|
Maisons des jardains och Restaurangtips
|

2007-02-20, 17:01
|
|
|
Maisons des jardains och Restaurangtips
Hej,
ska åka med Apollo till PEK 3 juni till Maisons des jardains, är det någon som vet något om det hotellet?
Det ska finnas en nöjespark precis där, någon som har varit där och vet hur den är för barn?
Vore bra med några restaurangtips i Sousse eller PEK med god genuin mat.
tack på förhand! :P
|
|
|

2007-02-21, 07:40
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Hotellet ligger vackert mitt i PEKs lilla centrum, så det är nära till det mesta.
Nöjesparken Hannibal Park brukar ha öppet juni-sep och har en hel del grejor passande barn upp till kanske 10-12 år. Man köper lösa biljetter eller häfte, det kostar mellan 1-4 kuponger på de olika grejorna.
En kort bit därifrån finns ett vattenland med vågpool och olika rutschbanor.
Port El Kantaoui är tillrättalagt för turister, så genuin bra tunisisk mat hittar du lättare inne i Sousse, se gärna om det är många tunisier där, då är det populärt!
Bra restauranger i Sousse med både turister och tunisier är bla. El Ons, Malouf,Les Sportifs eller varför inte fiskrestaurangen vid hamnen?
|
|
|

2007-02-21, 10:41
|
|
|
Tack för trevligt svar. Det ska bli så härligt att åka dit och idag när det är -15 grader ute längtar man ännu mera. Ser att det är 20 grader i Sousse.
|
|
|

2007-05-13, 17:56
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Jag har flera specifika frågor jag skulle vilja ställa till folk som faktiskt bott där. Lägger upp dem här så får folk svara när de kommer hem från semestern
Innan jag börjar med de specifika frågorna vill jag bara säga att jag tycker att Apollo har mycket dåligt med foton från hotellet tillgänliga. Två ynka foton finns. Finns det ingen som har varit där eller som ska dit innan oss (12 aug), som kan tänka sig att lägga upp ett par bilder på t ex photobucket eller så, så man får se mer av hotellet? Skulle uppskattas väldigt i så fall. :wink:
1. Är luftkonditioneringen bra?
Vi bodde en ång på ett hotell som sade sig ha luftkonditionering, men den var så dålig att den inte ens kändes som en fis om man stod precis under den. Gjorde absolut ingen nytta. Så nu är vi alltid lite skeptiska när det står luftkonditionering...
2. Är balkongerna/terasserna stora?
Vi är ett sällskap på 7 personer som ska bo i 3 lägenheter, men vi kommer säkerligen försöka samlas varje kväll på någons balkong/terass och spela kort och umgås, något vi älskar att göra. Så därför är vi förstås nyfikna på om det är fysiskt möjligt, eller om det är små pluttbalkonger som finns på en del ställen... I det rum där det ska bo 4 pers har vi bett om markterass, tänkte att det kanske är större chans att vi får plats då. Någon som vet hur det ser ut?
3. Safteybox/Deponering
Det står i hotellbeskrivningen att det finns deponering. Är det då deponering i receptionen, eller är det en sån där safteybox som man har i garderoben i lägenheten? Hoppas på det senare, för det är så smidigt
4. Sängarna
Är de tokhårda, tokmjuka, eller bara lagom på alla sätt och vis? Vi har en del i sällskapet me dlite ryggproblem, så det kan vara bra att ha lite koll på i förväg.
5. Extrabäddarna
Är det någon som har erfarenhet av dem? Tycker det är så varierande kvalitet på sånt på olika hotell, svårt att veta vad man har framför sig. På vissa hotell vi bott på har det varit bäddbara fåtöljer som funkat ok, på andra har det varit riktiga sängar som ställts in. På värsta stället var det någon knepig trälåda av något slag som man skulle dra ut och ha sig, som både var obekväm och trasig. som tur var var det inte jag som skulle ligga i extrabädd på den resan :lol:
6. Poolerna
3 st pooler + barnpool ska finnas enligt katalogen, men det finns bara bilder på en. Hur är poolerna? Stora, små, bra, dåliga?
7. Poolområdet
Finns det gott om solstolar, eller är det "slagsmål" på morgnarna som gäller? Är det förbjudet att ta med sig egen mat och dryck till poolen? Har varit så på ett par ställen vi varit på. Inte bra tycker jag, iaf inte dryck, med tanke på all vätska man bör få i sig per dag. Okej att man inte får ta med sig egen mat, men att förbjuda egna vattenflaskor t ex känns rent av fjantigt... Men självklart vill de väl att man handlar från dem.
8. Köken
Är de välutrustade? Vad saknas, som man kanske ska ta med själv? Osthyvel, burköppnare, smörknivar osv...
Är kylskåpen ok? Stora, små? Finns det frys, eller är det frysfack som gäller? Hoppas det finns en liten riktig frysdel, frysfack fungerar alltid mycket dåligt, vad vi märkt iaf.
Finns det kaffekanna för kokkaffe, eller är det koka i kastrull som gäller? Eller finns det rent av bryggare?
Och så avslutningsvis ett par frågor angående området
9. Shopping och prisläget
Är saker och ting, mat och shopping, mycket dyrare än i centrala Sousse?
Finns det någon stor livsmedelaffär i närheten, eller är det bara små supermarkets? Jag är lite konstig av mig och gillar att jämföra vanliga stora mataffärer som de inhemska handlar i med våra Icaaffärer i motsvarande storlekar.  ops:
10. Internet
Finns det möjlighet till internetuppkoppling i PEK? Inte för att jag tänker hänga framför en dator när jag är där, men ett litet mail eller två kanske jag vill få iväg, som ett instant-vykort :wink:
Ja, det var ungefär vad jag kunde komma på just nu. Guldstjärnor utdelas till alla som orkade läsa allt detta! (jag har svårt att skriva korta inlägg, har jag märkt...  ops: )
Hoppas få ett par svar så småningom!
Kan tillägga att vi ska dit den 12 augusti, och stannar i två veckor. Och jag längtar så jag spricker nästan! :-D
Mvh ~bf~
|
|
|

