|
|

2005-06-11, 20:24
|
Reg.datum: jun 2005
Rykte: 0
|
Prag
Hejsan, jag ska till prag om ett litet tag och jag skulle vilja ha lite tips på intressanta saker att se, uppleva och göra. Kanske en skön klubb, en gata med en massa sjyssta affärer, nån marknad (typ; brick's lane, portobello road)
Hur är det med lokaltrafiken annars? Vad kostar ett "vecko-kort", det är ju ganska dyrt på sina ställen. Jag vill minnas att tunnelbanekortet var mördande dyrt i london fast utan tvekan värt det.
Har någon kanske tips på nån bra hemsida med lite kartor, tips, etc.
|
|
|

2006-03-25, 14:25
|
Medlem
Reg.datum: mar 2006
|
Om Prag
Har varit i Prag och verkligen älskade staden.
Saker man inte får missa är ju Karlsbron. Därefter är det de Judiska kvarteren. Där finns det bla en kyrkogård. Inne på den kyrkogården finns 12.000 gravstenar.
Att gå i Gamla stan är helt underbart, att se dessa hus.
Det astronomiska uret får man heller inte missa.
Sedan att sätta sig på ett café vid något torg rekomenderas. Det tjeckiska ölet är ganska polulärt, och jag tycker själv att det smakar väldigt gott. Men vad starkt det är. :lol:
|
|
|

2006-03-25, 22:19
|
Reg.datum: mar 2006
|
Det stora slottet, och den lilla handelsgatan som ligger i närheten.
Tror att den heter/kallas Golden Lane.. men är inte helt säker...
Så har du Prags "eiffeltorn", dit är mycket vackert att gå,
och en härlig utsikt över stan får man oxå.
Sen måste ni smaka tjeckiens nationaldryck oxå.. Bescherovka!
MMMMmmmm
|

2006-07-12, 10:12
|
|
|
Re: Om Prag
Citat:
|
Ursprungligen postat av Maja79girl
Saker man inte får missa är ju Karlsbron. Därefter är det de Judiska kvarteren. Där finns det bla en kyrkogård. Inne på den kyrkogården finns 12.000 gravstenar.
Sedan att sätta sig på ett café vid något torg rekomenderas. Det tjeckiska ölet är ganska polulärt, och jag tycker själv att det smakar väldigt gott. Men vad starkt det är. :lol:
|
:roll:
Ska åka till prag med ett litet barn är det barnvänligt, tänker mest på maten är den barnvänlig.
|
|
|

2006-09-15, 10:56
|
|
|
Om Prag
Gå in på följande sida www.czeckitout.com så får du all information, kartor, promenadförslag och webcam.
|
|
|

2006-09-15, 10:58
|
|
|
Om Prag
Gå in på följande sida http://www.czeckitout.com så får du all information, kartor, promenadförslag och webcam.[/url]
|
|
|

2006-10-26, 13:18
|
Reg.datum: maj 2006
|
Prag i Februari?
Hej !
Jag begermig till Prag några dagar i Februari och undrar om någon kan rekommendera det, jag vet det är kallt men är det någon som kan ge mig lite tips och råd inför resan? hur är vädret i prag vid februarimånad?
tack! / emelie :-D
|
|
|

2006-10-26, 13:19
|
Reg.datum: maj 2006
|
Re: Om Prag
Citat:
|
Ursprungligen postat av baby_baby103@hotmail.com
Citat:
|
Ursprungligen postat av Maja79girl
|
:roll:
Ska åka till prag med ett litet barn är det barnvänligt, tänker mest på maten är den barnvänlig.
|
Jadå det är hur bra som helst
|
|
|

2006-10-29, 11:14
|
Reg.datum: okt 2006
|
Att göra i Prag!!
Prag är verkligen en stad att rekomendera. Det är otroligt vackert att bara strosa omkring längst gatorna, o det finns väldigt mkt att titta på o mga mysiga café. Dock är det ju, som du säger, ganska kyligt i februari. Det typiska att titta på när man är i Prag är ju självklart Karlsbron, det stora slottet som ligger högt beläget ovanför staden (minns ej dess namn), det astronomiska uret o judiska kyrkogården mm.
När jag var i Prag besökte vi också Gula marknaden, en enorm marknad där du kan hitta allt billigt tingeltangel du kan tänka dig (väskor, skor, kläder, porslin mm). Kvaliten är kanske inte den bästa, men det är kul att bara gå runt o titta. Jag vet dock inte hur det ser ut i februari, eftersom stora delar av denna marknad var under bar himmel, så den kanske är stängd under vinterhalvåret.
Vill du ha uteliv i Prag så var vi bl.a. på ett enormt ställe, Europas medelpunkt, nämligen Karlovy Láznê. Ja, jag tor det var det inhemska namnet ialf, men bland alla turister var det Music Club. Detta ställe ligger precis vid Karlsbron. Det är ett ställe med, jag tror det var 5 olika vånigar o där varje våning representerar en musikstil. Där var alltid mkt folk, men stället kan se lite risigt ut. Men det var himla kul o bra utbud på musik. Ett annat uteställe som jag också kan rekomendera är Arenan (eller ngt liknande). Här var det gratis o gå in, ett litet ställe med bra musik!
Att tänka på när man är i Prag... Man går jättemkt! Det är som sagt en jättefin stad med massor att se så det blir mkt att gå mellan de olika sevärdheterna. Bra skor är därför att rekomendera!
Hoppas du får en trevlig resa!!!
|
|
|

