ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-01-15, 21:18

En som undrar

Standard Flytta till Thailand
Jag har funderat ett tag på att flytta till Thailand och har en del frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

* Beoende, var ska man bo? Phuket, Bangkok eller nått annat ställe? Finns det några "svenska" samhällen?

* Får man äga sitt hus som svensk? Jag har hört om regler med 49% medans andra säger att man kan äga 100% vad är det som gäller?

* Vad behöver man mer för tillsånd för att bo/stanna i Thailand?

* Skatter, hur är skattenivån?

* Något annat man ska tänka på? Fallgropar? Problem? Förslag?

Tack på förhand
Bosse
Svara med citat

Gammal 2006-01-16, 10:10

thaigirl

Standard
Satsa på Östra sidan av Bangkok så har du bara ett par timmar till sandstranden som t.ex Pataya och Koh samet. (det finns stränder innan Pataya också)

I Thailand får inte utlänningar äga mark, men hus går bra.
Det är lätt att bli lurad när man köper hus, anlita någon du känner eller en bank när det gäller husköp.

När det gäller skatter och tillstånd är jag osäker, kolla med Thailändska ambassaden om ingen annan här vet.
Svara med citat

Gammal 2006-01-24, 23:36

Standard nej
Nej du kan inte heller äga hus.... 49% max där, men lägenhet kan man annars äga
Svara med citat

Gammal 2006-01-24, 23:41

Standard glömde skriva url
här finner du all lagar, om ägande bla bla bla....
bästa sättet är att köpa lägenhet, enligt mig om du inte är gift med någon thai

http://th-property.com/PropertyLaws.asp
Svara med citat

Gammal 2006-02-09, 23:45

Lasse 00001

Standard Klart du kan äga
Hej!

Klart du kan äga hus, det är bara land du inte får äga som utlänning. Huset äger du till 100% och vill du äga marken så måste du starta bolag och där får du inte ha mer än 49% ägande. Så funkar det. En annan sak, välj inte Pattaya sidan om du inte vill bada i en kloak.

Lasse
Svara med citat

Gammal 2006-02-10, 09:49

Tom

Moderator
Tom är inte uppkopplad
Toms avatar

Reg.datum: jan 2004

Rykte: 9

Skicka ett meddelande via MSN till Tom
Standard
det va en gemongång i aftonbladet resa om just det här för ett par veckor sen.tyvärr så har ja kastat min,men här kan du kolla lite

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/...728245,00.html

och blir du plus medlem för 19:-/månad (1månad om du bara vill) så har du längre ner på sidan länkar som heter
*Flyttguide: Thailand Bostad, jobb, priser, säkerhet - fakta och tips
och
*Så flyttar du – steg för steg
+massa bra info om andra svenskar som har flyttat dit !
/Tom
Svara med citat

Gammal 2006-02-27, 16:03

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard Artikel i SVD
Hej

Ett tips är att läsa denna artikel i SVD om husköp i Thailand:

http://www.n24.se/dynamiskt/efterbor...d_11959587.asp

Någon insatt som kan bekräfta att informationen stämmer?
Svara med citat

Gammal 2006-03-13, 10:52

sweetme87

Nykomling
sweetme87 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Standard Re: Flytta till Thailand
Jag kan ju ge ditt ett länk till ett företag som min stvypappa tillsammans med två av hans kompisar äger. Dom bygger hus för svenska som drömmer om att bor i Thailand och det är i Pattya. Och ett annat företag som är ägda av min pappas kompisar fast det stället ligger ca:35 mil södra om Hua Hin.
Här är dom:
http://www.teamthailand.se och http://www.thailandfastigheter.com/

Osäkert så kan du ringa någon av dom företag. Dom hjälper dig med det mesta :-D

Citat:
Ursprungligen postat av En som undrar

Jag har funderat ett tag på att flytta till Thailand och har en del frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

* Beoende, var ska man bo? Phuket, Bangkok eller nått annat ställe? Finns det några "svenska" samhällen?

* Får man äga sitt hus som svensk? Jag har hört om regler med 49% medans andra säger att man kan äga 100% vad är det som gäller?