2007-05-16, 17:50
|
|
|
Vi åker till hotellet i början av juni och jag lovar att gå in och svara på några av dina frågor.
Men om någon har varit där så är vi också jättenyfikna på vad ni tycker. Man kan söka på hotellnamnet på Google men tyvärr får man inte upp så många fler bilder. Jag är också nyfiken på poolerna eftersom vi har barn och de nog hellst badar i poolen. Bilden på Apollos hemsida ser ju lite trist ut. Men vi får snart se, det är 3-4 veckor kvar!
|
|
|

2007-05-17, 19:52
|
|
Det vore jättesnällt, Vera
Du kanske redan hittat de här sidorna, men ändå (och så finns det ju alltid fler som ska till "vårt" hotell :wink: )
http://www.suntours.no/artikkel.php?articleID=48
Här har de lite fler bilder än vad Apollo har på sin sida. Många bilder på 2-rumslgh som verkar vara stora och rymliga med många stolar till vårt stora sällskap! :-D
Bara en poolbild här också dock, och det verkar vara samma pool. Man undrar ju var de andra två håller hus... Enligt informationen står det också att det är deponering i receptionen, trist, jag hade hoppats på ett eget "safe" i garderoben som det brukar vara ibland.
På den sidan får man också reda på att i 2-rumslägenheterna är det inga extrasängar, utan 4 ordinarie sängar. Så det är ju bra
http://www.portelkantaoui.com.tn/english/index.html
Här har hotellet en egen liten sida, om ni klickar på "The Beach and Garden Houses" och sen väljer Garden Houses, så kommer ni till Les Maisons Des Jardins.
Längtar!
//~bf~
|
|
|

