra som helst & mycke trevligare än allt pillertrillandes :shock:
.
|

2007-05-01, 14:45
|
|
Whiskey fungerar knappeligen mot turistdiarré, sen så kanske inte alla har lust att dricka alkohol heller...
|

2007-05-01, 22:16
|
|
|
Det där med whiskyn skulle bara funka om du drack en liter om dan och det skulle jag inte rekommendera..... :roll:
"Hannibals Hämnd" är en klart starkare armé än vad alkohol rår på och whisky i Tunisien är dyr, så jag tror du går back :lol:
|
|
|

2007-05-12, 21:08
|
Reg.datum: maj 2007
|
Vad tror ni om ägg, är det högrisklivsmedel gällande turistmage? I andra länder när det köpts ägg har dessa stått mitt inne i butiken trots luftvärme på minst 25-30 grader, det kan väl aldrig vara bra? :?: Frågar för att mina föräldrar alltid brukar köpa detta, och nästan alltid blir dåliga. Men de är allätare, så det är svårt att avgöra vad de blivit dåliga av.
Jag har tidigare rest till Bulgarien 2 ggr (varav en för 12 år sen), Turkiet 2 gg och Grekland 1 ggr, alla utan vaccin. Jag har alltid varit den enda i resesällskapet som aldrig blivit sjuk!
Iofs kan detta bero på att jag nästan bara ätit stekt kött med pommes till, då dör väl alla bakterier i tillagningen  ops: :wink:
Men nu måste jag äta nyttigare, tänkte försöka äta mer frukt, bär och sallad, samt fisk och lite andra maträtter, och då ökar nog riskerna också.
Så den här gången är jag faktiskt i valet och kvalet, ska jag vaccinera mig eller ej.... Hmm... :smt017
Det jag funderar på är att ta Havrix och Dukoral. Men så läste jag någonstans att man ska se över polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna, hmm, vet inte ens om jag fått sådana, eller i så fall när :? :smt102
Har inte bestämt mig än...
// ~bf~
|
|
|

2007-05-13, 00:25
|
|
Stelkramp är ju alltid smart att ta! Jag tog stelkrampsvaccin 2004 för jag kom på att jag ju hade vägrat ta det i högstadiet... Inte så jättesmart att ha varit oskyddad i alla de åren, men som tur var så har inte olyckan varit framme.
Jag äter ''allt'' i Tunisien, förutom kranvatten och mat som man ser är dålig. Nu senast så bodde jag hemma hos en tunisisk familj (min pojkväns :-D ) och åt av allt som serverades. Nu köper iofs de bara förstklassiga matvaror, så jag tror inte att de skulle köpa ägg som stått framme i värmen.
På Magasin General så finns säkert ägg från kyl att köpa. Tror inte att jag har kollat speciellt efter ägg, men om den stod framme i värmen så hade jag reagerat.
Mjölken däremot (i alla fall viss mjölk) kan stå framme i värmen när den är oöppnad. Det är väl samma typ av mjölk som vi har i våra små trianglar med mjölk till kaffet.
I Tunisien så finns underbart god fisk! Min favorit är mellou, som jag inte har lyckats hitta i turistorterna. Däremot så har den en helt okej släkting som heter trilia, som man brukar kunna hitta!
|

2007-05-13, 12:11
|
|
|
stelkramp
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sofia
Stelkramp är ju alltid smart att ta! Jag tog stelkrampsvaccin 2004 för jag kom på att jag ju hade vägrat ta det i högstadiet... Inte så jättesmart att ha varit oskyddad i alla de åren, men som tur var så har inte olyckan varit framme.
Jag äter ''allt'' i Tunisien, förutom kranvatten och mat som man ser är dålig. Nu senast så bodde jag hemma hos en tunisisk familj (min pojkväns :-D ) och åt av allt som serverades. Nu köper iofs de bara förstklassiga matvaror, så jag tror inte att de skulle köpa ägg som stått framme i värmen.
På Magasin General så finns säkert ägg från kyl att köpa. Tror inte att jag har kollat speciellt efter ägg, men om den stod framme i värmen så hade jag reagerat.
Mjölken däremot (i alla fall viss mjölk) kan stå framme i värmen när den är oöppnad. Det är väl samma typ av mjölk som vi har i våra små trianglar med mjölk till kaffet.
I Tunisien så finns underbart god fisk! Min favorit är mellou, som jag inte har lyckats hitta i turistorterna. Däremot så har den en helt okej släkting som heter trilia, som man brukar kunna hitta!
|
Jag har också läst att grundskydd måste man ha,även i vardagen i Sverige. Grundskydd difteri/stelkramp/polio. Fick man när man var lite via barnavårdscentralen. Och i skolan. men när fick man sista omgången? Ingen aning! Skyddet räcker ca 30 år tror jag. Så är man över 40 kanske det är dags att förnya skyddet. Men hur vet man när man ska ta och om?
|
|
|

2007-05-13, 12:46
|
Reg.datum: maj 2007
|
Re: stelkramp
Citat:
|
Ursprungligen postat av Marimar
Jag har också läst att grundskydd måste man ha,även i vardagen i Sverige. Grundskydd difteri/stelkramp/polio. Fick man när man var lite via barnavårdscentralen. Och i skolan. men när fick man sista omgången? Ingen aning! Skyddet räcker ca 30 år tror jag. Så är man över 40 kanske det är dags att förnya skyddet. Men hur vet man när man ska ta och om?
|
Vilken tur för mig, jag är bara 26  Tack för informtaionen!
Apropå fisk, i Sverige ska man ju inte äta för mycket för ofta pga tungmetaller eller vad det nu är, finns dte några sådana problem med den tunisiska fisken?
// ~bf~
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|