2007-02-25, 19:26
|
|
|
oh, längtar tibax till prag, var där med min gymnasieklass 2002, verkligen skitkul, massor med kultur om man gillar sån (I like) men även grymma fester Karlovy Lazne (öööh typ) rekommenderas varmt, spriten är billig och när vi var dit i början av Maj var det 25-30 grader varmt vilket inte heller är fel!
Se upp med ficktjuvar bara, känner många som råkat ut för såna i Prag!
|
|
|

2007-03-03, 17:51
|
|
|
Jag är i prag nu med en kompis och bor här ett tag framöver. Skulle inte ha nåt emot att träffa nån annan svensk här också! Vi har inte så stor koll på vart man ska ta vägen för att hitta lite trevliga männsikor 
Så finns det nån här som befinner sig runt gamla stan en kväll som denna?
|
|
|

2007-03-04, 20:29
|
|
|
Prag markander
Hej! Jag ska kanske åka till Prag i sommar( Mina föräldrar vill åka dit så jag hänger på). Men Jag undrar lite om marknaderna! Vilka marknader finns det att rekomendera? Finns det mycket märkeskläder på marknaderna? Såsosm Peak, lacoste, ralph lauren medmera. Vad ligger en lacoste el ralph lauren pike på för pris? Vad ligger en tjocktröja från tex Peak eller diesel på för pris? Tacksam för svar! MVH Simon
|
|
|

2007-05-26, 22:42
|
Reg.datum: maj 2007
|
Re: Prag markander
Citat:
|
Ursprungligen postat av SIMONOlala
Men Jag undrar lite om marknaderna! Vilka marknader finns det att rekomendera? Finns det mycket märkeskläder på marknaderna? Såsosm Peak, lacoste, ralph lauren medmera. Vad ligger en lacoste el ralph lauren pike på för pris? Vad ligger en tjocktröja från tex Peak eller diesel på för pris? Tacksam för svar! MVH Simon
|
Fråga bara efter "chinese market" i hotelreceptionen, de bör veta.
Priserna är så låga som du lyckas pruta ner dem. Köpte en Lacoste-piké, (som var bra kopia) för 100 svenska. säljaren ville väl ha 200 för den till en början.
Utbudet av tjocktröjor var stort, alla ovan nämnda märken fanns med. Lite förvånad över att Peak från Åre var med...
Men gör inte fulingen att pruta det sista när du ska betala, hade komit överense om ett pris för ett par skor för 100 svenska. sen när jag skulle betala sa jag "här har du 70 svenska". Då blev säljaren riktigt sur och slog mig i huvudet. Sedan ställde hon tillbaka skorna.
Då var det bara att gå till ståndet rakt över gatan och pruta igen.
...eller så hade hon bara en dålig dag, vet ej.
Trevlig resa!
|
|
|

2007-06-03, 17:53
|
|
|
Flyttar till Prag
Hej!!
Är en kille på 23 år som har fått jobb i Prag. Känner inte en kotte i stan, så skulle vara kul att träffa lite andra svenskar. Hör gärna av er till robin.kubista@gmail.com.
|
|
|

2007-06-28, 17:03
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av sam
Jag är i prag nu med en kompis och bor här ett tag framöver. Skulle inte ha nåt emot att träffa nån annan svensk här också! Vi har inte så stor koll på vart man ska ta vägen för att hitta lite trevliga männsikor 
Så finns det nån här som befinner sig runt gamla stan en kväll som denna?
|
Hejsan Sam!
Jag är en tjej som söker jobb och boende i Prag.
Jag har precis slutat skolan är grymt intresserad av att ta mig till denna vackra stad? Vad händer där nere för eran skull?
|
|
|

2007-09-07, 15:26
|
Reg.datum: sep 2007
|
Det kan vara väldigt kallt
Citat:
Ursprungligen postat av Salsita
Hej !
Jag begermig till Prag några dagar i Februari och undrar om någon kan rekommendera det, jag vet det är kallt men är det någon som kan ge mig lite tips och råd inför resan? hur är vädret i prag vid februarimånad?
tack! / emelie :-D
|
Hej!
I februari 2005 var jag och en killkompis i Prag och hade jätteskoj. Det är en vacker stad och det finns mycket att göra. Vi frös dock mycket och min kompis fick köpa en varmare mössa på plats. Du måste ha en varm jacka, halsduk, mössa och bra vantar/handskar. Det blåser väldigt kallt. I alla fall då vi var där (typ kring den 20 feb).
Ha det så bra!
|
|
|

2009-07-17, 02:20
|
|
|
Hur gör man?
Hej.
Jag är mycket sugen på att flytta till Tjeckien. Hur gör man egentligen? Var/hur söker man jobb? Någon som kan offra några minuter för en obildad person? :P
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|