|
Tunisien Port el Kantaoui
|

2007-01-30, 11:29
|
|
|
Tunisien Port el Kantaoui
Hej!
Jag, och min famlj skall åka till Port el Kantaoui 25:e april och vara borta en vecka. Jag har flera frågor, till de som har varit där, läst eller hört något om detta ställe. Jag har f.ö aldrig varit i Tunisien. Kanske inte alla frågor blir besvarade, men jag gör ett försök ialla fall. Finns där i Port el... genuina tunisiska restauranger eller är det bara turistanpassat?. Hur varmt är det den här tiden på året? Är det varmt i havet så man kan bada? Hur är det med hyrbil över, låt säga, över en dag, (vi reser med Ving). Kan man göra ökenutflykter bara över dagen? Jag tar gärna emot tips av alla de slag.
:smt045
Lizzie
|
|
|

2007-01-30, 14:50
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Jag gillar inte Port el Kantaoui nåt vidare, mer än att det är väldigt vackert där.
Vi gick runt i marinan och där hittade vi inte en enda genuin restaurang, utan bara turistrestauranger. Vi hittade en som ''verkade'' vara en ''tunisisk restaurang'', men det slutade med att vi inte godtog maten och åkte vidare. Briken var inte den vi beställde, lammkotletterna var inte kotletter utan ''skräpbitar'' och pizzan kom med fel fyllning. Det var så mkt fel det gick mao, så killen fick ta en diskussion med servitören som kallade dit ''chefen''. Pinsamt, men vi kunde helt enkelt inte äta den mat vi fick! (Min kille är från tunisien, så diskussionen klarade han ju galant, men det är ju ändå lite pinsamt.)
Förhoppningsvis finns väl andra restauranger än dem i marinan, så kanske kan ni hitta nåt genuint där?
Slutet av april är ''innan säsong'' och man ska nog inte räkna med att det går att bada i havet. Nu är ju vädret lite upp och ner, och det har varit över 20 grader i tunisien redan nu i januari, så man vet ju aldrig! Men ''normalt'' så ska det inte gå att bada då.
Hyrbil är dyrt, och enligt en kompis (jag kollade inte) så har man inte plåtskadeförsäkring och att få plåtskador på bilen är mer en garanti än ett undantag. Trafiken i Tunisien är inte att leka med, så jag skulle inte rekommendera hyrbil. Åk taxi, eller för längre sträckor, louage eller tåg.
Tror inte att man tar sig till Sahara tur och retur över en dag. Även tvådagarsturerna innebär bussåkande i princip hela dagarna, och stoppen är ganska korta. Kanske går det dagsturer från Djerba, men knappast från Sousse.
Missa inte flera turer till Sousse, även om ni bor i Port el Kantaoui. Shoppingen är billigare och maten är både godare och billigare!
|

2007-01-30, 15:17
|
Reg.datum: apr 2006
|
Om du bara är en vecka i Tunisien och vill göra lite egna utflykter så skulle jag rekommendera dig att ta tåget till Tunis, det är billigt och Tunis medina är stor med hur många affärer som helst. Från Tunis kan du ta pendeltåg ut till Kartago om du är intresserad av historia.
En kortare utflykt är att ta metrón till Monastir som inte är så långt från Sousse.
Från PEK kan man ta taxi till Hergla som är en liten fiskeby där du ser mer av "det riktiga" Tunisien.
Trots att det inte är högsäsong så är trafiken ändå intensiv och hetsig, så vare sig bil eller cykel är lämpligt att ge sig ut med!
Vägarna är heller inte av samma standard som vi är vana vid, det tar lång tid att köra ända ner till södern, så det hinner du inte på en dag.
|
|
|

