|
Hotell Houria Palace, Sousse, Port El Kal
|

2007-01-27, 21:26
|
|
|
Hotell Houria Palace, Sousse, Port El Kal
Hej allesammans
Jag och min familj ska resa till tunisien den 8 juni och vara borta 1 vecka.
Så jag undrar lite om det finns någon som har varit på hotell Houria Palace som kanske kan berätta lite om det. Har inte lyckats skrapa fram någon speciell information om det bara att det är 4-stjärnigt och ligger 300 meter ifrån stranden osv osv. Eftersom det verkar som bara Detur har detta hotell i deras utbud så är jag lite nyfiken, brukar vanligtvis resa med Apollo eller Fritidsresor.
Sen uppskattas även all info om restauranger, butiker, sevärdheter, hur folk är i Tunisien och hur man ska klä sig som kvinna för att ge ett gott intryck på människorna där  (min sambo är lite orolig över detta)
Och självklart vad man ska undvika eller se upp för :shock:
Ser verkligen fram emot denna resa och tacksam för alla svar
Mvh Nikke mé familjen
|
|
|

2007-01-29, 13:37
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Personligen gillar jag inte Port el Kantaoui så mkt. Visst, det är vackert och så, men alldeles för turistanpassat för min smak! Missa inte ett eller flera besök till själva Sousse.
Jag känner inte alls till det hotellet (känner inte till något hotell i Port el Kantaoui då jag bara varit där på ''dagsutflykt'').
Vanlig klädsel går hur bra som helst! Bikini på stranden (inte i stan, men så klär man sig ju inte här hemma heller). Lämna den kortaste kjolen och det mest urringade linnet hemma den eller de dagar ni ska gå i medinan.
Uppfattningen om folket är att det är ett väldigt trevligt folk generellt, och alla försöker att hjälpa till om man vill ha hjälp.
Skräms inte av mina ord om Port el Kantaoui. Naturligtvis så finns det många som föredrar det före själva Sousse (Port el Kantaoui hör till Sousse), men jag skulle alltid välja Sousse före Port el Kantaoui just för att jag är ute efter det genuint tunisiska.
|

2007-01-29, 17:55
|
|
|
Tack Sofia!
Hotellet verkar bra av det jag kunnat se och läsa om det på deras hemsida.
Men eftersom vi är där för första gången så valde vi Port El Kan...just för att vi är förstagångsresenärer
Vi kommer defenitivt att åka till Sousse för att söka upp en tunisisk restaurang/er, precis som du säger man vill ju uppleva det tunisiska köket, inte det västerländska eller vad det nu kallas :-D
Klädinfon du gav oss lungande ner min sambo hjärtligt tack, nu har hon fått lite mer kunskap om hur man borde gå klä sig på och utanför stranden (i tunisien) ska väl tilläggas annars brukar hon nog gilla att strosa runt i urringat.
Än en gån så ska du ha tusen tack för ditt svar!
Jag är helt övertygad om att vi kommer få en utomordentlig semester där
Glömde fråga lite om priser oxå känner du för att lägga in en tråd om det så skulle vi vara tacksamma (hoppas på att ca 2 - 3000 kr borde räcka för 3 pers 1 vecka)
Tack på förhand mvh Nikke 8)
|
|
|

2007-01-29, 19:07
|
|
Jag är en stoooor slösa och älskar att shoppa skor och väskor i Tunisien, så jag spenderar iaf 5000 på två veckor gissar jag. Det går helt klart att klara sig på mindre! En tunisisk genomsnittslön ligger på ca 2500-3000 kr per månad. (Vissa tjänar mindre och vissa myyyyycket mer än så, men för normalarbetaren så ligger den däromkring har jag fått veta.)
Jag undviker restauranger som dem i Port el Kantaoui. Jag gillar inte maten och inte priserna heller.  Det är dyrare där - för (enligt mig) sämre mat.
Min favoritrestaurang heter El Ons och ligger vid Tej Merhaba Center i Sousse. Betalade ca 10-12 dinar för en fisk- eller kötträtt (ca 60-72kr). Om man går på mindre, tunisiska restauranger (där ingen alkohol serveras och som ser lite mindre trevliga ut, men jag lovar, skenet bedrar), så får man en köttbit för ca 4-6 dinar (24-36 kr).
Man kan helt klart gå i urringat! Sousseborna är vana vid turister! Om man åker ut på landsbygden så kanske man bör täcka sig lite mer (top med liten ärm istället för tunna axelband), men det är absolut inte så att man måste gå heltäckt.
|

