ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-11-09, 07:30

Nelle

Standard första gång
Hej,
snart är det Tunisien (Monastir)...

Har läst så mycket negativt om Tunisien men försöker tränga bort det och skaffa mig min egen bild...

Åker 1/12/2006 - en vecka, med detur, ospec. från stockholm

jag skulle vilja ha tips, allmäna råd...

- går det enkelt att köpa vatten vid affärerna? supermarket-stil... plocka o betala. ?

- restaurant, har läst att menyerna saknar priser? ska man ta det först, innan beställningen?

- vädret?

- om det skulle gå att bada, finns det sol-stol-fria område? om inte, pris för sånt, hur går man tillväga?

vill helst inte bli lurad. inte så väl lurad, det blir man iallafall, tror jag.

- Är det gott om välsorterade butiker eller är det mest om små affärer där man "beställer" det man ska ha ?

- finns det någon bra medicin att ta med för turistmagen?

- cigg - ta med eller finns det välkända märken på plats och lättilgängliga?

- är inte ute efter att festa precis, men någon öl skadar inte, i en ev. bar, är personalen gästerna bra, snälla eller blir det sura miner...
- musiken, finns det ställen med "standard" musik, eller är det mycket arabisk-låtar på de flesta top-listor? inget fel med dessa låtar, vill bara veta lite i förväg..

p.d. Vi är två kompisar som åker
Svara med citat

Gammal 2006-11-10, 16:06

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hej!

Först och främst - ta med varma kläder! December är en kall månad i Tunisien, så jag skulle absolut inte räkna med att bada. Ni får nog göra annat än att sola och bada om man säger så.

Jag har bara varit på ett par dagsutflykter till Monastir, så jag känner inte till det så där jättebra.

För mig finns nog inget negativt med Tunisien. Jag älskar landet!

Jag kan inte tänka mig att det inte finns lättillgängliga affärer i Monastir. Magasin General och Monoprix är exempel på två större affärer, vet dock inte om dessa finns i Monastir, men väl i Sousse.

Det brukar finnas gott om kvartersbutiker (små supermarket) där det mest nödvändiga finns. Vatten kan man köpa nästan överallt!

Jag har nog inte varit på en enda restaurant i Tunisien där inte priserna står på menyn. De allra flesta (har nog inte sett nån som inte haft det) har menyn sitter utanför restaurangen, tillsammans med priser. Jag föredrar restauranger dit tunisierna själva går, godare mat och (ännu) bättre priser.

Vädret, december är en vintermånad. Januari är väl iofs ännu kallare, men räkna som sagt inte med sol och bad semester. Ta med varma kläder då kvällarna och nätterna kan vara riktigt kyliga.

Solstolsfria områden finns! Om inte annat så brukar man få betala ca 5tnd för två solstolar o ett parasoll under högsäsong (iaf förra året) vilket är ca 30 kr.

I Sousse och Hammamet så tycker jag nog att det finns välsorterade butiker! Missa inte medinan. Jag gillar medinan i Monastir som är mindre än den i Sousse. Missa inte ett besök till Sousse, samt till amfiteatern i El Djem.

Jag har tagit dukoral för turistmage en av gångerna jag åkte. Den andra gången tog jag inget, vilket jag ångrade. Apoteken i tunisien har bra mediciner för turisternas känsliga magar.

Röker inte, men det finns marlboro och även ett inhemskt märke som heter Mars som ska vara bra.

Inget problem att köpa en öl eller två! Mindre, tunisiska restauranger serverar inte alltid alkohol (nog mer vanligt att dom inte gör det), men turistrestauranger och uteställen serverar oftast.

På uteställena så tyckte jag att det mest var ''vanlig'' musik, med nåt arabiskt inslag.

Hoppas att ni får det trevligt!!

Gammal 2006-11-11, 00:20

Nelle

Standard
Tackar... tack så mycket för svaret... uppskattar det verkligen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8