ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-03-09, 12:03

PS

Standard Sousse i Augusti, Sevärdheter m.m
Ja nu är det så att jag och tjejen ska ner till sousse i Augusti och vill ha all info vi kan tänkas få, bra tips på resturanger, ställen man måste se.

Ska bo på Hotell Marabout, e det bra grejer?

Tacksam för alla tips å ideer som finns!!
Svara med citat

Gammal 2007-03-09, 13:33

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Marabout är ett bra hotell med ett perfekt läge vid stranden,har bott där flera gånger och ska dit i sommar igen.
Du gör ett bra val. Stor trädgård med pool, bra strand med liten servering och en varierad frukostbuffe. När åker du? Jag är själv där en del av augusti, vi kanske ses??

Om du skriver lite mer utförligt vad du är intresserad av att se (är det i Sousse eller Tunisien i allmänhet) och kanske lite mer specifika frågor så är det lättare att svara mer konkret, jag har många tips, men vet inte vad du är intresserad av, men jag svarar gärna igen!
Svara med citat

Gammal 2007-03-09, 21:37

Gästen

Standard
Jag och min partner har också funderingar på Marabout.
Enligt resekatalogen, fritidsresor, är det 2,5km till centrum från hotellet.
Är det bra promenadväg? Restauranger efter vägen? Hur är rummet på hotellet? Var växlar man pengar, går det att göra på hotellet?
Svara med citat

Gammal 2007-03-09, 23:21

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Mitt stående restaurangtips är El Ons! Ligger vid Tej Merhaba center, snett mitt emot hotell Riadh Palms! Funderar själv på att åka till Sfax i april och i så fall så måste jag nog locka med pojkvännen till Sousse och El Ons!

Jag rekommmenderar Saharaturen också, om man är beredd på mååånga timmar i buss! Däremellan så är det måååånga sevärdheter.

Gammal 2007-03-10, 00:27

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Längs hela vägen in till centrum ligger hotell, restauranger och affärer, så Marabout ligger inte alls långt ifrån något.

Rummen på Marabout är lagom för två personer, dubbelsäng, stor byrå/skrivbord m spegel, TV och ett bra badrum med badkar. Ganska bra med garderober (men ta med hängare, det är det ofta ont om).
Balkong med bord och stolar.
Växlingskontoret på hotellet har öppet både ca 9-12 och 16-19, men helger bara på förmiddagen.
Svara med citat

Gammal 2007-03-12, 15:42

HW

Standard
Vad kul att höra lite info om hotell Marabout. Lät ju positivt! Kul att det blir fler nordbor på hotellet i augusti. Jag och min sambo ska åka 1/8-15/8 och bo där. Någon som e där då kanske??

/Helena
Svara med citat

Gammal 2007-03-13, 07:12

Standard
Vi är på Marabout i tre veckor i juli-augusti.
Det brukar vara ganska blandat med nationaliteter där, både svenskar, tyskar och turister från öststaterna.
Jag trivs bra där, det är fräscht och snyggt och ett perfekt läge.
Svara med citat

Gammal 2007-03-13, 22:21

Standard
Vi är bor på Marabout i juni
Svara med citat

Gammal 2007-03-13, 22:57

Rikki

Standard
Bokade för några timmar sedan en resa till Sousse. Jag och flickvännen ska åka ner i två veckor. Bokade hotellet Kaiser, någon som bott som kan berätta lite om standarden och personalen? Förväntar mig inget särskilt då priset var väldigt bra. Men vore ju trevligt om det inte kröp kackerlackor och huset vibrerar av trafiken

Läst en del om Sousse och jag tror att vi kommer att gilla det, inte världens röjjarställe utan passar för en liten fin parsemester. Däremot har jag läst på olika håll att lokalbefolkningen kan vara väldigt "på" tjejer, gäller det även om de har manligt sällskap?

Någon mer som befinner sig i Sousse 8/8 - 22/8 kanske?
Svara med citat

Gammal 2007-03-14, 08:12

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Standard
Hej hej!