2007-01-30, 07:58
|
Reg.datum: apr 2006
|
Matkostnaderna är oftast inte det som gör att budgeten springer iväg, utan precis som Sofia skrev, det är shoppingen.......
Om ni är tre personer så klarar ni er bra med 3000 vad gäller lunch o middag, men det är ju ofta alla småutgifter som gör att det drar iväg, solstolar,taxi, dricka (är det varmt så dricker man vatten mest hela tiden), glass och vad man nu hittar på. Det finns många mysiga affärer och även om man inte är ute efter något speciellt så brukar man komma hem med en massa saker man inte hade en aning om att man "behövde"....
Så för att inte behöva känna att ni måste snåla så skulle jag rekommendera att ta med mer, det går ju alltid att ta hem dem igen :lol:
En annan bra liten restaurang är Les Sportifs på Av.Bourguiba inne i Sousse, ganska enkel men god mat till rimligt pris, samt Malouf på Place Farhat Hached ("torget " mitt i centrum)
Trevlig resa!
|
|
|

2007-02-03, 12:54
|
|
|
Hjärtliga tack Sofia & Kicki :D
Eran information om tunisien kommer hjälpa oss att lyckas uppleva en superbra semester tusen tack
Verkar inte vara så dyrt om man jämför med tex. grekland och turkiet
Ett plus är ju helt klart att ni rekommenderar olika restauranger som vi definitivt kommer att lägga på minnet för ett besök när vi väl är där :-D
Mvh Nikke :-D
|
|
|

2007-02-03, 13:13
|
|
Jag gillade också hotellrestaurangen i gatuplan vid Kaiser, men det kanske inte blir att ni går till Kaiser när ni bor på ett annat (bättre) hotell!
|

2007-02-27, 23:18
|
|
|
Jag ska till det hotellet nu i april med min familj. Hur är det? Någon som vet något, har några bra tips, aktiviteter, restauranger mm?
Tacksam för svar
// Jonny
|
|
|

2008-02-28, 21:41
|
|
|
Hotell i Sousse
Sitter o kollar i Deturs katalog och har aldrig varit i Tunisien. Vi skall åka slutet av Maj och undrar om nån vet hur det är då i Tunisien? Väljer mellan Houria Palace, Hotell Salem, Hotell Royal Salem, Vincci El Kantaoui Center eller Tej Marhaba (men det ligger ju inte vid stranden) och vi kan inte bestämma oss, vet någon vilket som är mest prisvärt, vill helst bo vid stranden.
Tack på Förhand, M o T
|
|
|

2008-02-29, 16:03
|
|
|
hej
det är bara att blunda hotel är suveränt bra badhus inne och ute stranden ligger 200 meter port el kantaoui ligger 5minuter stranden och vattnet är också bra. trevlig resa yassin
|
|
|

2008-02-29, 16:07
|
|
|
hej
hotel houria palace det är bara att blunda hotel är suveränt bra badhus inne och ute stranden ligger 200 meter port el kantaoui ligger 5minuter stranden och vattnet är också bra. trevlig resa yassin yassin_puss@hotmail.com
|
|
|

2008-03-01, 21:37
|
Reg.datum: apr 2006
|
Från Tej Marhaba går det snabbt att ta sig till stranden i Sousse, bara att gå genom trädgården och över en väg. Houria i PEK ligger lite längre ifrån stranden, och precis vid den högtrafikerade vägen.
Port El Kantaoui är fint, men känns en aning som ett turistkollo, just är ligger bara hotell och restauranger medan det i Sousse är mer blandat mellan hotell,bostäder,restauranger och affärer.
Tej Marhaba är ett stort hotell, det är nära många bra restauranger och inte längre från Sousse centrum än att man kan gå dit. I anslutning till hotellet finns också ett stort shoppingcenter med affärer,restauranger, en engelsk pub och ett disco.
|
|
|

