ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-04-08, 15:04

danjoh

Nykomling
danjoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Standard Slovakien ?
Jag behöver kanske inte lifta någonstans i år.
Någon som varit i Slovakien? Erfarenheter därifrån? Hur är mentaliteten, priserna, språket, sevärdheterna? Jag kommer, om projektet får EU-pengar, åka iväg som volontär i en månad med start i Juli till en liten stad som heter Banska Stiavnica i centrala Slovakien. Något man måste se, eller köpa med sig hem?

Det verkar stå väldigt lite om Slovakien på alla resesajter och överallt överhuvudtaget, är det ett bortglömt litet trevligt land? Priserna måste nog locka, jag har fått höra att man kan få en stor stark 5 kr, fast det kanske inte är sant. :smt006
Svara med citat

Gammal 2011-01-24, 20:44

Gäst

Standard Javisst!
Tråkigt att ts aldrig fick något svar. Men för alla andra som undrar så vill jag berätta att Slovakien verkar vara ett mycket trevligt, men bortglömt, land.
Själv känner jag bar till Kosice, där många internationella, bl a svenska, studenter läser till läkare eller veterinär.

Det är Slovakiens andra stad. Lagom stor, 250 000 inv tror jag. Centrum är gammalt och det mesta är renoverat på ett fint sätt. Genom hela centrum en helt fantastisk gågata/park/torg kantad av kaféer och butiker. Runt staden berg, skidåkning nås med stadsbussarna! Häftigare skidåkning finns i Tatrabergen.

Om någon vet något om att resa runt i Slovakien vore jag tacksam för svar - planerar att bila ner i sommar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8