2007-05-17, 21:38
|
|
|
Hej!
Vi kom hem för två veckor sedan från Tunisien och PEK och jag kan säga att det var en väldigt trevlig semester! Vi strosade runt i hamnen i PEK och hittade en restaurang som jag kan rekommendera som har god mat, den heter "Les Emirs" den har allt från pasta till Tunisiska genuina specialiteter och även internationell mat, det är bara att välja, miljön är också genuin, och deras service har jag bara gott att säga om. En annan restaurang som Kicki eller Sofia har rekommenderat som vi också var på heter La Daurade. De serverar mest fisk men som alltid finns det alternativ där också. I Sousse finns en restaurang som heter "La Gondol" där serveras Kamelstek, även om det låter segt kan jag försäkra om att de är godare än vad det låter, mört och fint kött inte alls som man kan tro!
Lizzie
|
|
|

2007-05-17, 23:33
|
Reg.datum: feb 2006
|
La Daurade måste vara Kickis tips! Men då kan man lita på att det är finfin mat!
Mitt tips är alltid El Ons! Alltid!  
|

2007-05-18, 12:28
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sofia
La Daurade måste vara Kickis tips! Men då kan man lita på att det är finfin mat!
|
Hej Sofia!
Ja det måste det vara då, :lol: :smt002 El Ons ligger väl precis bredvid La Gondol eller... vi var inte där den här gången, men om vi skulle åka tillbaka, måste man ju ha något att se fram emot!!!! jag är så avundsjuk på de som åker nu, kolla vädret!!! ååå om man ändå kunde dra iväg som igår!
|
|
|

2007-05-18, 13:38
|
Reg.datum: feb 2006
|
Jag vet inte alls var La Gondol ligger... Men i bottenplanet till El Ons så fanns också en restaurang. Vi fick intrycket om att de hörde ihop.
El Ons ligger iaf snett emot Riadh Palms, strax innan Tej Merhaba center. I samma byggnad, men mot ''stan'' till, så finns en bra glassbar.
Jo, jag får väderrapporter dagligen då min kille är där sen 22 feb... Det är ''okej'' väder nu som han säger, runt 30 grader... Ehum, okej, blir nog chockad när han kommer tillbaka till kalla sverige...
|

2007-05-20, 21:53
|
Reg.datum: apr 2006
|
Jag vill minnas att vi provade restaurangen under El Ons för ett par år sedan, det kanske var La Gondole, fast vi gick alrig dit igen för allt som kunde gå fel, gick fel!
Vi var 4 pers och beställde varsin mat o dricka, men en mat kom aldrig, trots att vi sa till flera gånger medan vi andra satt o åt, först fick vi fel drickor också, så det fick de byta ut, sedan ville de ha betalt för 4 mat och tre fler drickor än vad vi beställt, så det fick jag säga till så att de korrigerade det. Det var rörigt vill jag lova!  :?
Det har jag inte upplevt någon annanstans, så i fortsättningen provar jag hellre annan restaurang.
Om man bara vill ha något lättare att äta så finns ett litet ställe med mackor och lite ner snabbmat mellan the Saloon och Tej Marhaba, det hette nåt på S.., de hade stora billiga tonfiskmackor, perfekta som lunch eller om man bara vill ha något snabbt.
|
|
|

2007-05-20, 23:04
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Kicki
Jag vill minnas att vi provade restaurangen under El Ons för ett par år sedan, det kanske var La Gondole, fast vi gick alrig dit igen för allt som kunde gå fel, gick fel!
Vi var 4 pers och beställde varsin mat o dricka, men en mat kom aldrig, trots att vi sa till flera gånger medan vi andra satt o åt, först fick vi fel drickor också, så det fick de byta ut, sedan ville de ha betalt för 4 mat och tre fler drickor än vad vi beställt, så det fick jag säga till så att de korrigerade det. Det var rörigt vill jag lova!  :?
Det har jag inte upplevt någon annanstans, så i fortsättningen provar jag hellre annan restaurang.
Om man bara vill ha något lättare att äta så finns ett litet ställe med mackor och lite ner snabbmat mellan the Saloon och Tej Marhaba, det hette nåt på S.., de hade stora billiga tonfiskmackor, perfekta som lunch eller om man bara vill ha något snabbt.
|
Hej!
Ja det kanske var La Gondol ni var på då, tråkigt,för nu när vi var där stämde allt, ja nästan allt. Jag vet att en trappa upp fanns en restaurang till det måste vara den beryktade EL Ons :lol:
Det enda som var lite knepigt var att kyparen inte hade halvflaskor med vin utan hade hällt över vin från en helflaska, till en överbliven tom halvflaska och kom ut med, men det gick inte jag med på, så han fick vackert bära ut halvflaskan som det f.ö hade runnit vin utanpå och komma in med en oöppnad helflaska. Jag var ju van vid att flaskan öppnades vid bordet, det kunnde ju ha varit vad som helst i den första flaskan. Men resten var utan anmärkning!!! mycket god mat och bra service! :| och jag kommer att gå dit igen!
Kram Lizzie :smt002
|
|
|