Tack på förhand
Bosse

Gammal 2006-03-13, 10:59

sweetme87

Nykomling
sweetme87 är inte uppkopplad
Medlem

Standard Re: Artikel i SVD
Detta om thailandmärkarna kanske är sant inte vet jag.. Men jag vet två företag som ta detta på allvar med att sälja hus i Thailand. Jag vet att det finns många oseriösa människor men detta två företag som jag vet att har sålt många hus och att alla som har köpt hus är nöjda med detta. Vill har länken då är det bara att fråga... :-D

Citat:
Ursprungligen postat av olov

Hej

Ett tips är att läsa denna artikel i SVD om husköp i Thailand:

http://www.n24.se/dynamiskt/efterbor...d_11959587.asp

Någon insatt som kan bekräfta att informationen stämmer?

Gammal 2006-03-28, 12:52

Jimmieboy

Nykomling
Jimmieboy är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Jimmieboy
Standard
När vintern blir så här lång i sverige som den har varit i år så r det nog rätt många som skulle vilja flytta till ett varmare land.
Svara med citat

Gammal 2006-03-28, 14:44

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Jag har också hört att man inte får äga hus i Thailand om man inte har en thailändsk partner med på kontraktet. Men det är bara hörsägen. Nu blir jag förvirrad, för det är så många olika besked

Jag skulle definitivt kunna flytta med nästan omedelbar verkan. Men det gäller ju att ha pengar till det. Som jag har fattat det kunde man för tio år sedan få ett hus för 50.000:- , men när jag kollat på nätet (ja, jag drömmer mig bort med jämna mellanrum, jag erkänner).. så ligger husen på så där en miljon och uppåt.

De där mäklarna som nämnts här, vad tar de för ett litet hus? Någon som har färska prisuppgifter?

Och om man köper lägenhet, vad kostar det, och är det månadsavgift då, som det är i Sverige?

Pattaya vill jag verkligen inte bo vare sig i eller bredvid. Nära Malaysia skulle jag nog tycka var det bästa - eller på någon lite halvöde paradisö sådär.
Svara med citat

Gammal 2006-03-29, 09:36

Standard
Om du inte vill bo i Pattya eller utanför, så varför inte bosätta dig vid en fiskeby? Jag känner till ett annat företag som bygger hus i Thailand, i en fiskeby.. och det ha gått bra för dom. Dom har nu byggt lägenheter oxå, men det är uppe i ca: 1-2 miljner bath! Men vill du ha adressen till hemsida så är det bara o fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagodrottningen

Jag har också hört att man inte får äga hus i Thailand om man inte har en thailändsk partner med på kontraktet. Men det är bara hörsägen. Nu blir jag förvirrad, för det är så många olika besked

Jag skulle definitivt kunna flytta med nästan omedelbar verkan. Men det gäller ju att ha pengar till det. Som jag har fattat det kunde man för tio år sedan få ett hus för 50.000:- , men när jag kollat på nätet (ja, jag drömmer mig bort med jämna mellanrum, jag erkänner).. så ligger husen på så där en miljon och uppåt.

De där mäklarna som nämnts här, vad tar de för ett litet hus? Någon som har färska prisuppgifter?

Och om man köper lägenhet, vad kostar det, och är det månadsavgift då, som det är i Sverige?

Pattaya vill jag verkligen inte bo vare sig i eller bredvid. Nära Malaysia skulle jag nog tycka var det bästa - eller på någon lite halvöde paradisö sådär.
Svara med citat

Gammal 2006-03-29, 18:33

Sagodrottningen

Medlem
Sagodrottningen är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Jag tar gärna hemsidan - det låter intressant!
Svara med citat

Gammal 2006-05-09, 16:22

Mr. Thai

Standard Re: Flytta till Thailand
Citat:
Ursprungligen postat av En som undrar

Tack på förhand
Bosse
På följande sida om köp av hus och villa i Thailand finns det en hel del information om thailandsboende:

http://www.slottochkoja.se/boende/bo...stad-thailand/
Svara med citat

Gammal 2006-06-13, 09:55

Laila

Medlem
Laila är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: dec 2004

Standard
Hejsan.
Jag är själv inte kunnig i dessa frågor,men jag kan hänvisa dig till en vän till mig som kan hjälpa dig. Han befinner sig nere på Koh Lanta.
Han har kunskapen och möjligheterna att hjälpa dig.
Gå in på hans hemsida www.poseidonvillas.net
eller maila honom på mattias@poseidonvillas.net