2008-03-02, 00:51
|
Reg.datum: maj 2007
Rykte: 0
|
Hotell....
Hej!
Ja jag säger som Kicki och Sofia, Port el är fint men väldigt turistigt. Vi var i Tunisien förra året i månadskiftet April/Maj och vi bodde på Vincci el Kantaoui center och det var väääldigt stort hotell med hur mycket som helst att välja på från restaurangväg till pool innomhus. Men som sagt det blev också dyrare. En restaurang i Sousse jag kan rekommendera är La Gondol, och den ligger på andra sidan gatan från Tej Merhaba center sett. El Ons ligger en trappa upp och en av restaurangerna som ligger på bottenplanet är La gondol, den hade väldigt gott kamelkött bl.a. Likaså om ni åker eller bor i PEK kan jag rekommendera en restaurang som heter Les Emirs, det är en mycket trevlig restaurang med mycket god och förhållandevis billig mat. Chakakväll eller beduinsk afton (beror på vilket bolag ni åker med de benämner utflykten olika) kan jag varm vurma för, det var mycket trevligt och festligt, god mat och dryck, och hejdlöst mycket dans och musik. Och så Medinan i Sousse förståss, det finns inget ställe på denna jord som har så mycket att erbjuda på en och samma plats. Från kryddor till levande sköldpaddor. Eller vad sägs om en kopp myntate mitt i vimlet, eller kanske ett glas färskpressad juice i gassande sol. Sedan åkte vi på en tvådagarsutflykt till Sahara, det var mycket bussåkande men mycket sevärt på vägen, en verklig upplevelse som jag kommer att ha med mig länge. Hoppas att ni får en trevlig semester i Tunisien
Lizzie
Senast redigerad av Lizzie den 2008-03-02 klockan 00:56.
|
|
|

2008-03-03, 09:32
|
|
|
"Nikke"...måste hålla med om förre inläggare att Kantaoui är ett turistkomplex som är enbart uppbyggt för turister...
Därav priser på allt,mat,rest.mm.
Och maten ni kommer att äta i KAntaoui är så turistanpassad så det smakar inte "Tunisien"
Visst är Kantaoui fit och brukar själv då jag vill ha lite lummande och strosande åka dit över dagen,men faller inte i min smak direkt..
Föredrar Sousse framför Kantaoui..
MEn det är ju en smaksak det där,vissa är ute efter enbart sol och bad,andra efter att "smaka"på landet i sig : )
Ang.restauranger så kan jag rekomendera en riktig tunisisk rest.på vägen ellan Kantaoui-Sousse.Till vä.om er direkt efter Cleopatra,ett hotell,då ni sitter i taxin emot Sousse,så säg till taxin att stanna vid Cleopatra,så fortsätter ni ca 50-100 m.på samma sida som taxin åkt på,så kommer ni att se en liten rest.med träbänkar/bord (om de ej bytt ut)där tunisier sitter och äter...
Prova den! BIlligt och bra mat där man får en smak av "det riktigt tunisen"
Där relativt få turister äter..
Tyvärr namnet på denna minns jag ej,därav vägbeskrivningen dit : 
Sedan kan man prova en liten liten rest.som ligger efter Sousserecidance(hotell i Sousse)
Man går mot Medinan,förbi Recidance tar till hö.direkt efter,där ligger en liten liten rest.men tror det var 2 bord eller liknande...utanför,inne 2st.
Där äter bara tunisier,lite av ett"takeaway"ställe för en tunisier,men de äta där med...
Vad sägs om hel kyckling med pommes,div.dopp som harissa,majonäs,mm.för en kostnad av ca 15kr-18 kr.för 2 personer : ) ?
Det kallar jag billig mat som man äter till ett pris som en tunisier äter själv..
BAra man vågar ta sig lite runt och inte avskräcks från att det inga turister finns så kommer man långt i att se och "smaka" på landet i sig...
Så våga prova : ))
Hoppas ni får ne bra resa till Tun. och att ni ska trivas som fiksen i vattnet !!
|
|
|

2008-03-05, 17:54
|
|
|
Hej!
Tunisien i början på maj?
Är det varmt då? Undrar även om någon vet hur det är med alkohol där, eftersom det är ett muslimskt land?
Vi tänkte åka till hotell occidental allegro sofiane någon som känner till något om det?
Tack på förhand!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|