Jag har bott på Kaiser! Bodde där i två veckor hösten 2005. Tänkte åka till Sousse i somras också och skulle isåfall ha bott på det hotellet igen.

Det sägs att man bör bo mot poolen, för att inte störas av trafiken. Vi bodde mot poolen, så jag vet inte alls hur störande trafiken var. Däremot så bodde vi nära en dörr till "entrehallen" (våning två, inte själva entren, men området utanför hissen) som slog vansinnigt när nån kom eller gick. Det var lite störande - men å andra sidan så sa vi inte till heller.

Tycker att det är ett jättebra hotell med toppenpersonal! De är absolut inte ''på'' utan gör sitt jobb så att säga.

Visst får man uppmärksamhet från tunisierna, men det gäller oavsett hur man ser ut och oavsett hur ung eller gammal man är!! De vill bara vara snälla, även om man själv kanske uppfattar det som jobbigt. Man får stänga öronen om man inte vill höra.

Personligen så tycker jag inte att det är nåt stort problem.

Mvh, Sofia

Gammal 2007-03-15, 12:44

PS

Standard Sousse i Augusti
Vi är där 8-15 aug, hmm vad vi är intresserade av
Har kollat lite på att åka någon halvdag utanför sousse för att se oss runt lite, har tittat på en kameltur om det är ngt att ha...
Men tips på resturanger och häftiga eller speciella delar av stan man borde se när man är där!
Och om det är något man borde veta om när man åker hemmifrån, vad man beöver ha med sig hemmifrån osv...
Hur är öppettidera i affärerna? Tacksam för alla svar man kan tänkas få! kanske ses i sommmar några av er 8)
Svara med citat

Gammal 2007-03-15, 17:07

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Det är kul att rida kamel och en upplevelse att minnas! En annan lagom halvdagstur är att ta metrotåget till Monastir och titta runt lite.
I Sousse är medinan värt att besöka, massor av gränder med affärer.

Om man gillar historia är museet värt att lägga en timme eller två på.
Från stan går en lång strandpromenad mot hotellen som man kan gå.
Ett besök i Port El Kantaoui en kväll är mysigt, promenera runt hamnen,titta på båtar och i affärer. Det finns många restauranger där, men de flesta är dyrare i än i Sousse.

Restauranger finns hur många som helst i alla prisklasser. Nära Marabout ligger både El Ons,Una Storia och en Westernrestaurang(har inte ätit på den sista, men den ser mysig ut...).
Nära hotell Kaiser ligger Bonaparte som jag varit nöjd med. Inne i stan finns bla Malouf,Bonheur och Les Sportifs som jag brukar gå till åtminstone någon gång varje gång jag är i Sousse.

För förstagångsbesökaren är det jättebra att följa med på resebolagets stadstur som brukar ske dagen efter ankomst, man får lite tips och lär sig hitta bättre. Men handla inte då, för affärsinnehavarna kan vara som hökar när det kommer många turister på en gång, spara det tills du kan gå och titta i lugn o ro.
Svara med citat

Gammal 2007-03-18, 23:11

Jen

Standard Sousse
Hej!

Jag och min pojkvän ska oxå till Sousse i aug. undrar om det är någon som har bott el hört ngt om hotel Salem? Tänkte åka med Detur för första gången är de bra??

Tack på förhand!
/Jen
Svara med citat

Gammal 2007-06-20, 15:36

johanna

Standard sousse
hejsan..jag och min pojkvän ska till tunisien 1 vecka i augusti! vad härligt att höra att det blir fler nordbor och på samma hotell, marabout! jag har aldrig varit i tunisien så det blir en spännande resa, med hopp om att allt bli bra och trevligt! tack för alla tips..kan behövas!=) kanske ses där nere sen..tack och hej!
Svara med citat

Gammal 2007-07-09, 20:49

Standard
bodde en vecka på marabout hotell, kom hem för några dagar sedan, jättebra hotell med otroligt god middagsbuffé (frukosten var ganska dålig dock)(vem orkar gå upp så tidigt ändå liksom?). jag råder er till att inte vistas på hotellet efter kl 21:00 eftersom det är samma hemska underhållningsshow med samma barn, det var den enda anledningen till att jag ville åka hem. Tunisien är ett fantastiskt land med otroliga männsikor, dock så får ni passa er för att bli lurade. själv blev man "lurad" två gånger. Men man msåte vara stenhård för ofta kör lurendrejarna med samma trick "excuse me, what's the time?" stanna inte och snacka med dem!