2007-01-30, 15:58
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sofia
Jag gillar inte Port el Kantaoui nåt vidare, mer än att det är väldigt vackert där.
Vi gick runt i marinan och där hittade vi inte en enda genuin restaurang, utan bara turistrestauranger. Vi hittade en som ''verkade'' vara en ''tunisisk restaurang'', men det slutade med att vi inte godtog maten och åkte vidare. Briken var inte den vi beställde, lammkotletterna var inte kotletter utan ''skräpbitar'' och pizzan kom med fel fyllning. Det var så mkt fel det gick mao, så killen fick ta en diskussion med servitören som kallade dit ''chefen''. Pinsamt, men vi kunde helt enkelt inte äta den mat vi fick! (Min kille är från tunisien, så diskussionen klarade han ju galant, men det är ju ändå lite pinsamt.)
Förhoppningsvis finns väl andra restauranger än dem i marinan, så kanske kan ni hitta nåt genuint där?
Slutet av april är ''innan säsong'' och man ska nog inte räkna med att det går att bada i havet. Nu är ju vädret lite upp och ner, och det har varit över 20 grader i tunisien redan nu i januari, så man vet ju aldrig! Men ''normalt'' så ska det inte gå att bada då.
Hyrbil är dyrt, och enligt en kompis (jag kollade inte) så har man inte plåtskadeförsäkring och att få plåtskador på bilen är mer en garanti än ett undantag. Trafiken i Tunisien är inte att leka med, så jag skulle inte rekommendera hyrbil. Åk taxi, eller för längre sträckor, louage eller tåg.
Tror inte att man tar sig till Sahara tur och retur över en dag. Även tvådagarsturerna innebär bussåkande i princip hela dagarna, och stoppen är ganska korta. Kanske går det dagsturer från Djerba, men knappast från Sousse.
Missa inte flera turer till Sousse, även om ni bor i Port el Kantaoui. Shoppingen är billigare och maten är både godare och billigare! 
|
Hej Sofia!
Tack så mycket för dina svar! Jag hade faktiskt siktat in mig på att bo i Sousse från allra första början, på hotell Kaiser, just därför att det bara var att gå ut på byn, som fanns utanför dörren. Men när jag bokade resan fick jag tips om ett annat billigare hotell i Port el... Vincci el Kantaoui heter det. (Har du hört något om hur det är att bo på det hotellet?,) och tänkte väl inte på att det var ett så turistit ställe. Jag undrar också nu angående ökenuflykten, den som är två dagar. Är det värt att följa med på den, om det nu blir så pass många som anmäler sig, vill säga, när man bara skall stanna en vecka. :?
|
|
|

2007-01-30, 16:55
|
|
Jag tycker att ökenturen är helt fantastisk! Jag åkte med apollo och har skrivit om min resa här: http://www.cous-cous.se/tunisien/textsahara.shtml
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra om jag bara åkte i en vecka. Då skulle jag nog ta ökenturen ''nästa gång''. Men, om man bara har tänkt sig att åka till Tunisien en gång i livet, så tycker jag inte att man ska missa ökenturen (observera att man bör vara förberedd på att det är MYCKET bussåkande).
Jag känner inte till det hotell som du ska bo på, men däremot så bodde jag på Kaiser när jag var i Sousse! Det är ett hotell som jag verkligen kommer att återvända till! Åkte med Detur, och vet att Fritidsresor också erbjuder Kaiser, men till ett högre pris.
Port el Kantaoui kan säkert vara bra! Speciellt om man är ute efter sol och bad! Jag gillar Sousse för att det är en storstad, men bra shopping, bra stränder, bra restauranger och mycket liv och rörelse - samtidigt som det inte är några problem att hitta lugn och ro!
Jag kan också rekommendera en tur till Monastir! Gå till marinan, och medinan! Medinan är betydligt mindre än den i Sousse, men har allt man behöver och det är betydligt lugnare där.
|

2007-01-30, 17:41
|
|
|
Citat:
|
Jag tycker att ökenturen är helt fantastisk! Jag åkte med apollo och har skrivit om min resa här: http://www.cous-cous.se/tunisien/textsahara.shtml
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra om jag bara åkte i en vecka. Då skulle jag nog ta ökenturen ''nästa gång''. Men, om man bara har tänkt sig att åka till Tunisien en gång i livet, så tycker jag inte att man ska missa ökenturen (observera att man bör vara förberedd på att det är MYCKET bussåkande).
Jag känner inte till det hotell som du ska bo på, men däremot så bodde jag på Kaiser när jag var i Sousse! Det är ett hotell som jag verkligen kommer att återvända till! Åkte med Detur, och vet att Fritidsresor också erbjuder Kaiser, men till ett högre pris.
Port el Kantaoui kan säkert vara bra! Speciellt om man är ute efter sol och bad! Jag gillar Sousse för att det är en storstad, men bra shopping, bra stränder, bra restauranger och mycket liv och rörelse - samtidigt som det inte är några problem att hitta lugn och ro!
Jag kan också rekommendera en tur till Monastir! Gå till marinan, och medinan! Medinan är betydligt mindre än den i Sousse, men har allt man behöver och det är betydligt lugnare där. 
|
Hej igen!
Ja, vädret verkar ju lovande så här långt ialla fall. Man vill inte att det skall vara FÖR varm, så 25 grader är väl ganska lagom, så sol och bad skulle ju vara skönt. Men samtidigt så börjar den här resan kännas mer som något att se fram emot av en annan anledning ,nämligen något helt nytt och annorlunda, inte det gamla vanliga med bara sol och badsemester. Jag vet inte om vi kommer att återvända till Tunisien, så man kanske får göra det man tycker är mest givande och nytt. Därför är det så bra med tips, så man inte hoppar i s.a.s galen tunna. Man vet ju nada.
:lol:
Är det gesvint att ta taxi från Port el.. till Sousse eller för all del till Tunis också, och vad kostar det? och vad skulle det kosta ungefär, om man vill ha en taxi en halv dag t ex?
Nu till en annan sak.
När man tittar på foton på nätet så ser det ganska kalt ut med blommor och grönt i Sousse och Port el..jämfört med Hammamet. Är det så?
Många frågor har jag :lol:
Tack på förhand
|
|
|

