|
Hotell Blue Star Royal Salem Beach
|

2007-01-08, 16:31
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 0
|
Hotell Blue Star Royal Salem Beach
Hej!
Är det någon som bott på Hotell Blue Star Royal Salem Beach, bra? dåligt?
Vad finns det för bra restuaranger i närheten?
Avstånd till stan?Gångavstånd?Vad kostar taxi?
Hur är strand barerna? prisnivå? Vilken är bäst ?
Tacksam för svar, åker dit i slutet på maj.
|
|
|

2008-02-18, 09:28
|
|
|
Är OxÅ Nyfiken
Vi reser dit med två barn 6,e augusti vill veta allt som är värt att veta semestrade där 2006,då bodde vi på marabout hotell och var mycket nöjda
Citat:
Ursprungligen postat av bola
Hej!
Är det någon som bott på Hotell Blue Star Royal Salem Beach, bra? dåligt?
Vad finns det för bra restuaranger i närheten?
Avstånd till stan?Gångavstånd?Vad kostar taxi?
Hur är strand barerna? prisnivå? Vilken är bäst ?
Tacksam för svar, åker dit i slutet på maj.
|
|
|
|

2008-02-19, 13:00
|
|
|
Blue star Royal Salem
Hej
Jag och min son bodde där förra året, och vi var jättenöjda. Har faktiskt inget att klaga på.
Avståndet till Sousse centrum är ca 3 km, taxi kostar 3-4 din(ca 20kr) Vi hade halvpension på hotellet, och de flesta luncherna åt vi där också. För oss två gick luncherna på ca 50-60 kr.
I år åker vi till Sousse i tre veckor, fördelat på två olika hotell.
23/7 åker vi till Marabout
6/8 byter vi till Blue Star
Är det någon som har info om marabout?
|
|
|

2008-02-19, 21:07
|
Reg.datum: apr 2006
Rykte: 7
|
Fråga om Marabout
Jag har bott på Marabout vid ett flertal tillfällen under de senaste åren och åker dit igen tre veckor nu i sommar. Jag har nog skrivit en hel del om Marabout här på forumet, så du hittar säkert en del svar på dina frågor här, men om det är något annat du vill veta så ska jag gärna försöka svara på det.
Vi trivs bra där, speciellt med närheten till både strand och centrum.
|
|
|

2008-03-03, 13:22
|
|
|
Hejsan,
Vi bodde 7 pers. på Royal Salem 2 veckor Augusti 2007.
Hotellet är jättefint. Vi hade dessutom turen att få strandläge på balkongerna.
Stranden låg alldeles nedanför. Blåste lite väl mycket ibland men man vande sig.
Stranden ganska liten med obekväma stolar. Stolarna uppbokade rätt snart på morgonen!
Vi flirtade lite med badvakterna och gav lite dricks, sedan ¨höll¨dom våra stolar på morgonen.
Trevlig personal på hotellet, vi hade halvpension och åt väldigt gott. Inte många restauranger i närheten av hotellet. Man får resa antingen till Sousse centrum eller åt andra hållet till PEK. Ungefär lika långt ca 3-4- km. Taxi för ca. 5 dinarer. Bestäm priset innan resan annars blir ni lätt lurade.
PEK är ett underbart ställe dit måste ni åka. Jättefin hamn med lyxbåtar. Där finns också restauranger och barer.
Hotellet har stort poolområde men vi badade mest i havetsom var underbart härligt. Akta er bara för små maneter , dom bränns!!!
Vi var väldigt nöjda alla i sällskapet både vi vuxna och våra ungdommar. Våra tonårsflickor var flitigt uppvaktade båda dag och kvällstid. Lite tjatigt men jag skulle tro i stort sett ofarligt. Hoppas ni får en trevlig resa. Vi kommer i år att prova Sharm el Sheikh under hösten.
Hälsningar
|
|
|