Hoppas ni får en lika underbar resa som vi fick, jag kommer självklart tillbaka till hotell marabout, sousse och tunisien någon annan gång.

p.s. jag ville vara kvar hela sommaren, bästa resemålet någonsin!
Svara med citat

Gammal 2007-07-09, 23:17

~Bf~

Medlem
~Bf~ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: maj 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous

själv blev man "lurad" två gånger. Men man msåte vara stenhård för ofta kör lurendrejarna med samma trick "excuse me, what's the time?" stanna inte och snacka med dem!
Du skulle inte kunna utveckla dig lite så man vet vad man ska akta sig för?
Svara med citat

Gammal 2007-07-10, 00:46

gästen...

Standard
Bodde på Kaiser mot vägen dock rätt högt upp , så vi stördes ej av trafiken alls då : )) Kan ju vara så att det var för att vi bodde en bit upp : )
Annars är det ett ok hotell för att vara ett ¤¤ klassigt hotell .
Personalen är bra och hjälpsamma då man behöver hjälp : )
Det sitter oftast tunisier i baren de har längst ned ,jämte receptionen för att ta sig en svalkare : ) och "se på alla vackra flickor"som kommer från skandinavien : /
Men man behöver ej vara orolig, de får ej komma in i hotellet , de stoppas om de försöker åka upp osv. OM man ej har bokat rum där så : )
Fast det är ju generellt så i hela Tun.att det är ett hjälpsamt folk : )
Svara med citat

Gammal 2007-07-10, 08:13

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Standard
Jag håller med dig "gäst" ang "underhållningen" på Marabout. Det har varit exakt samma repertoar i flera år, vilket blir tjatigt för oss "återvändare"och den höga ljudvolymen är ganska jobbig, speciellt om man får rum nära scenen.
Det är samma folk där varje kväll och de missar ju mycket annat trevligt som man kan göra!

Marabout är ett toppenhotell, förutom just detta, men tyvärr har det ju blivit vanligt med denna underhållning på de flesta större hotell.

Däremot kan jag inte hålla med om att frukosten skulle vara dålig, det finns många olika sorters bröd, yoghurt, grönsaker, flingor och lite varma rätter, åtminstone om man är där tidigt, vilket jag brukar vara.
Svara med citat

Gammal 2007-07-25, 15:38

Solsökare

Standard
Jag och flickvännen ska också till Sousse i Augusti. Vi ska bo på Marhaba Palace. Någon som känner till det hotellet?
Svara med citat

Gammal 2007-08-16, 19:22

ps

Standard hemmkommen
Nu har vi kommit hem från resan! härnedan kommer lite tips till er som ska ner!

Det var en riktig kulturkrock som alla säger, det tar en eller 2 dagar innan man kommer in i allting, man ska inte skrämma upp sig över försäljare som rycker i en utan var trevliga och visa vad ni vill så är dom skittrevliga! väldigt sosialt folk.
Vi var på kamelturen som anordnades av hotallet (marabout), var kanon och skulle defenetivt rekomendera den till alla! vi var hemma halv ett så det fanns tid att bada å grejja den dagen också!
Sen får man inte missa medinan, var dock bara där en gång, väldigt trångt och mycket folk i rörelse, håll i väskan
Bästa restaurangen vi har på var EL ONS, väldigt bra service och mat, fint om man satt utomhus.
Hotellet var över förväntan! stort poolområde med vattenrutchkanor och lite serveringar runt om kring, 20 meter till vattnet, rummen helt ok och maten bra...
En liten varning bara, se upp med trafiken, folk kör bara på så var extra uppmärksam i början!!
Men skulle rekomendera alla att åka och se tunisien och sousse har mycket bra minnen med mig i resväskan hem
8)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8