ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-10-09, 18:01

Standard varning
Vill bara ge några varningar till dig som ska åka till tunisen.
Alla, verkligen alla försöker lura en
Blir du inropad på ett fik kräv att få se menyn, annars kan de lätt bli de dubbla priset
Taxi måste ha taxameter, hota me polis om de försöker lura en
förvänta er ingen gormeupplevelse
Se till å få rätt engar tillbaka på stranden
Svara med citat

Gammal 2006-10-10, 14:36

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Ja, alla upplever vi ju saker och ting olika! Jag har inte upplevt att jag har blivit lurad i Tunisien. Det är klart att man ska pruta om man handlar saker där det inte är fixed price, men det tycker jag säger sig själv.

Jag tycker att det tunisiska köker är ett av de bästa i världen. Jag undviker turistrestauranger och tror inte att jag har ätit mat på café någon gång. Jag föredrar restauranger där tunisier själva äter.

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett ett matställe där det inte funnits meny med priser uppsatta. Det har aldrig någonsin varit problem med att jag krävts på för mycket pengar för maten.

Jag har heller inte haft några problem med att få rätt växel tillbaka på stranden.

Ja, man ska åka taxi med taxameter. Det är lag på det i Tunisien. Om taxichaffisen ändå kör utan taxameter (utan att ha ''gjort upp'' fast pris) så behöver man inte betala det chauffören säger, utan bara skäligt pris för resan. För att slippa tjafs så tar man en taxi som accepterar taxameter (conteur). En tunisier behöver aldrig/sällan ta diskussionen om taxameter, men med turister kan en taxichaffis se en chans till extra pengar och kan begära tex 5tnd för en resa som normalt kostar 1,5tnd. Vad ska man säga, turisterna har väl sig själva att skylla som har börjat acceptera detta beteende och betalar det alldeles för höga fasta priset.

Gammal 2006-11-05, 14:42

jag :)

Standard re varning
läste detta inlägg om taxi priser mm .
Det är sant att man ska åka på taxameter då man åker taxi,o tun.brukar aldrig behöva ta den diskusionen.
MEN taxameterna,de finns 2 st med olika tidsintervaller i taxin.
Dvs en som är "turisttaxameter"o en annan som är tun.taxameter.
Så vilket fall som helst,taxameter eller ej,blir man lite blåst...
Om man ej kan arabiska o talar med dem på arabiska eller om de känner ingen en
men samtidigt förstår jag dem,då de får en lön på ca 2400skr(max!!!)så känner inte jag att de luras osv.Tänk själv o försörja dig själv på dessa kr de får i lön !!
utan jag tycker man kan bjuda på det faktist.de är de värda!
Själv brukar jag åka m tun.taxa då jag bott där längre tid o vet de mesta,men brukar ändå sticka till en dinar då o då till de som man verkligen känner för,inte nu dessa höga herrar utan de som behöver !
Så jag anser inte att det e en fråga om luras !snarare överleva!!!
ha de jätte bra alla!
Svara med citat

Gammal 2006-11-06, 19:04

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jag har inte åkt på någon ''turisttaxa'' när jag varit i tunisien. Taxan skiljer ju dagtid och kvällstid, men jag har betalat samma pris oavsett om jag åkt med en svensk tjejkompis eller om en tunisier åkt med (min pojkväns kusin, så nej, det är ingen som ''lurar'' mig till taxichaffisens favör).

Kram, Sofia

Gammal 2006-11-18, 00:58

jag : )

Standard taxa
läste ditt inlägg där igen om att det ej finns ngn "turisttaxa" men måste tyvärr påpeka att detta finns.
Och kvällstid så är det dyrare att åka taxi för alla,tun.som turister,MEN de har 2 taxor i en och samma taxameter,man ser det då taxametern slås på att det är olika taxametrar,det finns en speciell "kod"då turister kliver på ,sen finns en annan då tun.själva åker .
Sen finns det taxi chafförer som struntar i det utan kör på samma taxameter som tun.Det beror på oxå hur man är som turist,det märks om man är "van"tunisienbesökare" o du hade varit i Tun.tidigare om jag ej minns galet :?:
Måste fråga ,vad bet.du mellan sousse-kantaoui ? är lite nyfiken på det : )
Ni får ha det jättebra alla o sköt om er i kylan !
Svara med citat

Gammal 2006-11-18, 14:09

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Jag har inte åkt taxi mellan sousse och port el kantaoui. Bara mellan medinan och kaiser. Minns inte vad vi betalade, men de som ville ha ''fast pris'' ville ha 5 tnd o vi betalade ca 1 tnd med taxameter. Kommer inte ihåg om det var lite mer eller lite mindre. Men som sagt, priset skilde inte om jag åkte ensam med min kompis, eller med min pojkväns kusin. Det här var andra gången jag var i Tunisien, och första gången jag var i Sousse.

