Reg.datum: feb 2010
Rykte: 0
|
Påskresa Tjeckien
För femte gången åker vi nu i påsk till Tjeckien på en rundresa. Med tanke på att påsk är sent i år, får vi uppleva den fantastiskt vackra våren. Det brukar vara helt underbart vid den tiden på året. Bussresan är upplagt så att vi åker E4an ner mot Skåne. Vi tar nattbåten från Trelleborg-till Rostock. Vi beräknar komma fram till Tjeckien mitt på dagen, där vi stannar i kristtallstaden Novy Bor där det finns möjlighet att fynda kristall och äta lunch. Vi åker vidare till Liberec, beläget i landskapet Böhmen, där vi bor en natt på det anrika Grand Hotel. Har kan du unna dig lyx till hutlöst låga priser, den dyraste ölen i baren kostar cirka 15 svenska kronor.Under långfredagen åker vi runt i Böhmen, besöker berget Jested, Böhmiska paradiset, och den idylliska staden Jizin. Har du inte varit i landskapen Böhmen tidigare, kan jag verkligen rekommenderar en längre semester hör. Vi brukar stanna Prag två nätter och vi hinner med såväl en rejäl stadvandring och ett besök vid Kriziks Fontän. Vi brukar på på Botel Admiral som är ett flytande hotel, med en fantastisk utsikt över Prag, som är en av Prags verkliga hotelprärlor, beläget i stadsdelen Novy Smichov där en av Prags största lokala köpcentrum finns. I år kan vi verkligen fynda, då den svenska kronan är mycket stark i förhållande till den tjeckiska korunan. Nackdelen att besöka Prag under påsktid är att det är väldigt mycket turister i rörelse, men det vägs upp av härliga stämning som brukar råda vid påskmarknaden på gamla stadens torg. Vid lunchtid på påskdagen åker vi upp mot Rostock för att ta nattbåten till Sverige. Det innebär att vi är hemma någon gång mitt på annandag påsk, och har därmed god tid att packa upp och förbereda oss för den kommande arbetsveckan. Tidigare har vi kommit hem först mot natten till tisdag, vilket varit lite stressigt, detta alternativ verkar lugnare, med två nätter i en båthytt i stället för på buss. Vi brukar ha mycket trevligt på dessa resor, och har även fått vänner för livet. Jag återkommer på denna blogg hur resan har varit.
Senast redigerad av Ulf Walter den 2011-03-04 klockan 11:20.
|