2007-01-30, 18:06
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Kicki
Om du bara är en vecka i Tunisien och vill göra lite egna utflykter så skulle jag rekommendera dig att ta tåget till Tunis, det är billigt och Tunis medina är stor med hur många affärer som helst. Från Tunis kan du ta pendeltåg ut till Kartago om du är intresserad av historia.
En kortare utflykt är att ta metrón till Monastir som inte är så långt från Sousse.
Från PEK kan man ta taxi till Hergla som är en liten fiskeby där du ser mer av "det riktiga" Tunisien.
Trots att det inte är högsäsong så är trafiken ändå intensiv och hetsig, så vare sig bil eller cykel är lämpligt att ge sig ut med!
Vägarna är heller inte av samma standard som vi är vana vid, det tar lång tid att köra ända ner till södern, så det hinner du inte på en dag.
|
Hej Kicki!
Tack för svaret  jag blev så glad när jag såg "riktiga Tunisien". Vi får se om vi åker dit, till Hergla, jag skulle tro det  . Det kan vara skönt att bara strosa omkring och koppla av och verkligen se Tunisien på "riktigt".
Tack för tipset! Lite lagom ansträngande utflykt :wink:
Hyra bil verkar inte vara något, om nu taxi är ett bättre alternativ alt buss,tåg. Vi brukar hyra bil i spanien, där är det också ofta är hetsigt och framförallt knepigt, de kör som... behöver jag säga mer. Jag vet inte om det är jämförbart med Tunisien :roll:
MVH
Lizzie
|
|
|

2007-01-31, 12:11
|
|
Jag har inte åkt taxi mellan Sousse o Port el Kantaoui (men det har säkert kicki gjort  ), så jag kan tyvärr inte svara på det. Jag har för mig att jag har hört summor om ca 5tnd (ca 30kr). Vi hade hyrbil när vi var i Sousse (men min kille är tunisier och van vid trafiken där).
Även om det är 25grader dagtid då och då nu, så kan det vara så att vintern är försenad, eller så kommer den inte kraftigare än så här.  Men nätterna är kalla och vattnet håller inte mer än runt 14 grader. Så vi får hoppas att det blir betydligt varmare än så här!
I Tunisien så åker man taxi inom stadsgränserna, och man åker med taxameter. Ska man åka längre sträckor så är det Louage som gäller (långfärdstaxi) alternativt tåg eller buss.
Jag har inte rest så himla mkt med såna färdmedel. Louage bara mellan Sousse och Monastir och det gick nånstans mellan 1 och 2 tnd.
Angående blommorna så beror det nog lite på vilken årstid man reser. Jag tycker nog att det var rätt mkt blommor även i Sousse, trots att vi var där i september. Svårt att avgöra om det var mer eller mindre blommor och grönska i Sousse än i Hammamet.
|

2007-01-31, 12:28
|
|
Taxi mellan Sousse och PEK för ca 5 dinarer är ett ganska rimligt pris, det varierar ju lite beroende på hur långt man åker exakt, men det är ett riktpris i alla fall.
På våren och försommaren är det mycket blommor och grönt i Sousse, men allt eftersom värmen tilltar så blir allt mer bränt och visset, det är mest i hotellträdgårdar som blommor klarar sig eftersom de vattnar där, men att det skulle vara grönare i Hammamet tror jag inte riktigt.
|
|
|

