Hej!
Först och främst - ta med varma kläder! December är en kall månad i Tunisien, så jag skulle absolut inte räkna med att bada. Ni får nog göra annat än att sola och bada om man säger så.
Jag har bara varit på ett par dagsutflykter till Monastir, så jag känner inte till det så där jättebra.
För mig finns nog inget negativt med Tunisien. Jag älskar landet!
Jag kan inte tänka mig att det inte finns lättillgängliga affärer i Monastir. Magasin General och Monoprix är exempel på två större affärer, vet dock inte om dessa finns i Monastir, men väl i Sousse.
Det brukar finnas gott om kvartersbutiker (små supermarket) där det mest nödvändiga finns. Vatten kan man köpa nästan överallt!
Jag har nog inte varit på en enda restaurant i Tunisien där inte priserna står på menyn. De allra flesta (har nog inte sett nån som inte haft det) har menyn sitter utanför restaurangen, tillsammans med priser. Jag föredrar restauranger dit tunisierna själva går, godare mat och (ännu) bättre priser.
Vädret, december är en vintermånad. Januari är väl iofs ännu kallare, men räkna som sagt inte med sol och bad semester. Ta med varma kläder då kvällarna och nätterna kan vara riktigt kyliga.
Solstolsfria områden finns! Om inte annat så brukar man få betala ca 5tnd för två solstolar o ett parasoll under högsäsong (iaf förra året) vilket är ca 30 kr.
I Sousse och Hammamet så tycker jag nog att det finns välsorterade butiker! Missa inte medinan. Jag gillar medinan i Monastir som är mindre än den i Sousse. Missa inte ett besök till Sousse, samt till amfiteatern i El Djem.
Jag har tagit dukoral för turistmage en av gångerna jag åkte. Den andra gången tog jag inget, vilket jag ångrade. Apoteken i tunisien har bra mediciner för turisternas känsliga magar.
Röker inte, men det finns marlboro och även ett inhemskt märke som heter Mars som ska vara bra.
Inget problem att köpa en öl eller två!

Mindre, tunisiska restauranger serverar inte alltid alkohol (nog mer vanligt att dom inte gör det), men turistrestauranger och uteställen serverar oftast.
På uteställena så tyckte jag att det mest var ''vanlig'' musik, med nåt arabiskt inslag.
Hoppas att ni får det trevligt!!