2007-05-22, 19:32
|
|
|
|

2007-05-22, 19:43
|
|
Du är en klippa, Vera!
Fast nu verkar det ju onekligen som att det bara finns en pool, då undrar man vad fasen Apollo tänker med när de säger 3 st? :roll: Men poolen ser ju fin ut, iaf.
Tillägg: Hittade systerhotellet (har fått höra att vår reception är i detta hotell) Maisons de la Mer. De har tydligen två pooler, då kanske Apollo menar att man får använda deras två också.
Förlåt om jag tjatar om pooler :lol:
// ~bf~
|
|
|

2007-05-26, 22:04
|
|
|
Shopping
Ni verkar vara beresta på tunisien, själv har jag bokat resa till PEK i Augusti och funderar på vad man kan köpa med sig där ifrån som är bra och speciellt?
Har ni nåra andra tankar om shoppingen så tipsa mig jag vill veta vad jag ska fylla min väska med.
|
|
|

2007-06-11, 13:23
|
|
|
Hej, just hemkommen från Maisons des jardains.
Vi hade det jättebra. Lägenheterna, vi hade tvårums, var fina. Vår balkong låg ut mot musikfontänen. Man kunde sitta på balkongen och titta på folklivet och se fontänen som är huvudattraktionen på kvällarna. Många tuniser själva turistar i PEK och håller till på torget i lägenhetsområdet. Se till när ni får rummet att det inte vetter ut mot tivolit om ni har möjlighet! Det är inte så kul att sitta på balkongen och titta ut mot en tivoli som är lite av en byggarbetsplats plus skrikande barn när de åker karuseller. Tivloit i sig är kul för små barn att besöka. Våra barn, 3 och 6 år var där varje kväll. Man köper ett häfte för 5 eller 10 dinarer (30-60 sek) och så lämnar man biljetten när man vill åka eller hoppa studsmatta.
Sängarna var väldigt hårda, men man vänjer sig. Det var städning 3 gånger så ta med diskmedel och borste för koppar och sånt tar slut innan man får diskat av städerskan. Det var lite sparsmakat med utrustning i köket, vi hade ett kaffefilter, man det är nog lättare att ta med snabbkaffe. Det fanns korkskruv och durkslag + bestick och tallrikar, muggar, glas, kastruller och en stekpanna.
Vi hittade två pooler, varav den ena närmast stranden var stängt för renovering. Kanske öppnar den till högsäsongen jag vet inte.
Den poolen som låg vid Jardains delen var helt okej. En bra barnavdelning som ungarna älskade och en okej pool för vuxna. Det var lite trång för soltolarna. Runt poolen fanns gräsmatta och den blev tyckte vi ganska full. Sista dagen när nya gäster kom innan vi åkte hem fick flera ligga på handduk på gräset. Solstolen är gratis men med madrass till kostar det 1 d, 5.50:- Några avböjde då madrass för att ta stolen gratis, det tycker jag var väldigt snålt så 5 spänn inte är mycket och det är personens jobb att hålla lite koll runt poolen. Så köp stol tycker jag, det har ni råd med!
Det fanns ingen servering vid poolen utan man fick ta med eget dricka, mat etc. Bra men lite krångligt om man ville ta en lätt lunch, då måste man "klä på sig" för att gå till en restaurang, det är ju inte trevligt att vandra i badkläder på stan, tycker jag. Jag kan rekommendera ett creperi som ligger precis när man kommer till fontänområdet på vänster sida. De hade take away pizza och helt perfekta pannkakor (crepes) med socker eller choklad att ta med. Även deras mackor var goda.
Jag får berätta mera sen. Vi hade som sagt en trevlig vecka med okej väder. Lite regn i början och lite kalla kvällar men annars mycket trevligt.
|
|
|