2007-01-31, 15:24
|
|
|
Citat:
|
Jag har inte åkt taxi mellan Sousse o Port el Kantaoui (men det har säkert kicki gjort  ), så jag kan tyvärr inte svara på det. Jag har för mig att jag har hört summor om ca 5tnd (ca 30kr). Vi hade hyrbil när vi var i Sousse (men min kille är tunisier och van vid trafiken där).
Även om det är 25grader dagtid då och då nu, så kan det vara så att vintern är försenad, eller så kommer den inte kraftigare än så här.  Men nätterna är kalla och vattnet håller inte mer än runt 14 grader. Så vi får hoppas att det blir betydligt varmare än så här!
I Tunisien så åker man taxi inom stadsgränserna, och man åker med taxameter. Ska man åka längre sträckor så är det Louage som gäller (långfärdstaxi) alternativt tåg eller buss.
Jag har inte rest så himla mkt med såna färdmedel. Louage bara mellan Sousse och Monastir och det gick nånstans mellan 1 och 2 tnd.
Angående blommorna så beror det nog lite på vilken årstid man reser. Jag tycker nog att det var rätt mkt blommor även i Sousse, trots att vi var där i september. Svårt att avgöra om det var mer eller mindre blommor och grönska i Sousse än i Hammamet. 
|
Hej!
Det låter väldigt bra, då får det bli taxi då  låter som ett utmärkt alternativ till hyrbil, inte behöver man bli barskrapad heller, och så kommer man till stället direkt, va bra!  . Vad värmen beträffar så är vi nöjda om det är varmare där, än hemma. Vid den här tiden brukar det ju vara kallt, för det mesta, kring valborg, och man är nog ganska trött och less på allt annat vid den här tiden också, så lite miljöombyte och nya intryck, gör nog susen även om det inte är stekande hett. Om man kan bada i poolen vid hotellet, är det också ok, det med  .
Förresten finns det snäckor att plocka vid stranden? vår tjej tycker nämligen att det är hur roligt som helst att plocka och ta med sig hem. En annan fråga, som har dykt upp under tiden är, kan man ta ut pengar på bankomat ( är med i Swedbank)i Port el... eller måste man ta med sig kontanter och växla på plats?
Mina frågor tycks alldrig ta slut, sorry, :?
MVH
Lizzie
|
|
|

2007-01-31, 15:32
|
|
Hmm... jag har faktiskt inte tänkt på om det finns snäckor eller inte. Men, det borde det ju göra...
Jodå, man kan ta ut pengar i ''bankomater'' med visakort (eller liknande). Jag brukar ta med mig lite kontanter (svenska) och växla på flygplatsen eller hotellet, och sen tar jag ut resten med visakortet.
Bra att tänka på är att man endast får växla tillbaka 30% av det man tagit ut, så det är bättre att ta ut lite i taget istället för allt på en gång. Spar växlingskvitton om återväxling skulle bli aktuellt (tror att det är sämre kurs då, så växla helst inte tillbaka).
Kör på med alla frågor du har! Verkar som att det är jag och Kicki som är flitigast på att svara här, men vi får hjälpas åt med svaren så gott vi kan!
|

2007-01-31, 15:47
|
|
Nej, det är mer eller mindre "snäckfritt" åtminstone på stranden i Sousse! Familjemedlemmarna brukar roa sig med att använda cyklop i vattenbrynet och leta, men "skörden" är mager, kanske några enstaka. Det är också ganska ovanligt med stenar där.
Jag har samma bank och avgiften ligger på ca 35:- per uttag i automat, så det gör jag inte så ofta, jag tar med kontanter och hyr box på hotellet för det mesta. Kursen i banker och hotell är samma, däremot sämre om man går till ex.biluthyrningar som också växlar, de kör med lite egen kurs.....
Växlingskvittona är bra att spara, de växlar inte tillbaka annars, och du får ju inte ta ut dinarer ur landet heller, däremot kan det hända att du får euro istället för sek tillbaka, det beror lite på vad de har inne just då, du kan ju bara göra det på flygplatsen.
Jajamen,Sofia, vi hjälps åt!
|
|
|

2007-01-31, 15:52
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Kicki
Taxi mellan Sousse och PEK för ca 5 dinarer är ett ganska rimligt pris, det varierar ju lite beroende på hur långt man åker exakt, men det är ett riktpris i alla fall.
På våren och försommaren är det mycket blommor och grönt i Sousse, men allt eftersom värmen tilltar så blir allt mer bränt och visset, det är mest i hotellträdgårdar som blommor klarar sig eftersom de vattnar där, men att det skulle vara grönare i Hammamet tror jag inte riktigt.
|
Hej Kicki!
Det verkar som om vi valt rätt tid att åka, då det är mest vackert med grönskan och blommorna. Som jag skrev till Sofia så verkar taxi vara det bästa alternativet, tack så mycket för tipsen. Man får en liten aning om vad det handlar om! det är guld värt! :P .
Lizzie
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|