ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-27, 09:28

Ulf Walter

Nykomling
Ulf Walter är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard Hemkommen från Påskresa till Tjeckien; Liberec och Prag
Skrev för ett tag sedan om en planerad påskresa till Tjeckien, och lovade att återkomma efter hemkomsten. Resan gick iväg onsdag före skärtorsdagen med ett bussresesällskap. Utresan gjorde vi med TT-Lines nattfärja mellan Trelleborg och Rostock, samt även på hemresan. Innan har vi åkt under natten, men ville denna gång pröva detta alternativ, vilket var betydligt komfortablare. Under morgonen åt vi medhavd frukost längs autobahn. Vid lunchtid närmade vi oss tjeckiska gränsen. Vi tog vägen ner längs Elbe, genom passerade den gamla gränsstationen i Hrensko som ligger i Tjeckiska Schweitz. Att det kallas så beror på att landskapet där är väldigt likt Schweitz. Detta anser jag vara den allra vackraste del i centrala Europa, särskilt nu när såväl mandelblom, äpple och körsbär blommade för fullt. Vädret var soligt med 23c, vilket är vamt för årstiden i centrala Böhmen. Lunch åt vi i staden Decin på en restaurang vid floden Elbe. Därefter åkte vi vidare till kristallstaden Novy Bor, där vi gjorde en hel del fynd i en av Chrystalex butiker, fyndade sex cognaqskupor i Böhmisk kristall för cirka 120 sek. I staden Liberec bodde vi en natt på det anrika Grand Hotel, där vi åt en gemensam middag i den eleganta matsalen. Efter maten tog jag en öl, hör och häpna, den dyraste ölen kostade 35 CZK vilket är ungefär 15 SEK. Vi tog därefter en vandring till torget där vi tittade på det eleganta rådhuset som var upplyst. Dagen därpå gjorde vi en tur runt Liberec och åkte upp till berget Jested. Tyvärr var linbanan avstängd, så vi fick ta bussen upp halvvägs och gå resten. När man kommer upp finns ett TV-torn, med restaurang och hotell, där man har en vidsträckt utsikt över landskapet Böhmen. Jested är på senare år mest känt att det var här Skid-VM i Lberec ägde rum 2009. Vidare åkte vi till Böhmiska Paradiset (Cesky Raj) vilket alltid är lika uppskattat pga av sitt unika stenlandskap. Vi valde denna gång att gå av vid slottet Waldstejn utanför Turnov, och vandra 4 km till Hruba Skala, där de mest säregna stenformationerna finns. Trötta men behagliga åkte vi in till Prag, där vi bodde två nätter på Botel Admiral, som är ett flytande hotel, vid floden Vltava. Anser att detta är ett av Prags mysigaste boenden, man har en vidsträckt utsikt över stora delar av de attraktiva delarna av Prag. Dessutom ligger det i en centralt belägen stadsdel som heter Smichov, där det mesta finns av shopping och restauranger till fördelaktiga priser I Prag gick vi bland annat en stadsvandring från Pragborgen till gamla stadens torg. I mitt tycke var det alltför mycket folk i kombination med en rekordvärme för årstiden, 28c. Därför var det skönt att efter vandringen sitta ner på Admirals Däck och avnjuta en kall öl. Mitt tips är att försöka undvika restaurangerna och kitschbutikerna med dess ockerpriser i gamla stan, dessa är renodlade turistfällor. Under söndagen påbörjade vi vår hemresa kl 12.00. Vi hann med ett middagsstopp i Lubbenau, som ligger i Spreewald, vilket i sig är en plats som jag kommer lite senare skriva mer om. Åker nämligen ner till Spreewald i maj. När jag nu sitter precis hemkommen vid datorn, kan jag bara konstatera att det var en fantastisk resa, även om den var i det varmaste laget. Men man ska ju inte klaga efter denna vinter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8