ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-01-14, 17:36

Gäst

Standard Sousse
Hej!
Jag och min sambo funderar på att åka till Sousse den 6-10 juni.
Planerar att bo på hotell Marabout. Någon som har erfarenheter av det?
Har hotellet ett bra läge? standard? osv.
Hur är priserna i Sousse vad gäller exempelvis lunch och middag?
Finns det några utflykter som rekommenderas?
Tacksam för svar!
Svara med citat

Gammal 2007-01-14, 17:51

gäst

Standard
skrev fel ovan, 6-20 juni ska det vara.
Svara med citat

Gammal 2007-01-23, 13:40

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Jag har bott på Marabout flera gånger de senaste åren, det är bra hotell i mellanklass.
Rummen är lagom för två pers. Underbar trädgård med egen utgång till stranden.
Jag har bara ätit frukost på hotellet, det fanns stort utbud av varm o kall mat. Hotellmat i övrigt är oftast mindre bra, hitta hellre mysiga restauranger, det är ofta billigt och det finns många bra i närheten, bl.a Una Storia och El Ons, plus flera bra "macka-pizza"-ställen om man inte vill ha hel middag.
Det finns även en snack-bar i trädgården med enklare rätter.

Det finns TV på rummen och man kan hyra kylskåp. Den största delen av hotellet har 5 vån. Vad som ev kan vara störande är kvällsmusik från scenen om man bor nära.

Man kan spela tennis, bordtennis och i somras var det gratis vattengympa i poolen. Hotellet har även inomhuspool.
Gym och massage finns för ganska billig kostnad.
Balkongerna var fullt tillräckliga (men ta gärna med eller köp tvättlina o nypor, bra att hänga blöta badkläder på).
Om det är första gången ni åker till Tunisien rekommenderar jag Saharaturen. Som kvällsutflykt är det trevligt med beduinfest, väldigt annorlunda och god mat!
Eller varför inte ta tåget till Monastir, kostar inte många kronor och ligger bara 2,5 mil bort.
Tunis-Kartagoutflykt med resebolaget ger en dag med storstad och historia!

Jag åker tre veckor till Marabout i sommar!
Svara med citat

Gammal 2007-01-23, 19:34

Gäst

Standard
Tack Kicki för att du tog dig tid att svara!
Vore snällt om du även hade lust att besvara följande...

Hur långt är det från hotellet till bra restauranger o shopping(centrum)?
Är stranden fin nedanför hotellet?
Är sängarna sköna?
Vad kostar en middag med vin på en bra restaurang?
Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2007-01-24, 07:17

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Rykte: 7

Standard
Det finns flera bra restauranger nära hotellet, bla de jag nämnde i föregående inlägg, samt in mot stan.
Priser varierar beroende på restaurang, men en köttbit för 9-12 dinarer, pizza för 4-7, sallader likaså. Om du inte går på de allra finaste så kan du räkna med ca 60-70 kr för en bra varmrätt, men de mindre med större del tunisier på är priserna lägre. Vet inte riktigt vad vin kostar på restaurang, brukar inte beställa det. Det är ju inte heller alla restauranger som serverar alkohol,mest turistrestaurangerna.

5 min promenad in mot centrum ligger ett shoppingcenter "Tej Marhaba", många affärer, men kläderna är ofta dyrare än i Sverige. Annars är det i medinan du kan shoppa bäst. Gillar man inte att pruta så kan man gå till Soula Center, tre våningar souvenirer till fasta priser.

Stranden är jättefin, många solsängar, en madrass kostade 1,5 dinarer i somras. Om det har stormat kan det ju flyta in en del skräp, men det försvinner fort. Stranden städas och räfsas med maskin i stort sett varje dag.

Sängarna är ganska hårda, men jag brukar vänja mig efter ett par nätter,efter det sover jag jättebra, kuddarna är tjocka och ganska hårda, som överallt i medelhavsområdet, så jag är hellre utan kudde!

Ha det bra!
/Kicki
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8