2007-06-11, 16:36
|
|
|
Tänkte svara på några av dina frågor Bf,
1. Är luftkonditioneringen bra?
Nu när vi var där var det inte så varmt, men vi testade den en dag och den funkade perfekt.
2. Är balkongerna/terasserna stora?
Ja, det beror nog på. Vi var 2 vuxna och 2 barn och vår balkong hade kanske rymt ett par vuxna till men inte mer. Markterass såg jag inte i Jardains området. På framsidan är det restauranger och shopping, men på baksidan kanske....men där är det på vissa ställen parkering...nja...kanske fanns det markplan men jag såg ingen. Däremot kunde man se lite större balkonger så kanske har ni tur och får en sån. I rummet bredvid oss bodde en tunisisk familj som flyttade in. Troligtvis deras sommarboende. Så det är inget utpräglat Apollo hotell.
3. Safteybox/Deponering
Vi hade alla kontanter, pass och biljetter på rummet utan någon saftebox. Givetvis inte att rekommendera men det funkade för oss. Safteboxen var i ett litet rum bredvid receptionen. Verkade lite jobbigt då man hela tiden måste be personalen att hjälpa en.
4. Sängarna
Hårda!
5. Extrabäddarna
Vet inte om det våra barn sov i räknas som extrabäddar, men det var riktiga sängar som stod i "vardagsrummet" precis som bilderna på saiten Port el Kantoui som någon tipsat om.
6. Poolerna
Se mitt inlägg tidigare om poolerna. Kan säkert under högsäsong bli jättetrångt.
7. Poolområdet
Se tidigare inlägg.
8. Köken
Frys tittade vi inte ens efter. Däremot ställde vi dricka lite för långt in och det frös och exploderade i kylskåpet...
Kaffe lagas nog bäst med snabbkaffe men vi hade flilter men inget direkt att låta kaffet rinna ner i. Rätt sparsmakat utrustat men dög för oss.
9. Shopping och prisläget
Är saker och ting, mat och shopping, mycket dyrare än i centrala Sousse?
Nej, det tycker inte jag. Kanske är det lite lite billgare på någon restaurang men det är ändå så billigt att för min del spelar det ingen roll.
Frukt däremot var nästan omöjligt att hitta. På Magasin General fanns inget! Jag frågade var tuniserna köpte frukt och tydligen handlar man i Hammam Sousse som ligger mellan PEK och Sousse. Jag tror att de tuniser som är där på semester inte handlar så mycket utan äter på rest.
När jag skulle handla frukt på en supermarket och tog 4 bananer, jordgubbar, 3 apelsiner och 2 persikor fick jag betala 18dinarer nästan 100:-. Det var vår första dag och jag blev så ställd att jag inte kom mig för att säga något, var lite osäker på kurs och sånt. Så det var ju sjukt dyrt. Bananer på strander betalade jag ca 1,5d för. Jag hade sett fram emot att äta massor av god frukt så det var helt klart en besvikelse.
Jag skriver mera sen....
Vera
|
|
|