Hälsa från Laila
Svara med citat

Gammal 2006-06-29, 00:33

FaktaFanny

Standard Sluta att reka din svindlar vän!
Citat:
Ursprungligen postat av Laila

Hejsan.
Jag är själv inte kunnig i dessa frågor,men jag kan hänvisa dig till en vän till mig som kan hjälpa dig. Han befinner sig nere på Koh Lanta.
Han har kunskapen och möjligheterna att hjälpa dig.
Gå in på hans hemsida www.poseidonvillas.net
eller maila honom på mattias@poseidonvillas.net

Hälsa från Laila
Killen som du rekommenderar har varit inblandad i ett antal skumma affärer. Innan detta husprojekt var han del av ett som lurade flertalet kunder på pengar!!! Han skyller på sin fd. partner. Hur förklarar han då detta svindleri som både han och hans fru var djupt delaktiga i:
Artikeln nedan beskriver ett företag som lurade mängder av småsparare på pengar, din vän var ansvarig för aktiehandeln på detta bolag. Hans fru var även anställds som marknadsassistent i bolaget!! Se till att kolla upp folk innan du rekommenderar andra ner i fördärvet!!

"Det är en jättesvindel"
[DATE]
[AUTHOR] 2.100 aktieägare har lockats att investera sammanlagt 100 miljoner kronor i det inofficiellt noterade uppfinnarbolaget SGT. Nu visar det sig att bolaget inte äger sina patent, att en lyxfastighet på Kanarieöarna köpts in privat för aktieägarnas kapital och att pengar förlorats på Nigeriabrev.
"Det är en jättesvindel", säger en aktieägare.

Bland aktieägarna är i dag vreden stor över att ha förlorat miljoner.

"Av detta kan vi lära att småsparare ska hålla sig till börsnoterade bolag", säger en av dem.

SGT i sörmländska Stallarholmen har presenterats som bolaget med lösningen på nickelallergins gåta.

Dagens Industri skrev 1995 om uppfinnaren bakom bolaget:

"NN (uppfinnarens namn) har efter många års forskning uppfunnit ett system för tillverkning av smycken som inte är allergiframkallande."

Samtidigt konstaterades i reportaget att bolagets aktieägare börjat tvivla på om uppfinnaren verkligen var på väg att konstruera en robot och bolaget beskrevs som ett misstänkt "skumraskbolag". Uppfinnaren som också var bolagets VD hade då fått in 30 Mkr i olika nyemissioner.

I augusti 2002 invigdes hans livsverk. Landshövdingen i Sörmland, Bo Holmberg, invigningstryckte på robotens startknapp under överinseende av media och två riksdagsledamöter.

Antalet investerare i bolaget hade då ökat till 1 200. Uppfinnaren förklarade själv att han undvikit stora investerare och i stället valt att låta "gräsrotsinvesterare" gå in i bolaget, som var registrerat i skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna.

Investerare hade bland annat lockats via annonser på text-tv och i montrar på Aktiespararnas möte, där SGT-aktien beskrevs som högavkastande.

XXX XXXX (namn borttaget av admin), aktieinformatör på SGT, förklarade för tidningen Elektrikern i samband med invigningen:

"Sedan 1986 har 100 miljoner kronor satsats i forskning, utveckling och patent. Pengarna har tagits in genom aktieemissioner."

Efter år av tvivel kunde bolagets investerare hösten 2002 hoppas på god avkastning och kunde nöjt konstatera att bolaget lovade att uppfinningen var patentskyddad i hela världen.

Allt förändrades när uppfinnaren avled i början av 2003. En ny företagsledning tog över bolaget och samtidigt började uppfinnarens släktingar bevaka sin rätt i dödsboet.

I ett nyhetsbrev till aktieägarna i mitten av förra veckan avslöjades den bistra sanningen om SGT.