Kram, Sofia

Gammal 2006-11-29, 16:13

Kicki II

Standard taxiresor
Är det någon som åkt taxi från Monastir, flygplatsen, till Hammamet. Är på väg den 29 dec 2006?
Svara med citat

Gammal 2006-12-01, 12:45

Sofia

Moderator
Sofia är inte uppkopplad
Sofias avatar

Standard
Du kan inte åka taxi från monastir till Hammamet. Det blir louage, "långfärdstaxi". De har fasta louagestationer och bilen går när den är fylld. Bilarna går till förutbestämda destinationer, så det är lite blandning mellan buss och taxi kan man säga, men att den måste fyllas innan den åker (eller så kan man välja att betala för tomma platser).

Gammal 2006-12-01, 14:40

Kicki II

Standard taxi
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia

Du kan inte åka taxi från monastir till Hammamet. Det blir louage, "långfärdstaxi". De har fasta louagestationer och bilen går när den är fylld. Bilarna går till förutbestämda destinationer, så det är lite blandning mellan buss och taxi kan man säga, men att den måste fyllas innan den åker (eller så kan man välja att betala för tomma platser).
Ja jag vet att det finns sån långfärdstaxi, men jag landar mitt i natten så¨det lär inte vara så många längs vägen. Därför undrade jag efter kostnaden, skrev väl lite luddigt.
Svara med citat

Gammal 2006-12-04, 11:59

Kicki

Globetrotter
Kicki är inte uppkopplad
Kickis avatar

Reg.datum: apr 2006

Standard
Nej, det kan ju vara svårt att hitta louage vid flygplatsen mitt i natten, men du kan ju ta en taxi in till Sousse och där lättare hitta en vid deras samlingsplats, alternativt åka till tågstationen och ta ett tidigt tåg (du får byta en gång för att komma till Hammamet), det är ju billigare än om du tvingas betals för tomma platser.

Hälsningar Kicki
Svara med citat

Gammal 2006-12-09, 21:02

jag :)

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Kicki

Nej, det kan ju vara svårt att hitta louage vid flygplatsen mitt i natten, men du kan ju ta en taxi in till Sousse och där lättare hitta en vid deras samlingsplats, alternativt åka till tågstationen och ta ett tidigt tåg (du får byta en gång för att komma till Hammamet), det är ju billigare än om du tvingas betals för tomma platser.

Hälsningar Kicki

Läste detta om louage ,det finns en louage stn.i Monastir oxå,som ni kan ta er enkelt till med vanlig taxi ,säg bara att ni ska till louagen i
Monastir ,alt.om ni vill ta taxin till Sousse louage stn o därifrån till H.
Som Kicki skrev om .
Men ni kan även ta er till buss stn i Monastir o ta en buss till Hammamet ,det går de med ...sen har ni tåget oxå som stannar på järnv.stn i Monastir,så att det finns lite valmöjligheter att välja mellan .
Men får önska er en riktigt trevlig resa !!
Men akta er för de taxina som är svarta ,dvs färgen e svart ,det är inte tun.taxin alls o de kan göra vad som helst .De är bilar fr.Lybien o de försöker oftast ta turister o säger att de är "långfärdstaxin"till ett mkt billigt pris ,vilket så är icke fallet : (
de "riktiga "taxina som finns har gul färg.
Sen finns de gula vanliga taxi bilar som har en blå rand i mitten .de är bilar man bet.bara för platsen ,dvs som louage ,men dock ej så långa sträckor som louagerna så ser ni en sån e de bara vinka in den .
Och den stannar in på vägen oxå o tar upp andra passagerare .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8