2007-06-16, 18:01
|
|
Välkommen tillbaka och tack så jättemycket för all info om hotellet!  Lägger in ett par frågor till om det är okej...
Verkar som att kylen åtminstone håller saker kalla.  Det har varit problem för oss vid andra resor att kylarna är så dåliga att sakerna bara blir fesljumma.
Sån safteybox som du pratar om har vi haft en gång tidigare på en resa till Bulgarien. Funkade okej ändå, även om egen safetybox i garderoben är att föredra. Då kan man ju lägga in pengar som man inte behöver just den kvällen, mobiler som man inte vill ha med just då osv, men när det är på det där sättet drar man sig ju för att använda safetyboxen på det viset. Men, men, det är nog ganska säkert ändå, eftersom man måste ha både vår nyckel och personalens för att komma in.
Kaffe kommer vi koka, då går det bra med bara kastrull. Man får ju vara lite primitiv på utlandssemestern :lol:
De andra poolerna som ni hittade, var de vid systerhotellet Maisons de la Mer? Är det så att man som boende på Jardins får nyttja deras faciliteter, dvs bada där som man vill och så? Vore skönt i så fall... Lite mer valmöjligheter. Tror jag läst någonstans också att de har privat strand, kanske får vi nyttja även den?
På tidigare resor har jag stört mig som fasen på att man inte får ta med egen dricka osv till poolen. Detta har givetvis berott på att de haft egna serveringar och vill att man ska handla där. Men nu när jag läser att det inte är så här så lät det nästan lite trist. Det är ju ganska mysigt ändå att kunna äta en lätt lunch vid poolen. Vadå ombytlig? :lol: Nåväl, vi hittar nog några mysiga ställen i närheten
Diskningen är inget problem, vi har en egen diskmaskin med oss. Morsan heter hon  ops:
Läste i Apollos resevillkor o dyl idag, och där stod att om man bor i lägenhetshotell får man försörja sig själv med toapapper o dyl, är det så? Vi bor alltid på lägenhetshotell, men vi har då aldrig köpt eget toapapper :lol:
Jag tyckte mig se på en bild någonstans att det fanns ugn, stämmer det?
Det där creperiet lät ju helt klart intressant, det ska vi absolut testa! :-D
En generell fråga: Hur stort är PEK egentligen? Har man sett allt efter en dag? Eller finns det nog med butiker och restauranger för flera dagars promenader?
Var ni in till Sousse något?
Jag kan tänka mig att vi kommer åka in ganska ofta till Sousse, på kvällarna när man badat färdigt. För att äta middag och bara utforska.
Åh, vad vi längtar! :-D Mindre än 2 månader kvar nu!
Mvh ~bf~
|
|
|

2007-06-18, 15:06
|
|
|
Det fanns ugn, men den använde vi inte.
PEK är inte stort och du gör området på två dagar. Det finns en del som ligger runt Jardains, med fontänen i centrum. Där ligger rest. och lite affärer. Sen är det hamnen som man kan strosa runt i. Det finns sandstränder på båda sidorna om hamnen. I vårt tycke ungefär lika bra.
Så om ni vill utforska så åk till Sousse. Där finns det så klart mycket mera att se. Taxi är billigt och en dag när vi åkte var det fartkontroll med laser så alla Taxi körde extremt långsamt...ha ha.. Endera åker ni till Medinan eller vandrar på strandpromenaden. Huvudgatan går ner från medinan till stranden.
Vi hade svårt att hitta bra restauranger i PEK, de var mycket turistanpassade. Sultan som ligger vid fontänen hade goda kycklingrullar, de finns på framsidan på menyn.
CousCous som också ligger vid fontänen var bra och Les Emirs som ligger i hamnen. Annar var det mest pizza, pasta bolognese och sånt. En del ställde inte ens fram Harissa (eller hur det stavas) eftersom vi var turister.
Det är många tunisier själva som semestrar i PEK. Vet inte var de äter men de kanske tycker att det är exotiskt med pommes och mixed grill. Att inte äta det man äter hemma.
Men våra barn ville inte ha något annat heller så det funkade för oss. Vi åt också på Saloon i Sousse men nja...det var inget för mig. Stora köttbitar i saloon miljö..bättre då att prova Sofias tips om El Ons som inte ligger så långt för Saloon.
|
|
|

2007-06-29, 14:10
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sofia
|
Neeeej gå till gatuköken istället
Hörde nån som sa att Rest. du peuple inne på höger sida längs muren i medinan skulle vara bra, med tunis-käk för låga priser.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|