* Flera av bolagets patent ägdes inte av bolaget utan av uppfinnaren personligen. Det skulle ha funnits interna avtal som reglerade att uppfinnarens patent ägdes av bolaget, men enligt den nya företagsledningen har avtalen "visat sig inte exsitera.

"De patent som finns har därmed tillfallit dödsboet", skriver företagsledningen.

* En lyxfastighet på Teneriffa som SGT betalat köpeskillingen och underhållet för var skriven på uppfinnaren personligen. Delägarna i dödsboet vill inte lämna tillbaka fastigheten till bolaget.

* SGT-bolaget på Brittiska Jungfruöarna har inte lämnat in någon årsredovisning på fyra år. Bolagets kapital är förbrukat och därmed måste det nu försättas i likvidation.

* Uppfinnaren försökte bättra på SGT:s kapital genom investeringar i Nigeriabrev. Den nya företagsledningen uppskattar att 300 000 kronor förlorats på så vis.

I Stallarholmen finns bara en visningsrobot. Det fanns en spekulant som funderade på att lägga en order, men denne har backat ur.

Den nya ledningen gör nu ett sista desperat försök att sälja roboten trots att patentfrågan är oklar. Examensarbetare från Kungliga Tekniska högskolan har tagits in för att trimma roboten.

Om SGT inte hittar någon kund tvingas 2 100 aktieägare konstatera att deras investeringar har gått upp i rök.

Dagens Industri försökte i går komma i kontakt med företrädare för SGT. Kontoret var dock obemannat och bolagets VD svarade inte i sin mobiltelefon.
Svara med citat

Gammal 2006-06-29, 14:13

Laila

Medlem
Laila är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Hoppa inte på mig och anklaga mig för något av detta!
Jag har inte rotat i någon persons liv och leverne,jag kan inte säga vad som är rätt och fel.
Alla får ta sitt eget ansvar i vad man gör och inte gör. Jag vet inte vad som är sant eller inte i detta,men för mig är en människa oskyldig till domstol motbevisat saken!
Lämna mig utanför den här debatten............... :cry:
Svara med citat

Gammal 2006-06-29, 15:05

Roffe

Standard Koh Lanta no more
Citat:

Jag har inte rotat i någon persons liv och leverne,jag kan inte säga vad som är rätt och fel.
Alla får ta sitt eget ansvar i vad man gör och inte gör. Jag vet inte vad som är sant eller inte i detta,men för mig är en människa oskyldig till domstol motbevisat saken!
Varför ska du lämnas utanför, när du rekommenderar människor att ta kontakt med en bluffmakare! Jag är så trött på alla lycksökare på Ön Koh Lanta och håller med Fakta Fanny!
Men du kanske är lierad med bluffmakaren eller är bara själv en av alla öns lycksökare!
Svara med citat

Gammal 2006-06-29, 15:31

Fakta Fanny

Standard
Citat:

Det finns ingen ihop blandning av namn, jag blev själv lurad av denna kille i svindeln beskriven ovan. Både hans fru och han arbetade för detta företag (som hade 4 övriga anställda). Jag blev själv påprackad dessa aktier av honom.
Men vill du dra ner ditt eget namn i smutsen, så keep up the good work!!!!
Jag vill istället att oskyldiga människor ska veta vad de har med för skräp att göra. Antingen är du väldigt godtrogen eller så är du själv inblandad i husaffärerna!!!!!
Svara med citat

Gammal 2006-06-29, 19:40

Laila

Medlem
Laila är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Jag vill bara klargöra att jag har inget med någon lycksökare att göra,vem du nu än tänker på....
Att jag rekommendera någon som jag lärt känna betyder ju inte att jag snokat reda på hela den personens historia.
Kanske är jag godtrogen,men det tillhör min natur att tro på människor och det kan ju bli galet ibland........ :cry:
Men vad jag vill ha sagt så blanda inte in mig i något som jag inte vet något om. Min tor på mänskligheten får sig troligen en törn,men jag vill härmed avsluta min inblandning i denna debatt som jag inte vet mera om än att jag har rekommenderat en människa som jag tror på.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8