2008-03-03, 22:00
|
|
|
" Bestäm priset innan resan annars blir ni lätt lurade."
skrev "Murran"...
GÖR INTE DET !!!
Bestäm aldrig pris i förväg för det är då ni blir lurade!!
Det tjänar taxichaffisen på så det ryker om det : )
Men o andra sidan kan man bjussa på det om man vill.
Så kan han köpa nå fint till frugan hemma eller barnen ; )
Då deras löner ej är ens jämförbara med de vi har i Sv.
Men då får man tänka att levnads kostnaderna i Tn.och Sv.är stora!
Begär alltid att taxametern ska stå på...
Du skrev även ca 5 tdn.att ni hade betalat fär taxin,visst menar du åt antingen Sousse eller Kantaoui?
För DÅ har ni garanterat blivit lurade!!
En taxi mellan Sousse - Kantaoui kostar ca 3-4 tdn.som jag brukar ge själv då jag åker på taxameter...
Så garanterat att ni blivit lurade då ni betalt ca5 tdn.åt ett håll...
Kvällstid efter kl 21 är det dyrare att åka taxi,men nanars är det billigt : )
Ok billigt kvällstid oxå då man jämför med Sv.
MEn men generellt så ser man det så, i Sv.åker man taxi några km.så har man knappt uppkörnings avg.i et pris ni betalade för er resa åt ett håll: )
Så billigt ändå !!
|
|
|

2008-03-04, 09:21
|
|
|
Hejsan,
Vad jag kommer ihåg är att vi betalade 4-5 dinarer om vi åkte taxi från Royal Salem till centrum där Medinan ligger och lika mycket om vi åkte åt andra hållet (PEK).
Vi åkte bara taxi på kvällarna så vi betalade ju alltid kvällstaxa. Billigare än det kunde iallafall inte vi förhandla oss till., trots ihärdiga försök.
Lurade blev vi nog i många sammanhang då man har många trick för sig för att lura oss turister. Men det får man kanske bjuda på!!
¨Bola¨ funderade över strandbarerna. Royal Salem Beach har en strandbar där man kan köpa
enklare lunchrätter (pasta, pizza, sallader osv.) Ca 4-6 dinarer per rätt.
Solong
|
|
|

2008-03-04, 11:10
|
|
|
Lurad på taxi...
Jag kan inte mer än småle åt alla disskussioner kring om man blir lurad eller inte av taxichaufförerna... Vi pratar SMÅPENGAR här och vi bör även betänka att de inte fått öka priset på många år för landets regering! För att främja turismen...
Gör ett räkneexempel och se om du skulle kunna leva på dessa småpengar det handlar om.
|
|
|

2008-03-04, 11:58
|
|
|
Hejsan,
Mina inlägg är enbart för att ge information om de ställen och hotell jag själv har besökt.
I rent informativt syfte för kommande resenärer som vill ha lite praktiska råd.
Att man ofta blir lurad i olika sammanhang när man är ute och turistar är ju något man nästan räknar med. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Något man kan BJUDA PÅ,
eller hur???
Adjö!
|
|
|

2008-03-04, 14:45
|
|
|
Murran - jag hoppas inte att du tog illa vid dig av det jag (gäst ovan) skrev gällande taxi... Det är bara det att det ofta skrivs om dessa "hemskatunisiskalurendrejartaxichaffissar" på detta och andra forum... Jag hörde om en turist som turistade i "min" stad som fick betala 500 euro för en taxiresa mellan Arlanda och Sthlm centrum (en väg inte tor)... Då kan man prata bli lurad...
|
|
|

2008-03-04, 16:31
|
|
|
Hejsan,
Jag håller verkligen med dig i att man ej kan jämföra inkomster och olika taxor i olika länder.
Att betala 500 Euro enkel resa Arlanda - City låter kanske lite väl okunnigt.
Du kommer ToR Arlanda - Sousse för den summan.
Jag vet att inkomsten är ringa för de flesta i Tunisien. Vi undrade många gånger hur dom klarade sig. Deras enda sätt att få lite extra är väl att ¨lura¨oss rika turister på några extra Dinarer och som sagt så överlever vi detta.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|